تکریم علم, علمای اسلام ما عادت كردیم در طول زمان كه وقتی نسبت به بزرگان بحث میكنیم، مثلاً می آییم همان كتاب او را تنقیح میكنیم، چاپ میكنیم؛ بزرگداشت یك عالم این نیست.1391/03/22
تکریم معلم و استاد, تکریم علم من میخواهم احترامی كه برای استاد و برای عالم قلباً و روحاً قائلم، در سطح جامعه منعكس بشود. ما نیاز داریم به اینكه دانشمندان ما، اساتید ما در جامعه احساس كرامت كنند. بهترین مشوق برای گسترش علم، تكریم دارندهی علم است. و اساتید دانشگاههای ما، برجستگان و نخبگان مراكز پژوهش ما، در زمرهی كسانی هستند كه برجستگان علمی و نخبگان علمی به حساب میآیند.1387/07/03
تکریم علم من همتم این است كه ارزشگذاری معلم، همان ارزشگذاری اسلامی باشد. جامعهی ما نیاز دارد كه به معلم احترام كند و معلم را تكریم كند. اگر ولی دانشآموز برای معلم به معنای واقعی كلمه احترام قائل شد، آن دانشآموز هم سر كلاس و بعد از كلاس نسبت به معلم همین احساس را خواهد داشت. ما این را لازم داریم. این برای شما از همهی امتیازات مادی بالاتر است.1387/02/12
تکریم معلم و استاد, تکریم علم مقصود اصلی از این جلسه - كه چند سالی است هر سال ما این را داریم - دو چیز است؛ اگر چه مقاصد دیگری هم ممكن است در كنار این دو چیز بر این محفل دوستانه و صمیمی مترتّب بشود. اول از آن دو چیز، اعلام احترام به مقام استاد و مقام علمی شخصیتهای علمی كشور است. ما خواستیم با این نشست، با این فرصت نسبتاً وسیع چند ساعتهای كه هر سال اینجا گذاشته میشود و میدانی كه اساتید محترم پیدا میكنند تا نظرات خودشان را در یك تریبون عمومی و سراسری - كه پخش خواهد شد - بیان كنند، تكریم خودمان را نسبت به اساتید محترم اعلام بكنیم و نشان دهیم. و این به نظر ما، یك هدف مهمی است. اگر ما از عالِم تكریم كردیم، علم تكریم خواهد شد و اگر علم تكریم شد، رشد و رواج و گسترش خواهد یافت؛ و ما برای آیندهی كشورمان، به این احتیاج داریم.1385/07/13
تکریم علم من یك نكتهای را عرض بكنم. اولاً هدف از این جلسه، حل این مشكلات نیست. این مشكلات باید حل بشود، بلاشك. لیكن این جلسهی ما، یك هدفِ بالاتری دارد؛ من بارها هم این را گفتهام. این جلسه عمدتاً یك جلسهی نمادین است. این جلسه اولاً، نشاندهندهی تكریم نظام جمهوری اسلامی به علم، ثانیاً، به تحصیل كنندهی علم و ثالثاً، به اهمیت علم در پیشرفت كشور است؛ نماد اینهاست. كارهای نمادین هیچ منافات با این ندارد كه در واقعیت خود هم یك حركتی در آن وجود داشته باشد؛ اما بیشترین تكیه روی نمادین است؛ مثل شعائر اسلامی؛ شعائر اینطوری است. شعائر اسلامی جنبهی نمادین دارد. خودش هم یك حركت است؛ اما بیشترین تأثیری كه مورد توجه است، آن تأثیر نمادین است. مثلاً: «انّ الصّفا و المروة من شعائر اللَّه»؛ صفا و مروه در حج؛ بیشتر اعمال حج از همین قبیل است. اینها اعمال نمادین است.1385/06/25
تکریم علم, تولید علم, پیشرفت علمی و فناوری, پیشرفت علمی ایران وقتی در جامعهیی علم محترم شمرده میشود که استعداد و سرچشمهی درونی عناصر انسانی کشور جوشان شود و علم بومی گردد.1383/08/10
پیشرفت, عرصه علم, تکریم علم, حرکت علمی ایران, پیشرفت علمی و فناوری, علم و نیاز جامعه علم با ارزش است و از جمله عواملی که ارزش علم را بیشتر میکند، این است که علم با غایت و هدفهای مشخّصی که طبق نیازها تنظیم شده است، به طرف پیشرفت و توسعه سیر کند.1382/02/22
مسئله هستهای ایران, شکوفایی علم در تمدن اسلامی, تکریم علم, تحصیل علم و دانش علم شكوفا و پيشرفته اگر در اختيار يك ملت سالم و كامل باشد، مايهى خير و بركت است.1371/01/15