book/content
ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
تاریخ چاپ: ۱۴۰۳
1403/03/09
به انتخاب و شرح حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای

گزیده احادیث امالی الصدوق

کتاب حاضر مشتمل بر احادیث برگزیده کتاب «الأمالی» تألیف محمدبن‌‌على‌بن بابویه قمی، عالم گران‌قدر شیعه در قرن چهارم هجری قمری است؛ که از ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۳ تا ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ در ابتدای جلسات درس خارج فقه توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، بیان و شرح داده شده است.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif یکی از اهداف مهم بعثت پیامبر گرامی اسلام مطابق روایت شریفه، «تکمیل مکارم اخلاقی» است. جامعه و فرد از نظر مکتب اسلامی، تنها از راه اخلاق نیکو یعنی پروراندن صفات و خُلقیات فاضله در دل و جان و انعکاس آن در عمل، به کمال خود نائل می‌شوند.

جامعه‌ای که در آن، حسد، کینه‌ورزی، حرص و بخل و دیگر رذایل اخلاقی وجود داشته باشد حتی اگر از نظر مظاهر تمدن ظاهری به منتهای شکوه هم برسد، از نظر اسلامی جامعه‌ای مطلوب نیست. برای استقرار اخلاق در جامعه، هم تمرین و مجاهدت انسان‌ها لازم است و هم آموزش‌های اخلاقی که انسان‌ها در همه‌ی سطوح بدان نیاز دارند.

بزرگترین آموزگاران اخلاق، انبیای الهی و ائمه‌ی هدی هستند که خود کریم‌ترین، شریفترین و با اخلاق‌ترین مردم همه‌ی روزگارانند. پرچم تهذیب و تکمیل اخلاق توسط پیامبر اکرم (صلى‌الله علیه و آله وسلم) برافراشته شده و تعالیم اخلاقی اسلام پس از ائمه معصومین از طریق علما و اساتید اخلاق اسلامی نسل به نسل در تربیت و تهذیب مسلمین نقش‌آفرینی کرده است. بی‌شک سهم طلاب و روحانیون در انتقال و تعلیم مفاهیم عالیه‌ی اخلاقی به اقشار مختلف مردم بی‌بدیل و چشمگیر است.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای که نقش طلاب و روحانیون را در حفظ و اشاعه‌ی فرهنگ و معارف اسلامی و نیز در پیروزی و تداوم و تثبیت انقلاب اسلامی نقشی مهم و خطیر می‌دانند، همواره آنان را در عین توجه به علم‌آموزی و معرفت‌اندوزی و بصیرت سیاسی، نسبت به شرایط جهان و انقلاب و نظام مکرّراً به اهتمام در تهذیب اخلاقی نیز توصیه کرده و یکی از وظایف حوزه‌های علمیه را حفظ و تکمیل و تثبیت و تعمیق روح صفا و معنویت در طلاب دانسته‌اند.

ایشان در عمل به این توصیه مهم، خود در آغاز هر جلسه از درس خارج فقه به بیان و شرح حدیث یا احادیثی از معصومین پرداخته و دل و جان طلاب را با مفاهیم و معانی عالیه‌ی نورانی احادیث آشنا می‌کنند. محصول این سنت حسنه‌ی معظم‌له ـ از آغاز درس خارج ایشان که از بهار ۱۳۶۹ آغاز شده بود ـ مجموعه‌ی دل‌نشینی از معارف اخلاق اسلامی است.
احادیث مورد استفاده‌ی ایشان از مجموعه‌های حدیثی همچون بحار الانوار، تحف العقول، وسائل‌الشیعه، أمالی شیخ صدوق، الشافی و... انتخاب شده‌اند.

کتاب حاضر مشتمل بر احادیث برگزیده کتاب «الأمالی» تألیف محمدبن‌‌على‌بن بابویه قمی، عالم گران‌قدر شیعه در قرن چهارم هجری قمری است که از ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۳ تا ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ در ابتدای جلسات درس خارج فقه توسط معظم‌له گزینش، بیان و شرح داده شده است.

«الأمالی» یکی از منابع حدیثی شیعه است که حاصل جلسات متعدد املاء حدیث توسط جناب شیخ صدوق است. این کتاب در برگیرنده‌ی بسیاری از احادیث نبوی (صلى‌الله علیه و آله وسلم) و ائمه (علیهم‌السلام) در موضوعات مختلف همچون سیره‌ی پیامبر اکرم ، برخی دعاها، موعظه ها، فضایل و مناقب اهل بیت می‌باشد.

انتشارات انقلاب اسلامی با هدف اشاعه معارف اخلاقی اسلام از کلام معصومین و با شرح و بیان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای‌ درصدد است مجموعه این احادیث را در سلسله کتاب‌هایی با عنوان «حدیث زندگی» در معرض استفاده عموم مردم مؤمن و به خصوص جوانان پاک‌دل و بصیر جامعه اسلامی قرار دهد ان‌شاءالله.

لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :


کدامنیتی : *اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید


نظر شما : *
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی