از جنبهی تحلیل تاریخی، حکومت پهلوی و حامیان غربیاش چه اهدافی را از تأسیس نهاد دانشگاه در جامعهی ایران دنبال میکردند؟
تاریخچهی جنبش دانشجویی در ایران را به چه دورههای فعالیتی میتوان تقسیم کرد؟ ویژگیهای این جریان در هر دوره چه بوده است؟
حادثهی ۱۶ آذر بهعنوان یک نقطهی عطف در حرکت جنبش دانشجویی، در سال ۱۳۳۲ اتفاق افتاده است. زمینههای تاریخی و خصوصیات این حرکت اعتراضی دانشجویان چه بوده است؟
بدنهی اصلی جنبش دانشجویی ایران از سال ۱۳۲۰ تا مقطع انقلاب، دو ویژگی داشته است: استقلالطلبی و عدالتخواهی.
یک مقطع مهم در تحلیل جنبش دانشجویی ایران، پیروزی انقلاب اسلامی است. رهبر انقلاب در این زمینه به این نکته اشاره کردهاند که جنبش دانشجویی در چهارچوب انقلاب قرار گرفت و دستاوردهای مهمی را هم بر جای گذاشت؛ تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا و نقشآفرینی در شکلگیری نهادهای انقلابی همچون سپاه پاسداران و جهاد سازندگی از جمله نتایج این همراهی و هماهنگی است. دربارهی این همراهی جنبش دانشجویی با انقلاب اسلامی و اثرات آن به چه نکاتی میتوان اشاره کرد؟
جنبش دانشجویی در سال ۵۸ با تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا و البته با تأیید امام در واقع یک مرحلهی تازه را در حرکت انقلاب آغاز کرد؛ مرحلهی ضد آمریکایی بودن.
امروز ما با دوگانهی استقلال – وابستگی روبهرو هستیم و شاهد طرح ادبیاتی هستیم که میخواهد عملاً وابستگی را با عناوینی چون جهانی شدن بازتولید کند. دشمن در این زمینه چه طرح و برنامهای را ناظر به فضای دانشگاه و دانشجویان دنبال میکند؟ 
رهبر انقلاب مهمترین فریضهی دانشجویی را آرمانخواهی میدانند و در این زمینه راهبرد آرمانخواهی واقعبینانه را به دانشجویان پیشنهاد دادهاند. از سوی دیگر یکی از آرمانهای مهم پیشرو، ساخت جامعهی اسلامی و تمدن نوین اسلامی است. جنبش دانشجویی برای حرکت مؤثر در این زمینه و کمک به تحقق این آرمان چه باید بکند؟
ديگران - يادداشت / سرآغاز یک خروش
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.