others/content
نسخه قابل چاپ

چکیده مقاله

نقش رهبری در اصلاح جامعه اسلامی از منظر امام علی (ع)

|چکیده مقاله‌ی ارائه شده به همایش|
مریم السادات سجادی جزی*

حکومت­‌ها از آغاز تأسیس، اهدافی همچون «دوام نظام» و «پیشرفت» را خط مشی نظام خود قرار می­‌دهند. حکومت اسلامی نیز این اهداف را طبق موازین متعالی اسلام مشروع می­‌داند و در پیشبرد آن تلاش­‌های فراوان کرده است؛ ولی با نگاهی واقع‌گرا می‌توان دریافت دوران رکود و حتی سقوطی نیز در کارنامه‌ی جوامع اسلامی وجود دارد و شایسته است احیای تمدن عظیم اسلامی از مسائل عمده و اساسی جهان اسلام مدنظر قرار گیرد که با اصلاح و بیداری جامعه‌ی اسلامی امکان‌پذیر است. با توجه به شاخصه‌های گوناگون در این امر عمده‌ترین اصلاحات را می­‌توان در زمینه‌ی سیاسی جستجو کرد که گام اول آن رجوع به سیره‌ی نبوی و تلاش در تداوم راه آنها با به‌کارگیری الگوهای کاربردی و راهکارهای آن بزرگان می­‌باشد.

یکی از الگوهای مناسب در جهت اثبات این ادعا در نظر گرفتن سیره‌ی مولا امیرالمؤمنین علیه‌­السلام می­‌باشد. با ارائه‌ی موارد مکشوفی که در بیانات ایشان اشاره شده است می­‌توان علف­‌های هرز انحطاط را در جامعه‌ی اسلامی ریشه‌کن و گردنه‌های پر فراز و نشیب را در جهت اصلاح و اعتلای جوامع اسلامی هموار کرد و با سرعت چشم­گیر با در نظر گرفتن موازین اسلامی به اهداف متعالی نائل شد تا تصور عبث ملحدان مبنی بر این‌که دین عامل عقب‌ماندگی جوامع مسلمان است باطل شود و اسلام به‌عنوان اسوه و الگوی کامل در همه‌ی زمینه‌ها با جان و دل مردم پذیرفته شود.

واژگان کلیدی:
امام علی علیه‌­السلام، نهج‌البلاغه، اصلاح، جامعه‌­ی اسلامی.

 
*کارشناسی ارشد نهج‌البلاغه
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی