news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتنقشه راهنقشه راه
نسخه قابل چاپ
1370/06/25

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در هفتمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور طی سخنان هشدار دهنده ای توجه ائمه جمعه را به جنگ تمام عیار فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب که با استفاده از شیوه های بسیار زیرکانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران به اجراء درآمده است جلب کردند و ضرورت جذب عواطف و ایمان مردم و بویژه جوانان به سوی جایگاههای مقدس نماز جمعه را مورد تأکید قرار دادند.

در این گردهمایی که در حسینیه امام خمینی رضوان الله‌تعالی‌علیه برگزار شد مقام معظم رهبری به پیشرفتهای بدست آمده در زمینه برنامه ریزی، انتخاب انسانهای کارآمد،استفاده از تجربه های فراوان گذشته و آشنایی با مسائل و مفاهیم مورد نیاز نظام اشاره کردند و فرمودند: اقتصاد کشور امروز برای مسئولین در نقطه روشنی قرار دارد و برای رسیدن به اهداف برنامه اقتصادی یک مشی صحیح، متین و قابل دفاع بکار گرفته شده است و باید به آینده این برنامه امیدوار باشیم. ما در اداره کشور و حرکت عمومی به سمت اهداف انقلابی در مسیری روشنتر، دقیقتر و مستحکم تر از گذشته قرار داریم و به همین دلیل توطئه های دشمنان بر ضد جمهوری اسلامی نیز پیچیده تر شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چگونگی اضمحلال ایدئولوژی الحادی مارکسیسم و بدنبال آن ظهور یک امپراطوری بزرگ به سرکردگی آمریکای جهانخوار را خاطرنشان ساختند و با استناد به آیات قرآن کریم فرمودند: در جبهه واحد کفر و استکبار اختلاف، تشتت آراء و تعارض نیروها با یکدیگر در حدی وجود دارد که انسانهای با ایمان، وقت شناس و با کیاست بتوانند از آنها در جهت اهداف الهی استفاده کنند. امروز اسلام تنها تفکر مکتبی است که در برابر مجموعه قدرت مادی جهان و امپراطوری خطرناک غربی ها به مقابله برخاسته است.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه بیاناتشان سیاستهای استعماری امپراطوری غرب در آفریقا، آمریکای لاتین و برخی کشورهای آسیایی را یاد آور شدند و فرمودند: اسلام با تفسیر درست و انقلابی که امام بزرگوارمان آن را اسلام ناب محمدی(ص) نام نهادند تنها سنگر مستحکم و یگانه نقطه اتکاء و امید انسانهای حق طلب است که امروز در برابر قدرت نمایی مستکبرین بپا ایستاده و ملتها را به سوی خود جذب می کند. جوانان آزادیخواه در اقصی نقاط دنیا به نظام اسلامی چشم امید بسته اند ونجات از ظلم و ستم استکبار را در استمداد از اسلام و انقلاب اسلامی می جویند.

مقام معظم رهبری از تنگ کردن محاصره اقتصادی و وارد ساختن انواع فشارهای سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران بعنوان حربه های دشمنان اسلام در شرایط امروز ایران اسلامی یاد کردند و ضمن تقبیح مدعیانی که به نام دفاع از حقوق بشر با نظام اسلامی به مقابله برخاسته اند فرمودند: کسانی که امروز با حربه حقوق بشر به جنگ جمهوری اسلامی می آیند برای بشر هیچ حقی قائل نیستند و اگر حقی برای انسان قائل باشند آن را متعلق به انسان غربی می دانند و حاضرند هزاران انسان غیر غربی را برای حفظ سعادت و سلامت خود قربانی کنند. آنها انسانهای فریبکاری هستند که شعارحقوق بشر را به عنوان یک فشار سیاسی بر علیه جمهوری اسلامی بکار می گیرند.

حضرت آیةالله خامنه ای دربخش دیگری از بیاناتشان وجود یک توطئه عمیق فرهنگی بر علیه جوانان مسلمان و انقلابی ایران را یک امر واقعی و عینی دانستند و فرمودند: دشمنان اسلام امروز با استفاده از شیوه های بسیار زیرکانه و شیطانی یک جنگ و مبارزه تمام عیار فرهنگی را علیه ملت ما به راه انداخته اند. آنها قصد دارند تا نسل جوان ما را که نیروی مدافع کشور و همیشه حاضر در صحنه های کار و عمل، خودسازی، تربیت علمی و تحقیقی و پیشرفت بوده است بتدریج تباه کنند. آنها تلاش می کنند تا ذهن و فکر نیروی جوان کشور را تحت تأثیر تبلیغات گوناگون خود قرار دهند و آن را نسبت به حقایق مقدس اسلامی که به عنوان پایه ها و ستونهای اصلی اعتقادی شناخته شده اند بی تفاوت و سست کنند.

رهبر انقلاب اسلامی دفاع و تبیین صحیح حقایق، اصول، مبانی و معارف اسلامی را برای خنثی کردن تهاجم فرهنگی دشمنان یک ضرورت خواندند و ضمن تأکید بر اهمیت وظایف ائمه جمعه در این خصوص فرمودند: ائمه جمعه باید به بیان درست و توجیه صحیح معارف اسلامی، توحید و حکومت الهی و نیز دفاع از لزوم عبودیت انسان در مقابل احکام الهی بپردازند زیرا این امر تأثیر نامحدودی خواهد داشت.ابلاغ سخن حق به دلهای انسانها، ایجاد جاذبه در مرکز نماز جمعه و جذب عواطف و ایمان مردم مسئولیت سنگینی است که ائمه جمعه باید به انجام آن اهتمام ورزند.

مقام معظم رهبری شناخت بیمارها و دردهای فکری، فرهنگی و معنوی جامعه و درمانآنها را از جمله وظایف مهم ائمه جمعه ذکر کردند و افزودند: مردم امام جمعه را مرکز مراجعات خود می دانند و حل معضلات خود را از او می خواهند. در دوره ای که حکومت در اختیار مسلمین است دشمن بیش از هر زمان دیگر برای زدودن مفاهیم اسلامی از اذهان تلاش می کند لازم است ائمه جمعه در گردهمایی های خود به بررسی شیوه های درمان و حل مسائل و معضلات فکری و معنوی مردم بپردازند زیرا نماز جمعه محلی است که دلها را محکم و ایمانها را قوی می کند و به سربازان و جنود خداوند شجاعت اقدام می بخشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان از روحانیت به عنوان امید و تکیه گاه معنوی مردم نام بردند و با ذکر این مطلب که ائمه جمعه بزرگترین مظهر عمومی روحانیت است فرمودند: امامت جمعه به معنای نمایندگی کل روحانیت و نظام اسلامی است لذا از تریبون و منبر مقدس نماز جمعه باید مباحث و تحلیلهای سیاسی روز به شکل صحیح، عمیق و دقیق بیان شود.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان رهبرانقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین رسولی محلاتی دبیر شورای مرکزی دبیرخانه ائمه جمعه سراسر کشور گزارشی از عملکرد این دبیرخانه طی یکسال گذشته را به اطلاع ائمه جمعه رساند.

هفتمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور که صبح امروز با سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه‌ی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه آغاز بکار کرده بود، پیش از ظهر امروز نیز بکار خود ادامه داد و آیت‌الله مشکینی رئیس مجلس خبرگان و امام جمعه قم طی سخنانی نکاتی را در زمینه ی ضرورت جلوگیری از تجمل گرایی در میان مسئولین و روحانیون یادآور شد.

این گزارش حاکیست پس از سخنان آیت‌الله مشکینی میزگردی با شرکت آقایان نجفی وزیر آموزش وپرورش، ابطحی معاون امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیاحی یکی ازمسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی پیرامون مسائل فرهنگی و اجتماعی برگزار شد که طی آن مسائل و مشکلات فرهنگی کشور در ارتباط با قشر نوجوان و جوان بویژه دانش آموزان و دانشجویان، مسائل مربوط به موسیقی، چاپ کتاب و نشریات برای ائمه جمعه سراسرکشور تشریح شد و بر ضرورت اتخاذ شیوه هایی جدید برای ایجاد مصونیت قشر جوان کشور در برابر توطئه های فرهنگی بیگانگان تأکید گردید. بنا بر همین گزارش قرار است در گردهمایی سه روزه ائمه جمعه سراسر کشور میزگردهایی نیز بمنظور بررسی مسائل امنیتی، سیاست خارجی و اقتصادی کشور و همچنین کمیسیونهایی در خصوص مسائل ائمه جمعه،تبلیغات، فرهنگی و اجتماعی تشکیل گردد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی