others/content
پیوندهای مرتبطفيلمفيلم
نسخه قابل چاپ

چکیده مقاله

مشروعیت، مقبولیت و کارآمدی الگوی حکومت مردم­‌سالاری اسلامی از منظر امام خمینی(ره)

|چکیده مقاله‌ی ارائه شده به همایش|
نرجس حمیدی*

امام خمینی (ره) فیلسوف سیاسی و نظریه‌پرداز بزرگ در باب حکومت اسلامی با تکیه به قوانین الهی و در راستای تربیت جوانانی انقلابی، مدل «مردم­‌سالاری دینی» را ارائه نمودند. به عبارتی نوعی سبک زندگی را به تمام ملت‌های آزاده معرفی کردند. در این نظام‌سازی، مشروعیت الهی با مقبولیت مردمی در هم آمیخته شده که در نامگذاری حکومت به «جمهوری اسلامی»، مشروعیت در «اسلامی» و مقبولیت را در «جمهوری» مشاهده می‌کنیم.

سیر روند رو به جلوی اندیشه‌ی حضرت روح‌الله در تئوری و در عمل و در حکومت اسلامی ایران، بی­‌شک از مبانی حرکت­‌های جوانان در موج بیداری اسلامی می­‌باشد. با توجه به تهدیداتی مانند ایجاد حکومت­‌های دموکراسی غربی که در کمین این حرکت­‌ها و انقلاب­‌های نوظهور وجود دارد، امید آن می­‌رود که دیگر کشورهای اسلامی نیز با عنایت خداوند، پس از پیروزی از الگوی طراحی شده در شکل­‌های گوناگون اما با حفظ هویت نظام مذکور - مشروعیت و مقبولیت - بهره ببرند و مطلوب مردم انقلابی که همانا تشکیل حکومتی اسلامی است، محقق گردد. تأکید بر مشروعیت و الهی بودن، مبنای حکومت فرامین اسلامی و تکیه بر مقبولیت مردمی نیز ضامن بقا و دوام حکومت خواهد بود، چرا که هر آینه حفظ انقلاب از ایجاد آن دشوارتر است.

واژگان کلیدی:
مشروعیت، مقبولیت، مردم­سالاری، امام خمینی (ره)


*دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی