نکتهی دیگری که در دانشگاه ما باید مورد توجه باشد، این است که این قشر جوان بایستی همیشه نسبت به مسائل انقلاب احساس مسئولیت کند و خودش را از مسائل انقلاب برکنار نداند. انقلاب، امروز چه تکلیفی را به او املا میکند؟ از او چه میخواهد؟ او چه نقشی میتواند در پیشبرد انقلاب داشته باشد؟ وظیفهی او چیست؟ قشر جوان باید از خیل عظیم مردم ما که بحمد اللّه همیشه در صحنههای انقلاب حاضرند جدا نشود و به رشد و آگاهی و باسواد شدن آنان کمک کند. درِ دانشگاه باید به روی مردم باز باشد و دانشجو در محیط دانشگاه محصور نباشد. دانشجو باید با اعضای خانوادهی خود و با دوستانش، ارتباطات روشنگر داشته باشد و در مسائل کشور و مسائل جامعه سهیم باشد.1369/09/28
لینک ثابت
حضرت زهرا(سلام الله علیها ) ، مصداق کوثر
امسال، سالگرد اعلام روز وحدت حوزه و دانشگاه، مصادف با ایامی است که به بانوی بزرگ اسلام، دختر عالیمقام پیامبر(ص)، فاطمهی زهرا(سلاماللَّهعلیها) متعلق است. بد نیست که در آغاز عرایضم، یک جمله دربارهی این بزرگوار مطرح کنم، تا انشاءاللَّه برای همهی زندگیمان، بخصوص برای این ایامِ تعیینکننده و سرنوشت ساز، راهگشا باشد. آن جمله این است که بعد از مقامات معنوی و مراتب روحانی فاطمهی زهرا(سلاماللَّهعلیها) - که ماها قادر نیستیم آنها را درست بفهمیم - خصوصیت عملی آن بزرگوار این بود که در همهی شرایط، تسلیم محض حکم الهی و راه خدا بود. همین تسلیم محض بود که در طول تاریخ اسلام، از این بزرگوار یک مجاهد بینظیر و یک پرچم مظلومیت و حقانیت به وجود آورد. تا امروز هم این پرچم برافراشته است و روزبهروز مکانت آن موجود عالیقدر - که در بحبوحهی جوانی، در عالیترین مراتب فداکاری قدم گذاشت - افزوده شده و حقیقتاً مصداق «انّا اعطیناک الکوثر»(1) بوده است؛ همچنانکه در روایات هست.1369/09/28
لینک ثابت
آن نسلِ پرورشیافتهی دوران رضاخانی و اوایل دوران نفوذ دانش جدید و فرهنگ اروپایی در ایران، غالباً نسل بیاعتقادی بود.البته بعدها وضع عوض شد و کسان زیادی با پیشرفتهای دینی و آگاهیهای مذهبی آشنا شدند و احساسات در دلها بیدار شد و تفکرات صحیح و روشنفکران متدینی پیدا شدند و روحانیون نافذالکلمهای امثال شهید مفتح، شهید مطهری، شهید بهشتی؛ این شخصیتهای برجسته در دانشگاهها رسوخ کردند و اثر گذاشتند و نیز بعضی از شخصیتهای دانشگاهی، با دنیای دین و مسائل مذهبی آشنا شدند و برخلاف آنچه که آنها میخواستند، پیش آمد؛ اما بنای کار را آنطور گذاشته بودند.1369/09/28
لینک ثابت
آن نسلِ پرورشیافتهی دوران رضاخانی و اوایل دوران نفوذ دانش جدید و فرهنگ اروپایی در ایران، غالباً نسل بیاعتقادی بود.البته بعدها وضع عوض شد و کسان زیادی با پیشرفتهای دینی و آگاهیهای مذهبی آشنا شدند و احساسات در دلها بیدار شد و تفکرات صحیح و روشنفکران متدینی پیدا شدند و روحانیون نافذالکلمهای امثال شهید مفتح، شهید مطهری، شهید بهشتی؛ این شخصیتهای برجسته در دانشگاهها رسوخ کردند و اثر گذاشتند و نیز بعضی از شخصیتهای دانشگاهی، با دنیای دین و مسائل مذهبی آشنا شدند و برخلاف آنچه که آنها میخواستند، پیش آمد؛ اما بنای کار را آنطور گذاشته بودند.1369/09/28
لینک ثابت
آن نسلِ پرورشیافتهی دوران رضاخانی و اوایل دوران نفوذ دانش جدید و فرهنگ اروپایی در ایران، غالباً نسل بیاعتقادی بود.البته بعدها وضع عوض شد و کسان زیادی با پیشرفتهای دینی و آگاهیهای مذهبی آشنا شدند و احساسات در دلها بیدار شد و تفکرات صحیح و روشنفکران متدینی پیدا شدند و روحانیون نافذالکلمهای امثال شهید مفتح، شهید مطهری، شهید بهشتی؛ این شخصیتهای برجسته در دانشگاهها رسوخ کردند و اثر گذاشتند و نیز بعضی از شخصیتهای دانشگاهی، با دنیای دین و مسائل مذهبی آشنا شدند و برخلاف آنچه که آنها میخواستند، پیش آمد؛ اما بنای کار را آنطور گذاشته بودند.1369/09/28
لینک ثابت
هدف اینها معارضهی با دین - به عنوان دین - نبود؛ هدف، همان چیزی بود كه اول عرض كردم؛ یعنی بتوانند بر كشورهای اسلامی سلطه پیدا كنند. برای این كار، مجبور بودند نسلی را پرورش بدهند و تربیت بكنند كه آیندهی كشور را - چه از لحاظ اداره و چه از لحاظ سازندگی كشور - به دست بگیرد و به دین اعتقادی نداشته باشد و به ایمان مذهبی پایبند نباشد و بتواند در تصرف آنها واقع بشود. متأسفانه تا حدود زیادی هم موفق شدند. بنابراین، بنای دانشگاه را بنای بدی گذاشتند.
البته ایمان اسلامی و وجدان ملی در میان مردم ما، آنچنان بود كه عدهیی از دانشمندان و تحصیلكردگان سالم بمانند و سالم هم ماندند. بههیچوجه نمیشود همهی تحصیلكردگان دانشگاه را از دین و مصالح دینی و مصالح كشور، بیگانه توصیف كرد. این، ادعای درستی نیست. اما آن كسانی را كه اینها میخواستند از میان این جمع به مسندهای قدرت برسانند، براحتی این كار را كردند و در اختیار خودشان قرار دادند. لذا رجال سیاسی، تحصیلكردگان این دانشگاهها و كسانی كه در سرتاسر كشور برای پستها یا كارهای مؤثر و حساس احتیاج داشتند، در یك نسل، بكلی با دین بیگانه شدند. آن نسلِ پرورشیافتهی دوران رضاخانی و اوایل دوران نفوذ دانش جدید و فرهنگ اروپایی در ایران، غالباً نسل بیاعتقادی بود.1369/09/28
لینک ثابت
احساس مسئولیت, جوان, حضور جوانان در صحنه انقلاب
قشر جوان بایستی همیشه نسبت به مسائل انقلاب احساس مسئولیت كند و خودش را از مسائل انقلاب بركنار نداند.1369/09/28
لینک ثابت
دانشگاه, دانشگاه اسلامی, اسلامی شدن دانشگاهها
در دانشگاهها، روشها و روابط، باید صددرصد اسلامی بشود و مدیریتها باید برای اسلام در دانشگاهها، اصالت قایل بشوند.1369/09/28
لینک ثابت
دانشگاه, ارزشهای والای الهی
ارزشهای اسلامی در دانشگاه باید مورد مسابقه قرار بگیرد، اسلام در دانشگاه غریب نباشد عمل و تعهد اسلامی یك چیز انگشتنما نباشد.1369/09/28
لینک ثابت
شهید بهشتی, شهید مطهری, شهید آیتالله مفتح
آن نسلِ پرورشیافتهی دوران رضاخانی و اوایل دوران نفوذ دانش جدید و فرهنگ اروپایی در ایران، غالباً نسل بیاعتقادی بود.البته بعدها وضع عوض شد و كسان زیادی با پیشرفتهای دینی و آگاهیهای مذهبی آشنا شدند و احساسات در دلها بیدار شد و تفكرات صحیح و روشنفكران متدینی پیدا شدند و روحانیون نافذالكلمهای امثال شهید مفتح، شهید مطهری، شهید بهشتی؛ این شخصیتهای برجسته در دانشگاهها رسوخ كردند و اثر گذاشتند و نیز بعضی از شخصیتهای دانشگاهی، با دنیای دین و مسائل مذهبی آشنا شدند و برخلاف آنچه كه آنها میخواستند، پیش آمد؛ اما بنای كار را آنطور گذاشته بودند.1369/09/28
لینک ثابت
شهید آیتالله مفتح, شهید مطهری
آن نسلِ پرورشیافتهی دوران رضاخانی و اوایل دوران نفوذ دانش جدید و فرهنگ اروپایی در ایران، غالباً نسل بیاعتقادی بود.البته بعدها وضع عوض شد و كسان زیادی با پیشرفتهای دینی و آگاهیهای مذهبی آشنا شدند و احساسات در دلها بیدار شد و تفكرات صحیح و روشنفكران متدینی پیدا شدند و روحانیون نافذالكلمهای امثال شهید مفتح، شهید مطهری، شهید بهشتی؛ این شخصیتهای برجسته در دانشگاهها رسوخ كردند و اثر گذاشتند و نیز بعضی از شخصیتهای دانشگاهی، با دنیای دین و مسائل مذهبی آشنا شدند و برخلاف آنچه كه آنها میخواستند، پیش آمد؛ اما بنای كار را آنطور گذاشته بودن1369/09/28
لینک ثابت
شهید مطهری, شهید آیتالله مفتح, شهید بهشتی
آن نسلِ پرورشیافتهی دوران رضاخانی و اوایل دوران نفوذ دانش جدید و فرهنگ اروپایی در ایران، غالباً نسل بیاعتقادی بود.البته بعدها وضع عوض شد و كسان زیادی با پیشرفتهای دینی و آگاهیهای مذهبی آشنا شدند و احساسات در دلها بیدار شد و تفكرات صحیح و روشنفكران متدینی پیدا شدند و روحانیون نافذالكلمهای امثال شهید مفتح، شهید مطهری، شهید بهشتی؛ این شخصیتهای برجسته در دانشگاهها رسوخ كردند و اثر گذاشتند و نیز بعضی از شخصیتهای دانشگاهی، با دنیای دین و مسائل مذهبی آشنا شدند و برخلاف آنچه كه آنها میخواستند، پیش آمد؛ اما بنای كار را آنطور گذاشته بودند.1369/09/28
لینک ثابت
اسلام و انقلاب را بايد زنده داشت و در راه آن تلاش كرد و ريشههاى آن را عميق نمود.1369/09/28
لینک ثابت
قشر جوان بایستى همیشه نسبت به مسائل انقلاب احساس مسؤلیت کند و خودش را از مسائل انقلاب برکنار نداند. انقلاب، امروز چه تکلیفى را به او املا مىکند؟ از او چه مىخواهد؟ او چه نقشى مىتواند در پیشبرد انقلاب داشته باشد؟ وظیفهى او چیست؟ قشر جوان باید از خیل عظیم مردم ما - که بحمدالله همیشه در صحنههاى انقلاب حاضرند - جدا نشود و به رشد و آگاهى و با سواد شدن آنان کمک کند. در دانشگاه باید به روى مردم باز باشد و دانشجو در محیط دانشگاه محصور نباشد. دانشجو باید با اعضاى خانوادهى خود و با دوستانش، ارتباطات روشنگر داشته باشد و در مسائل کشور و مسائل جامعه سهیم باشد.1369/09/28
لینک ثابت
استفاده دشمن از سینما، رادیو و تلویزیون برای مبارزه با اسلام
در هر جامعهیى، راه مبارزهى ساده و آسان با ادیان این است که راه عنانگسیختگى و مهارگسیختگى شهوات را باز کنند. در ایران، این کار را شروع کردند. یکى از راههایش - که جزو مهمترین کارها بود - کشف حجاب بود. یکى دیگر از راههایش، رواج میخوارگى بود که این کار را انجام دادند. کار دیگر این بود که رابطهى محدود زن و مرد را بشکنند. این، جزو کارهاى تجربهشده است. وسایل جدید علمى و پیشرفتهاى تمدن - مثل سینما و رادیو و تلویزیون و امثال اینها - نیز به آنها این امکان را مىداد که با خیال راحت این کارها را در جامعه انجام بدهند. این، غیر از مقولهى علم و سواد و فکریات و ذهنیات بود.1369/09/28
لینک ثابت
در هر جامعهیی، راه مبارزهی ساده و آسان با ادیان این است که راه عنانگسیختگی و مهارگسیختگی شهوات را باز کنند. در ایران، این کار را شروع کردند. یکی از راههایش - که جزو مهمترین کارها بود - کشف حجاب بود. یکی دیگر از راههایش، رواج میخوارگی بود که این کار را انجام دادند. کار دیگر این بود که رابطهی محدود زن و مرد را بشکنند. این، جزو کارهای تجربهشده است. وسایل جدید علمی و پیشرفتهای تمدن - مثل سینما و رادیو و تلویزیون و امثال اینها - نیز به آنها این امکان را میداد که با خیال راحت این کارها را در جامعه انجام بدهند.1369/09/28
لینک ثابت