others/content
نسخه قابل چاپ

سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان

اوکراین ویترین استانداردهای دوگانه غرب

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت سی‌امین سالروز شهادت «سید عباس الموسوی» سخنرانی و با انتقاد از استانداردهای دوگانه غرب نسبت به بحران اوکراین، ریشه وضعیت فعلی را سیاست‌های آمریکا توصیف کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بخش‌‌هایی از این سخنرانی را منتشر می‌کند.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif نبردی که امروز میان روسیه و اوکراین رخ‌داده، همه جهانیان را به خود مشغول ساخته است. تا امروز، واضح است که پیامدهای این نبرد برای جهان به‌ویژه برای روسیه و اروپا بزرگ و خطرناک است. ما نمی‌دانیم که امور [روند تحولات] به کدام سمت‌وسوی پیش خواهد رفت. برخی نگرانی جدی دارند که امور [روند تحولات] از نبرد روسی‌-اروپایی فراتر برود یا خدای‌ناکرده جنگ جهانی سوم آغاز گردد.

به هر حال، فارغ از موضعی که هر یک از ما ممکن است در قبال نبرد کنونی اتخاذ کنیم، آنچه اتفاق می‌افتد بسیار خطرناک بوده و ظهور و بروز هر سناریویی محتمل است. برخی اقدام روسیه را تأیید می‌کنند و برخی دیگر با آن مخالف هستند. برخی هم در این میان موضع بی‌طرفانه اتخاذ کرده‌اند. من اکنون نمی‌خواهم به این مسئله ورود پیدا کنم. بااین‌حال، می‌خواهم به مسئله‌ای اشاره کنم که همگان درباره آن صحبت می‌کنند. آنچه من روی آن تأکید دارم، دنبال‌کردن این رویداد جهانی و بزرگ، نتایج و پیامدهای آن و نیز درس‌گرفتن از عبرت‌هایی است که هر لحظه و هر روز آشکار می‌شوند. در آنچه اکنون رخ می‌دهد، درس‌ها و عبرت‌های فراوانی نهفته است که ما می‌توانیم از آن‌ها در منطقه و کشور خود و نیز در جریان نبردهایمان در زمان حال و آینده بهره‌برداری کنیم. در اینجا، به برخی نمونه‌ها اشاره می‌کنم؛ اولاً، چیزی که بسیاری اکنون از آن سخن می‌گویند، «معیارهای دوگانه» است و اینکه روسیه اکنون وارد اوکراین شده است و یک نبرد نظامی بزرگ و یک جنگ تمام‌عیار کلید خورده است. اینجا ما می‌بینیم که همه جهانیان معترض هستند. طبیعتاً نگرانی‌هایی در خصوص ورود قدرت‌های غربی به جنگ با روسیه و نیز نگرانی‌هایی در رابطه با ورود آمریکایی‌ها در این جنگ وجود دارد؛ اما به‌جز ورود به جنگ، آن‌ها هر کاری که بتوانند، انجام می‌دهند. از جمله می‌توان به محاصره، تحریم، اقدامات رسانه‌ای، هدف قراردادن اقتصاد و بانک‌ها، بستن حریم‌ هوایی، بستن تنگه‌ها، اقیانوس‌ها و بنادر، ارسال سلاح به اوکراین، بازکردن در به روی مبارزان داوطلب از سراسر جهان و نیز تمجید از «مقاومت اوکراینی‌ها» اشاره کرد. بسیار خب، ما می‌بینیم که جهان چگونه رفتار می‌کند. این مصداق بارز استانداردهای دوگانه است. زمانی که آمریکا، افغانستان را مورد هجوم قرار داد، جهان با آمریکا چگونه رفتار کرد؟

شما به‌خوبی می‌دانید که آمریکا، عراق را هدف قرار داد، آن را ویران ساخت و صدها هزار نفر را در آنجا به قتل رساند. آمریکایی‌ها، افغانستان را نیز ویران کردند و حداقل ده‌ها هزار نفر را قتل‌عام ساختند. در این شرایط، جهان چگونه با آمریکا رفتار کرد؟ جهان در قبال تمامی جنگ‌های ایالات متحده آمریکا که اغلبِ جنگ‌هایِ به‌ وقوع‌پیوسته در جهان را شامل می‌شود، چه رفتاری از خود به نمایش گذاشت؟ جهان، امروز در برابر دشمن اسرائیلی -این رژیم موقت- در جنگ‌هایی که در گذشته و در زمان حال علیه فلسطینیان غزه به راه انداخته و به راه می‌اندازد، چگونه رفتار کرده و می‌کند؟ جهان در برابر نبرد اخیر «شمشیر قدس»، در جنگ‌هایی که علیه لبنان به راه افتاد، در جنایت‌هایی که در جریان جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ در لبنان به وقوع پیوست، چه رفتاری کرد؟ جهان، اکنون چه رفتاری می‌کند؟ یمن در حال حاضر وارد هشتمین سال از جنگ می‌شود. این کشور در طول سال‌های گذشته شاهد بمباران، ویرانی، محاصره، گرسنگی، کشته‌شدن زنان و کودکان و ... بوده است. رفتار جهان در قبال این اتفاقات چگونه بوده است؟

این موضوع کاملاً واضح است؛ بنابراین، باید بر این اساس به مسئله نگریست و آن را درک کرد. باید دانست امروز ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به قدرتمندان احترام گذاشته می‌شود. از آنجایی که آمریکا قوی، مغرور و متکبر و اقتدارگراست و گردن دیگران را می‌گیرد و می‌فشارد، جهان در برابر ظلم‌ و ستم‌هایش سکوت پیشه می‌کند. به‌عنوان مثال، اخیراً آمریکا ظلمی را در حق مردم افغانستان مرتکب شد. بانک مرکزی افغانستان ۷ میلیارد دلار سپرده در ایالات متحده آمریکا داشت. بایدن این مبلغ را به دو قسمت تقسیم کرد. او ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از مبلغ مذکور را به قربانیان انفجارهای ۱۱ سپتامبر هبه کرد. گناه مردم افغانستان چیست؟ آیا ملت افغانستان، نیویورک را منفجر کردند که امروز تاوان آن را پس بدهند؟ آیا غرامت قربانیان باید از جیب مردم افغانستان هزینه بشود؟ اکنون نیز بایدن منتظر است ببیند با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون باقی‌مانده از اموال ملت افغانستان چه‌کاری می‌تواند انجام دهد. می‌بینید؟ او با یک قلم، ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از اموال مردم افغانستان را به سرقت بُرد؛ مردمی که در گرسنگی، سرما و نیازمندی زندگی می‌کنند. آیا کسی در جهان پیدا شد که جرئت کند دهانش را به نشانه اعتراض باز کند؟ این سرقت کاملاً واضح بود. بااین‌حال، کسی دهانش را هم باز نکرد. این در حالی است که اگر هر کشور دیگری چنین کاری -و حتی کمتر از آن را- انجام داده بود، اکنون در مقابل آن، دنیا را زیرورو می‌کردند. از جمله عبرت‌هایی که در تحولات کنونی وجود دارد، این است: «کسی که سلاحش را به امید تضمین‌های اعطاءشده از این‌طرف و آن‌طرف تحویل می‌دهد، اگر روزی نبردی آغاز شود باید طلب استمداد کند و بگوید به من سلاح بدهید.»

از جمله مهم‌ترین‌ عبرت‌های تحولات کنونی، مسئولیت آمریکا در قبال این حوادث و تحولات است. این همان چیزی است که سماحة الامام القائد، سیّدعلی خامنه‌ای روی آن تأکید کردند. آمریکا مسئول حوادث کنونی است. این آمریکا بود که با اقدامات تحریک‌آمیز خود، تحولات را به این سمت‌وسوی سوق داد. آمریکا هیچ کمکی برای حل‌وفصل دیپلماتیک بحران ایجادشده ارائه نکرد. این یک بحران روسی-اوکراینی، بحران روسی-اروپایی، بحران روسی-آمریکایی و بحران روسیه با ناتو است. آمریکا نه‌تنها هیچ تلاشی برای ممانعت از وقوع حوادث کنونی انجام نداد، بلکه هر کاری که می‌توانست کرد تا این حوادث رقم بخورد و بحران به جنگ کشیده شود. در نهایت طرف‌هایی که تاوان پس می‌دهد، اوکراین، ملت اوکراین، روسیه و ملت روسیه هستند. اگر کمی عمیق‌تر به مسئله نگاه کنیم، درمی‌یابیم که اروپا و آمریکا از دور تحریک می‌کنند، سلاح ارسال می‌کنند، مانع از حل‌وفصل بحران می‌شوند، شرط می‌گذارند و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کنند. آن‌ها تحولات را به این سمت‌وسوی [جنگ] هدایت می‌کنند. تمامی طرف‌ها در این میان بازنده هستند. بااین‌حال، آن‌ها [آمریکا و اروپا] تلاش می‌کنند تا در این نبرد، برنده باشند؛ این در حالی است که همه جهان را با خطر مواجه ساخته‌اند. بسیار خب، آمریکا و اروپا پشت کسانی را که تحریک‌کرده و آن‌ها را به‌سمت جنگ سوق دادند، خالی کردند. در نهایت هم بایدن از همگان خواست برای اوکراین دعا کنند، گویی می‌گویید: «برای شما [اوکراین] اندکی سلاح می‌فرستیم، کمی هم تحریم [علیه روسیه] وضع می‌کنیم؛ إن‌شاءالله که خیر باشد، ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.» این هم خود درس و عبرت برای همگان است؛ برای کسانی که به آمریکا اعتماد می‌کنند و روی آن حساب باز می‌نمایند. همه ما باید بدانیم که مسئولیت فجایع کنونی و مخاطری که هم‌اکنون دنیا را تهدید می‌کنند، در وهله اول، متوجه دولت آمریکا به‌عنوان «شیطان بزرگ» است. ما باید نسبت به این مسئله هوشیار باشیم و مواضعمان را بر اساس آن اتخاذ کنیم.
در اين رابطه بخوانید :
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی