others/content
نسخه قابل چاپ

چکیده مقاله

تأثیر انقلاب اسلامی بر گسترش بیداری اسلامی در مجامع فکری جهان اسلام

|چکیده مقاله‌ی ارائه شده به همایش|
ابوالفضل رحمتی*

بی‌شک انقلاب اسلامی ایران نقطه‌ی عطفی در حرکت بیداری جهان اسلام به‌شمار می­‌رود. این حرکت که در تاریخ معاصر از سوی شخصیت­‌هایی چون سیدجمال‌الدین اسدآبادی آغاز شد به مرور گسترش یافت و تحولاتی را در جهان اسلام به‌ دنبال داشت. اما دگرگونی تعیین‌کننده و مؤثر در این جریان، انقلاب اسلامی ایران بود که توانست روح عزت و شجاعت را به ملت­‌های مظلوم تزریق کند و آگاهی آنان را نسبت به سیاست­‌های قدرت­‌های سلطه‌گر افزایش دهد. دمیده شدن روح جدید در جهان اسلام، ایجاد عزت نفس و غرور ملی، کاستن از احساس تحقیر مسلمانان در مقابل دنیای غرب، ایجاد فضای اخوت و برادری و امید به آینده در میان مسلمانان برای ایجاد تمدن اسلامی و پررنگ شدن نقش دین در روابط بین‌الملل از جمله تأثیرات ماندگار و کلان انقلاب اسلامی بر جهان عرب بوده است.

جنبش­‌های اسلامی در منطقه به صور مختلف از انقلاب اسلامی متأثر شده‌‌اند، بخشی از این تأثیرپذیری در ابعاد سیاسی و برخی دیگر در ابعاد فرهنگی صورت گرفته است. در این مقاله به  بررسی انقلاب اسلامی و چگونگی تأثیرپذیری انقلاب­‌های منطقه از این نهضت پرداخته­‌ایم و آنچه که از این پژوهش یافت می­‌شود ضرورت الگوپذیری کشورهای اسلامی از انقلاب اسلامی و نظریه‌ی رهبری واحد در سیستم حکومتی و توجه به خواسته‌های مردمی  است که  در نهایت موجب اتحاد و وحدت هر چه بیشتر امت اسلامی خواهد شد.

واژگان کلیدی:
انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی، تحولات منطقه.


*دانشجوی دکترای دانشگاه بو علی سینا
 
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی