news/content
پیوندهای مرتبطپیام‌ها و نامه‌هاپیام‌ها و نامه‌هاعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1403/03/26
گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب درباره برائت از مشرکین در حج

همه حج، فریاد برائت است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام حج فرمودند: «امسال مسئله‌ی برائت برجسته‌تر از گذشته است. فجایع غزّه که در تاریخ معاصر ما بی‌نظیر است، و گستاخی رژیم بی‌رحم و مظهر قساوت و شقاوت و البتّه رو به زوالِ صهیونی، جای هیچ‌گونه ملاحظه و مماشات برای هر فرد و حزب و دولت و فرقه‌ی مسلمان باقی نگذاشته است.» ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
به همین مناسبت رسانه KHAMENIE.IR گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب درباره ابعاد مختلف مسئله برائت از مشرکین در فریضه حج را مرور میکند.


* مسئله برائت در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین تداوم یابد
امسال مسئله‌ی برائت برجسته‌تر از گذشته است. فجایع غزّه که در تاریخ معاصر ما بی‌نظیر است، و گستاخی رژیم بی‌رحم و مظهر قساوت و شقاوت و البتّه رو به زوالِ صهیونی، جای هیچ‌گونه ملاحظه و مماشات برای هر فرد و حزب و دولت و فرقه‌ی مسلمان باقی نگذاشته است. برائت امسال باید فراتر از موسم و میقات حج، در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین در همه‌جای جهان ادامه یابد، و فراتر از حج‌گزاران، به آحاد مردم تسرّی یابد. این برائت از رژیم صهیونیست و حامیانش بخصوص دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا باید در قول و عمل ملّتها و دولتها خود را نشان دهد و عرصه را بر جلّادان تنگ کند.
پیام به حجّاج بیت‌اللّه‌الحرام ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
 
* بنا بر تعالیم جناب ابراهیم امسال حجّ ما، «حجّ برائت» است
امسال حجّ ما، «حجّ برائت» است، بنا بر تعالیمی که جناب ابراهیم به ما داده. البتّه از اوایل انقلاب برائت وجود داشته؛ از اوّل انقلاب در حج، برائت وجود داشته است، جاری شده است، باید هم بماند و باشد؛ لکن بالخصوص حجّ امسال، حجّ برائت است. این حوادثی که حالا در غزّه پیش می‌آید و این حادثه‌ی عجیب و عظیم، این آشکار شدن چهره‌ی خون‌آشام یک مجموعه‌ی برخاسته‌ی از تمدّن غربی، اینها چیزهایی است که توجّه به آن، مخصوص امروز و این روزها نیست؛ این در تاریخ خواهد ماند.
بیانات در دیدار کارگزاران حج ۱۴۰۳/۰۲/۱۷

* برائت از جبهه شرک یعنی برائت از مظلوم‌کشی و جنگ‌افروزی
آئین برائت که به معنی بیزاری از همه‌ی بی‌رحمی‌ها و ستمها و زشتی‌ها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باج‌گیری مستکبران دورانها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملّتهای مظلوم مسلمان است. امروز برائت از جبهه‌ی شرک و کفر مستکبران و در رأس آن آمریکا، به ‌معنی برائت از مظلوم‌کشی و جنگ‌افروزی است؛ به ‌معنی محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل داعش و بلک‌واتر آمریکایی است؛ به ‌معنی نهیب امّت اسلامی بر سر رژیم کودک‌کش صهیونیست و پشتیبانان و کمک‌کنندگان آن است.
پیام به حجاج بیت‌الله الحرام ۱۳۹۸/۰۵/۱۹

* برائت در حج، حرکت سیاسی و تکلیف دینی است
در عملِ حج کار سیاسی هست، امّا این کار سیاسی عیناً همان تکلیف دینی است، عیناً همان عبادت است؛ ‌ببینید که اینها جزو نکات مهمّی است. بله، اینکه بیایند منع کنند از این حرکات سیاسیِ این جوری، آن هم یک عمل سیاسی است، منتها سیاست غیر دینی، سیاست ضدّدینی؛ اینکه بگویند در حج حق ندارید به آمریکا بگویید بالای چشمت ابرو است، این [هم] یک حرکت سیاسی است، منتها حرکت سیاسی شیطانی است، حرکت سیاسی غیر اسلامی است. امّا اینکه شما آنجا ابراز برائت کنید از هر مشرکی، از هر ضدّاسلامی، این هم حرکت سیاسی است، منتها سیاستی که عین دین است؛ این سیاستِ دینی است.
بیانات در دیدار کارگزاران حج ۱۳۹۸/۰۴/۱۲

* حج همراه با برائت را امام خمینی برای ملت ایران مطرح کرد
کعبه متعلّق به همه است. اعتقاد ما این است که ملّت ایران بعد از پیروزی انقلاب، به برکت هدایت امام بزرگوار، یک معنای جدیدی از حج را فهمید، کشف کرد، درک کرد. از سال اوّلی که انقلاب پیروز شد و کسانی رفتند حج و امام بزرگوار پیام دادند، مفاهیم جدیدی از حج برای ملّت ایران آشکار شد و روشن شد و دنبال آن مفاهیم را گرفت و حرکت کرد؛ حجّ همراه با برائت، حجّ همراه با تفاهم با مسلمین، حجّی که مظهر «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار» و «رُحَماءُ بَینَهُم» است.
بیانات در دیدار کارگزاران حج ۱۳۹۷/۰۴/۲۵

* تبیین مسئله برائت از دشمنان اسلام برای نخبگان جهان اسلام
امروز در دنیای اسلام، تعداد بی‌شماری از نخبگان مایل به شنیدن حقیقت از زبان جمهوری اسلامی هستند، بنابراین باید مسائل مهمی همچون استکبارستیزی، افشای ماهیت غرب، برائت از دشمنان اسلام و مضامین بلند دعای کمیل را با ادبیات نافذ، لحن خوب و استدلال عمیق از طریق ابزارهای نوین تبلیغاتی به مخاطبان منتقل کنید.
دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج با رهبر انقلاب ۱۳۹۶/۰۷/۱۱

* حجّ اسلامی؛ جایگاه برائت از مشرکین و وحدت مؤمنان
حجّ ابراهیمی که اسلام به مسلمانان هدیه کرده است، مظهر عزّت و معنویّت و وحدت و شُکوه است؛ عظمت امّت اسلامی و اتّکاء آنان به قدرت لایزال الهی را به رخ بدخواهان و دشمنان میکِشد و فاصله‌ی آنان را با منجلاب فساد و حقارت و استضعافی که زورگویان و قلدران بین‌المللی بر جوامع بشری تحمیل میکنند، برجسته میسازد. حجّ اسلامی و توحیدی، مظهر «اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» است؛ جایگاه برائت از مشرکان و الفت و وحدت با مؤمنان است.
پیام به مسلمانان جهان به مناسبت فرارسیدن موسم حج ۱۳۹۵/۰۶/۱۵

* جدال با شرک جزو اساسی‌ترین خطوط حیات اسلامی است
اینکه فرمودند: فَلا رَفَثَ وَ لا فُسوقَ وَ لا جِدالَ فِی الحَجّ، مراد از "لا جدال" جدال با دشمن نیست؛ اتّفاقاً حج مظهر جدال با دشمن است. بعضی از کج‌بین‌ها و بددل‌ها خواسته‌اند این‌جور بگویند که "لا جدال فی الحجّ"؛ شما چرا در حج مراسم برائت برپا میکنید؟ این جدالی که در برائت هست، جدال با شرک است، جدال با کفر است؛ این جزو اساسی‌ترین خطوط حیات اسلامی است؛ آن جدالی که در حج نباید باشد، جدال برادران با یکدیگر است، جدال مؤمنین با یکدیگر است، جدال دلهای معتقد به توحید با یکدیگر است؛ این جدال نباید باشد.
بیانات در دیدار کارگزاران حج ۱۳۹۲/۰۶/۲۰

* وحدت مسلمین در حج، در راستای برائت جستن از دشمن
حج جایى است که مسلمانها از همه‌ى دنیاى اسلام در آنجا جمع میشوند. فرهنگهاى مختلف، نژادهاى مختلف، زبانهاى مختلف، صنوف لغات و لحن‌ها و لهجه‌هاى گوناگون - به تعبیر امام حسین (علیه‌السّلام) در دعاى مبارک عرفه - همه در آنجا مجتمعند، متفقند. این وحدت که شکل جسمانى و مادى آن در اجتماعات بزرگ حج دیده میشود، باید عمق پیدا کند؛ همه احساس کنند که در مقابل یک خطر قرار دارند، در مقابل یک دشمن قرار دارند؛ همه از عمق وجود، نسبت به این دشمن برائت بجویند. معناى برائت از مشرکین در حج، اینجا ظاهر میشود.
بیانات در دیدار کارگزاران حج ‌۱۳۹۱/۰۷/۰۳

* برائت از مشرکان؛ ندای فطری ملتهای مسلمان
امروز برائت‌ از مشرکان نداى قلبى و فطرى همه‌ى ملتهاى مسلمان است. موسم حج تنها نقطه‌ای است که این ندا مى‌تواند از سوى همه‌ى این ملتها با صداى بلند طنین افکند.
پیام به کنگره عظیم حج ۱۳۸۵/۱۰/۰۸

* حج؛ جایگاه برائت‌ از شیطان و پیوستن به جنود رحمان
اینجا اردوگاه بزرگ امت اسلامى است؛ جایگاه تمرین خدایى و مردمى شدن، از خودهاى دروغین و شرک‌آلود بیرون جستن، و به «خود» حقیقى و الهى پیوستن. اینجا جایگاه برائت‌ از دیو و دَد و شیطان و پیوستن به جنود رحمان است. جایگاه تجدید عهدِ: ان لا تعبدوا الشیطان و پاسخ به: ان الله بری‌ء من المشرکین و رسولُه است. اینجا محلّ تجلى امت واحده‌ى اسلامى و مظهر عزّت معنوى و قدرت بشرى مسلمانان است.
پیام به کنگره عظیم حج ۱۳۸۰/۱۱/۳۰

* رَمى جمرات، نماد دشمن‌شناسى و دشمن‌ستیزى
تشریع فریضه‌‌‌ی حج و ترتیب مناسک آن، هم نشانه‌‌‌ی عظمت است و هم آیت رحمت. با این شناخت است که دلها به مشاهده‌‌‌ی کعبه‌‌‌ی شریف در مسجدالحرام منقلب میشود و بیراهه‌‌‌ها به صراط مستقیم میپیوندد و انسانها دگرگونه میشوند. شناخت دشمن، محصول همه‌ى آن شناختها و متمم و مکمّل آن‌هاست. بدون آن، دل و ذهن مسلمان، مخزنى بى‌حصار است که از دستبرد راهزن و خائن و غارتگر، مصون نیست. در خودِ اعمال حج، رَمى جمرات، نماد دشمن‌شناسى و دشمن‌ستیزى است.
پیام به کنگره عظیم حج ۱۳۷۷/۰۱/۱۲

* غفلت از دشمن و بی‌مبالاتی نسبت به برائت، خطایی بزرگ است
پیامبر مکرّم اسلام (صلّى الله علیه و آله)، اذان برائت‌ را در حج سرداد و آیات برائت‌ را از حنجره‌ى امیر مؤمنان (علیه‌السّلام) در مراسم حج تلاوت فرمود. اگر جهان اسلام و امت اسلامى، روزى از وجود دشمنان جرّار فارغ گردد و چنین چیزى ممکن شود، برائت‌ نیز بى‌فلسفه خواهد بود. ولى با وجود دشمن‌ها و ستیزه‌گریهاى کنونى، غفلت از دشمن و بى‌مبالاتى به برائت‌، خطایى بزرگ و پُرخسارت است.
پیام به کنگره عظیم حج ۱۳۷۷/۰۱/۱۲

* برائت از استکبار، مصداق امروزی برائت از بتهای مشرکین است
در خلال آیات حج، قرآن همه را به برائت‌ از بتهاى مشرکین فرامى‌خواند «فاجتنبوا الرّجس من الاوثان». این بتها ممکن است یک روز همان بتهاى آویخته بر کعبه باشد، اما بى‌شک امروز و همیشه، همان قدرتهایى است که حاکمیت بر نظام زندگى آدمى را به‌ناحق در دست گرفته‌اند و امروز واضح‌تر از همه قدرت استکبار و قدرت شیطانى امریکا و قدرت فرهنگ غرب و فساد و ابتذالى است که بر کشورها و ملتهاى مسلمان تحمیل مى‌کنند.
پیام به کنگره عظیم حج ۱۳۷۳/۰۲/۲۵

* مراسم برائت یعنی بیزاری از قدرت‌های شیطانی در سطح جامعه و جهان
توحید، روح اساسى حجّ و مضمون بسیارى از اعمال و مناسک آن است. توحید با مفهوم عمیق قرآنى آن، به معناى توجّه و حرکت به سوى الله و ردّ و نفى بتها و قدرتهاى شیطانى است. خطرناک‌ترین این قدرتها در درون وجود آدمى، نفس امّاره و هواها و هوسهاى گمراه‌کننده و پست‌کننده است، و در سطح جامعه و جهان، همان قدرتهاى استکبارى و فتنه‌انگیز و فسادانگیزند که امروزه بر زندگى مسلمانان چنگ انداخته و با روشهاى شیطانى، جسم و روح بسیارى از ملتهاى مسلمان را دستخوش سیاستهاى خود ساخته‌اند. مراسم برائت در حجّ، اعلان بیزارى از این قدرتها است.
پیام به کنگره عظیم حج ۱۳۷۲/۰۲/۲۸

* حرکت بزرگ اسلامى با شرکت در پیام برائت
پیام برائت، یک حرکت بزرگ اسلامی است. شرکت در پیام برائت و در اعلام برائت، یک واجب قطعی و عینی است. هیچ کس نباید از حضور در این حرکت عظیم انسانی، اسلامی، الهی و سیاسی، سر باز بزند. این، روح و معنای حجّ است. آن جنبه جهانی حج؛ آن چیزی که مربوط به سرنوشت امّت اسلام است، این است. حج برای این است. این‌که گفتند «در یک روز معیّن و در روزهای معیّن - فیایام معلومات - در ساعات معیّن و حتّی در جایی معیّن در یک نقطه محدود، از تمام اقصی نقاط عالم جمع شوند»، برای چنین چیزی است. والّا میگفتند «در ایام حج، هر کس در خانه و شهر خود، اجتماعی برقرار کند: ایرانیها در ایران، عراقیها در عراق، حجازیها در حجاز، هندیها در هند، چینیها در چین، اروپاییها در اروپا.» چرا گفتند «همه راه بیفتند»؟ یأتوک رجالا و علی کل ضامر یأتین من کل فجّ عمیق. چرا؟ «لیشهدوا منافع لهم.» آن منفعت، این است. «منافع لهم» برای همه‌شان، برای مجموعشان و برای امّت اسلام. حج برای این است. آن وقت بعضی آدمهای ساده‌لوح، سؤال میکنند که «آقا! دلیل برائت چیست؟» توقّع دارند که در رساله عملیّه نوشته باشند «برائت»! همه حج، فریاد برائت است. همه احکام حج حاکی از وجود چنین جهتگیری‌ای است. آن کس که نمیفهمد، باید ذهن و فهم خود را تصحیح کند. این است معنای برائت.
بیانات در دیدار کارگزاران حج ۱۳۷۱/۰۲/۱۶

* برائت از تحمیل نظام زندگی شرک آلود بر جوامع اسلامی
فریاد برائت که امروز مسلمان در حج سر مى‌دهد، فریاد برائت از استکبار و ایادى آن است که مع‌الاسف در کشورهاى اسلامى قدرتمندانه اعمال نفوذ مى‌کنند و با تحمیل فرهنگ و سیاست و نظام زندگى شرک‌آلود بر جوامع اسلامى، پایه‌هاى توحید عملى را در زندگى مسلمانان منهدم ساخته و آنان را دچار عبادت غیر خدا کرده‌اند، و توحید آنان فقط لقلقه‌ى زبان و نام توحید است و از معناى توحید در زندگى آنان اثرى باقى نمانده است.
پیام به کنگره عظیم حج ۱۳۷۰/۰۳/۲۶

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی