book/content
نویسنده: دکتر عباسعلی رهبر
ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
نوبت چاپ: اول
تاریخ چاپ: ۱۴۰۲
تعداد صفحه: ۲۰۰
شابك:
۹۷۸۶۲۲۵۵۰۳۳۹۷
1402/12/07
معرفی کتاب «درآمدی بر هویت ملی»

نگاهی نواندیش به توسعه و نوآوری در مفهوم هویت ملی

کتاب حاضر که به بررسی هویت ملی از منظر حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌پردازد، از یک پیشگفتار، دو فصل و یک نتیجه‌گیری تشکیل شده است. در پیشگفتار ضمن توجه به ادبیات نظری هویت ملی، نوع‌شناسی و ابعاد‌شناسی هویت ملی، به روش‌شناسی بحث در قالب رویکرد کیفی و استفاده از تکنیک تحلیل مرتبط اشاره شده است.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif هویت ملی به عنوان رکن بنیادین هویت اجتماعی، با عناصر آگاهی جمعی، تجارب ذهنی مشترک و به صورت تدریجی و پویا، در قالب تعلق و تعهد با مؤلفه‌هایی چون زبان، دین، سنّت، ادبیات، سرزمین، تاریخ و همچنین تحولات اجتماعی سیاسی مرتبط است؛ به‌گونه‌ای که در سه جزء معرفت هویتی با باور خواستن و توانستن، صدق و توجیه منطقی ارزش‌ها و نگرش‌های هویت‌ساز می‌توان به تعمیق و توسعه سازه‌ها و مفاهیم نظام هویتی ملی رسید.

کتاب «درآمدی بر هویت ملی»، در عصری که شاهد تحولات سریع ارتباطی و اجتماعی در فضای جدید قدرت‌های نوین رسانه‌ای است، به دنبال تبیین منظومه و شبکه مفهومی رهبر حکیم جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه‌ای نسبت به هویت ملی ایران اسلامی عزیز است.

ایشان در بیاناتشان ضمن مسئله‌شناسی، علت‌شناسی و راهبرد‌شناسی مقوله هویت ملی در سپهر اسلامی ـ ایرانی، با نگاهی نواندیش مبتنی بر اجتهاد حکمی خود، به توسعه و نوآوری در مفهوم هویت ملی نیز پرداخته‌اند.

کتاب حاضر که به بررسی هویت ملی از منظر حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌پردازد، از یک پیشگفتار، دو فصل و یک نتیجه‌گیری تشکیل شده است. در پیشگفتار ضمن توجه به ادبیات نظری هویت ملی، نوع‌شناسی و ابعاد‌شناسی هویت ملی، به روش‌شناسی بحث در قالب رویکرد کیفی و استفاده از تکنیک تحلیل مرتبط اشاره شده است.

فصل اوّل نیز با عنوان هویت ملی از نگاه رهبر معظم انقلاب از سه گفتار که شامل کلیات هویت ملی، هویت ملی در ایران و هویت جمعی جهان اسلام تشکیل گردیده است.

فصل دوم نیز به تهدیدهای هویت ملی و راه‌های حفظ و تقویت آن از منظر رهبر معظم انقلاب در قالب دو گفتار که شامل تهدیدهای هویت ملی و حفظ و تقویت هویت ملی است اشاره شده است. در انتها نیز در مقوله نتیجه‌گیری، ضمن ارائه پیشنهادهایی جهت حفظ و تقویت هویت ملی، شبکه مفهومی هویت ملی مستنبط از نظرات و آراء رهبر معظم انقلاب بیان شده است.
 
انقلاب اسلامی مردم ایران به برکت بهره‌مندی از رهبران حکیم و الهی و با اتکاء به «قدرت تفکر و تحلیل پویا» و به انضمام «بصیرت و صبر سازنده ملت» تمامی پستی ها و بلندی های پیش پای خود را هموار ساخته و اینک به دنبال طراحی آینده ای عالی و رو به تعالی است.

 آنچه دشمنان را بر آن داشته است تا با براندازی نظام اسلامی سد راه تفکر بالنده انقلاب اسلامی شوند این است که در صورت مساعد بودن شرایط عادی برای چنین تفکری مرزهای علم، عدل و انصاف را در می‌نوردد و طومار مستکبران عالم را در هم می‌پیچد. پس با شناخت این شجره طیبه مانا و گوهر تابناک روشنگر باید قدر آن را بخوبی شناخت و نیازهای امروز و فردای ایران اسلامی و عالم اسلام و جهان بشریت را از اعماق این اقیانوس آرام بیرون کشید.

بر این اساس معاونت پژوهش و آموزش مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، مأموریت دارد تا با شناخت دقیق اندیشه امامین انقلاب، عرصه‌های حاکمیتی و حکمرانی اسلامی را بر مبنای این شناخت رصد کرده و پژوهش‌هایی را با خط معیار اندیشه ناب انقلاب اسلامی در طراز تفکر امام خمینی (رحمة الله علیه) و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای، از خط تألیف بگذراند تا در یک برنامه بلندمدت ضمن دستیابی به نقشه راه معیار در تمامی عرصه‌های حاکمیتی و حکمرانی، نسبت به نشر و ترویج و آموزش آن نیز اقدام بایسته نماید.

لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :


کدامنیتی : *اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید


نظر شما : *
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی