others/content
نسخه قابل چاپ

گفت‌وگو

ولایت فقیه؛ نقطه تمایز ایران با دیگر کشورهای جهان

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی شنبه و یکشنبه گذشته با حضور بیش از 700 متفکر جهان اسلام از 80 کشور دنیا در تهران برگزار شد. در حاشیه‌ی این اجلاس گفت‌وگو کردیم با عبدالعلیم موسی امام‌جمعه‌ی مسجد الاسلام در واشنگتن‌دی‌سی آمریکا که مشروح آن از نظر شما می‌گذرد:

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif  ارزیابی شما از سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم افتتاحیه‌ی اجلاس بیداری اسلامی چیست؟
من در میان سخنان ایشان، بیش از همه به پیشنهادها و تحلیل‌هایی علاقه‌مند هستم که از اوضاع جهان ارائه می‌کنند. معتقدم که این سخنان، دقیق، درست و بهنگام گفته شده است.

آن‌چه که مایلم ابراز کنم، این است که به مردم ایران برای بقای 32 ساله‌ی نظام جمهوری اسلامی و مصون ماندن این نظام از توطئه‌های جهانی برای تخریب آن تبریک بگویم. اعتقاد دارم قوی‌ترین نهادی که به این بقا و مصونیت کمک کرده است، ولایت فقیه است. این مفهوم، ایران را از دیگر کشورهای جهان متمایز کرده است. به افغانستان نگاه کنید؛ مبارزانی قوی که از نبود رهبری متحد رنج می‌برند. به جهان عرب نگاه کنید؛ برای رهاسازی خود بسیار خوب تلاش می‌کنند، اما یک رهبری مقتدر ندارند.

خط فکری امام خمینی رحمه‌الله و ساختاری که ایشان برپا کردند، ناجی جمهوری اسلامی بوده است. درس‌های آموخته‌شده از بقای ۳۲ساله‌ی جمهوری اسلامی می‌تواند به کشورهای متأثر از بیداری‌ها در سراسر جهان منتقل شود، زیرا این تجربه نه‌تنها به عنوان تجربیات یک کشور، که به عنوان یک روش حکومت‌داری اسلامی در دوران جدید نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. ما در دوران جدید هیچ نمونه‌ای از حکومت‌داری اسلامی جز جمهوری اسلامی نداشته‌ایم.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/17272/C/13900626_2917272.jpg
پیام سخنرانی رهبر انقلاب، پیام امید و راهنمایی بود. نکته‌ی قابل توجه این‌که راهنمایی‌های ایشان به هیچ وجه جنبه‌ی اجبار و تحمیل نداشت و رهبری از آنها به عنوان «توصیه‌ها» یاد کردند. ارائه‌ی این توصیه‌ها به جهان اسلام به این معنی است که جمهوری اسلامی به دنبال تحمیل هیچ راهی نیست و زورگویی نمی‌کند. رهبری انقلاب بر اساس تجارب یک نظام برآمده از یک انقلاب مردمی و اسلامی، مواردی را برادرانه به ملت‌های منطقه توصیه کردند و این وظیفه را به انقلابیون محول کرده‌اند که این توصیه‌ها را دریافت کنند، تحلیل کنند و اگر راهگشا دانستند، آن‌ها را به کار ببندند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif  نظرات شرکت‌کنندگان در این اجلاس و انقلابیون کشورهای منطقه درباره‌ی این گردهمایی و سخنان رهبر معظم انقلاب چه بود؟
بر اساس شنیده‌های من، استقبال خوبی از این همایش شده است. این گردهمایی یک اقدام مثبت بوده و فکر می‌کنم که واکنش خوبی داشته است. با توجه به صحبت‌هایی هم که با حاضران در همایش داشتم، فکر می‌کنم که این پیام‌، سخنان و توصیه‌های رهبری بسیار مقبول افتاده باشد.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif  واکنش غرب به این اجلاس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
غرب مانند همیشه در برابر این سخنان موضع تقابلی می‌گیرد. گویی که ما در دنیای دیگری غیر از دنیای آنها هستیم. آن‌چه که در رسانه‌های غربی می‌بینیم، بسیار غیر قابل قبول و غیر قابل باور است. از این رو نباید نگران این باشیم که آن‌ها چه می‌گویند. به یاد داشته باشید که ایران تنها کشوری است که در برابر سلطه‌ی جهانی ایستاده است. جهان اسلام نگاهی متفاوت به جمهوری اسلامی ایران دارد. نگاهی به انقلاب مصر بیندازید؛ واقعه‌ی اخیر در حمله به سفارت رژیم صهیونیستی، حمله‌ی مشابه در اردن و دیگر مناطق، می‌دانید مرا یاد چه انداخت؟


https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif  تسخیر سفارت آمریکا در ابتدای انقلاب اسلامی ایران؟
دقیقاً. با وجود این‌که دشمنان در حال ایجاد انحراف در مسیر انقلاب‌ها هستند، اما جوانان مسلمان می‌دانند که در حال پیمودن چه مسیری هستند و می‌دانند که دشمنان اسلام چه کسانی هستند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif  آینده‌ی این جنبش بیداری را چگونه می‌بینید؟
ابتدا باید بگویم که ما شاهد مرحله‌ی نخست بیداری جهانی هستیم. معتقدم که تحولات اخیر منطقه پیش از آن‌که انقلاب باشد، پیمودن یک سیر تکاملی است. در آغاز این سیر، آمریکا و صهیونیست‌ها به دنبال روی کار آوردن مبارک و امثال او در این کشورها بودند، اما امروز جنبش اسلامی هیمنه‌ی این دیکتاتوری‌ها را در سراسر جهان اسلام شکسته است. با شکست دیکتاتورها، جنبش اسلامی رشد خواهد کرد و هیچ جنبشی در جهان عرب به قوت جنبش اسلامی نخواهد بود.

اما ما امروز فقط شاهد بیداری در جهان عرب نیستیم، این بیداری به اروپا و دیگر مناطق جهان هم رسیده است. گویی هر ملتی با توجه به شرایط خود در حال احیا شدن است. مردم در برخی از کشورهای اروپا به خیابان‌ها آمده‌اندتا بگویند که می‌توان جهان را به نحو بهتری اداره کرد. این مردم که به خیابان‌ها آمده‌اند، هم‌پیمانان ما برای تصویر کردن دنیایی جدید بر اساس مفاهیم مشترکی همچون آزادی، عدالت، استقلال و عزت هستند.
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی