بسم الله الرّحمن الرّحیم
(۱)
الحمد لله
ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى
القاسم محمّد و على آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین سیّما بقیّة
الله
فى الارضین.
اَلسَّلامُ عَلَیکم یا اَهلَ بَیتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوضِعَ الرِّسالَةِ وَ مُختَلَفَ المَلائِکَةِ وَ مَهبِطَ الوَحىِ وَ مَعدِنَ الرَّحمَةِ وَ خُزّانَ العِلمِ وَ مُنتَهَى الحِلمِ وَ اُصولَ الکَرَمِ وَ قادَةَ الاُمَمِ وَ اَولیاءَ النِّعَمِ وَ عَناصِرَ الاَبرارِ وَ دَعائِمَ الاَخیارِ وَ ساسَةَ العِبادِ وَ اَرکانَ البِلادِ وَ اَبوابَ الایمانِ وَ اُمَناءَ الرَّحمٰنِ وَ سُلالَةَ النَّبیّینَ وَ صَفوَةَ المُرسَلینَ وَ عِترَةَ خِیرَةِ رَبِّ العالَمینَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُه ... بِاَبى اَنتُم وَ اُمّى وَ نَفسى کَیفَ اَصِفُ حُسنَ ثَنائِکُم وَ اُحصى جَمیلَ بَلائِکُم وَ بِکُم اَخرَجَنَا اللهُ مِنَ الذُّلِّ وَ فَرَّجَ عَنّا غَمَراتِ الکُروبِ وَ اَنقَذَنا مِن شَفا جُرُفِ الهَلَکاتِ وَ مِنَ النّارِ ... وَ بِمُوالاتِکم تَمَّتِ الکلِمَةُ وَ عَظُمَتِ النِّعمَةُ وَ ائتَلَفَتِ الفُرقَة.
(۲)
اوّلاً از همه
ى میهمانان عزیز ــ چه کسانى که از خارج از ایران اسلامى تشریف آورده
اند و چه کسانى که از اکناف میهن اسلامى مجتمع شده
اند ــ و از همه
ى برادران تشکّر میکنم که این همّت را کردند و این قدم را برداشتند و به همه
ى شما عزیزان خوشامد عرض میکنم.
و امّا مسئله
ى اهل
بیت (علیهم الصّلاة و السّلام) یکى از مهم
ترین و بزرگ
ترین مسائل اسلام و در ردیف مسائل درجه
ى اوّل دین مقدّس است. محبّت اهل
بیت فریضه
اى است که مسلمانان عالم از هر فرقه
اى و وابسته به هر جریان و گروهى آن را پذیرفته
اند و به آن مباهات میکنند. ما که مفتخر به پیروى از فقه اهل
بیت مکرّم هستیم و دین را اصولاً و فروعاً از آنها آموخته
ایم، نباید گمان کنیم که محبّت اهل
بیت مخصوص ما است و نباید اشتباه کنیم و فکر کنیم اهل
بیت متعلّق به ما هستند؛ اهل
بیت متعلّق به اسلامند، همچنان
که جدّشان نبىّ
اکرم متعلّق به اسلام بود؛ بلکه اهل
بیت متعلّق به جهان و تاریخند؛ همچنان
که جدّشان نبىّ
اکرم (صلّى
الله
علیه و آله و سلّم) متعلّق به بشریّت و به تاریخ بود.
مهم این است که دنیاى اسلام میتواند بر محور دو نقطه
ى مربوط به اهل
بیت اتّفاق و اتّحاد داشته باشد: یکى محبّت، که یک امر عاطفى و عقیدتى است و مسلمین امر شده
اند به محبّت اهل
بیت (علیهم
السّلام) و همه آن را قبول کرده
اند و این نقطه میتواند نقطه
ى تمرکز عواطف و احساسات همه
ى مسلمین باشد؛ و نقطه
ى دوّم، آموزش دین و تعلّم معارف و احکام الهى به
مثابه
ى عِدل قرآن و به موجب حدیث ثقلین، که باز این حدیث را شیعه و سنّى و فِرَق مختلف اسلامى همه روایت کرده
اند.
(۳)
این چیز مهمّى است که حقیقتاً در دنیاى اسلام برافراشتن پرچم اهل
بیت (علیهم
السّلام) میتواند از این دو نقطه
نظر، دنیاى اسلام را و مسلمین را گِرد هم مجتمع کند. این یک فرصت عظیمى است که امروز در اختیار همه
ى مسلمین، مخصوصاً آنها که مکتب اهل
بیت را در عمل تحقّق بخشیدند و به آن ایماناً و عملاً متّصل شدند [است]. امروز در ایران اسلامى ــ که حاکمیّت اسلام و حاکمیّت قرآن در آن، امیدى به همه
ى مسلمین عالم داده است ــ بحمدالله
پرچم اهل
بیت در اهتزاز است و ما مى
بینیم که همه
ى مسلمین گوشه
و کنار عالم به این نظام، به این جمهورى، به این پرچم و به پرچم متعالى اسلام که در اینجا در اهتزاز است، احترام میگذارند و از آن احساس عزت میکنند؛ بِمُوالاتِکُم تَمَّتِ الکَلِمَةُ وَ عَظُمَتِ النِّعمَةُ وَ ائتَلَفَتِ الفُرقَة.
پیروان مکتب اهل
بیت امروز لازم است دو کار اساسى را وجهه
ى همّت قرار بدهند: در مرتبه
ى اوّل اینکه عائله
ى پیروان اهل
بیت و مکتب اهل
بیت با هم آشنا بشوند، با هم همکارى بکنند، به هم کمک بکنند، با هم معضلات را حل کنند و گره
ها را باز کنند، با هم همفکرى کنند، احساس خویشاوندى کنند؛ در هر نقطه
اى از دنیا که هستند، بدانند که تعارف
(۴) آنها با هم و تشکّل آنها به شکل صحیح، قلب مقدّس ولىّ
عصر (ارواحنا فداه و عجّل الله
تعالى فرجه) را شاد میکند. این بزرگواران از تفرقه، تشتّت، جدایى، بَغضاء
(۵) متنفّر بودند؛ اهل وحدت و عامل جمع، و شمع انجمن بودند. امروز هم باید پیروان آنها و علاقه
مندان آنها این را تأمین کنند.
دوّم اینکه این مجموعه
ى پیروان مکتب اهل
بیت (علیهم
السّلام) در هر جاى دنیا که هستند، با همه
ى وجود باور کنند که جزئى از عائله
ى بزرگ مسلمینند؛ نه به زبان، [بلکه] با همه
ى احساس؛ اگر غیر از این باشد، دشمنان اسلام و دشمنان اهل
بیت حدّاکثر خشنودى و خوشحالى را پیدا خواهند کرد. از مدّتها پیش، دشمنان اسلام علاج کار خود و منویّات خبیث خودشان را در منطقه
ی اسلامی در این دیدند که مسلمین را متفرّق کنند، آنها را شعبه
شعبه کنند، مشترکات آنها را تضعیف کنند، کم
رنگ کنند و به چیزهایی که آنها را از هم جدا میکند تکیه کنند. بحمدالله انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی نگذاشت یا بسیاری از خواسته
های آنها را، اهداف آنها را خنثیٰ کرد. امروز در شرق و غرب عالم، مذاهب مختلف اسلامی و پیروان فِرق گوناگون اسلامی به نام جمهوری اسلامی شعار میدهند؛ امام بزرگوار ما (قدّس الله نفسه الزّکیّة) در اعماق دل توده
های مسلمان در شرق و غرب عالم جا داشت و آنها او را دوست میداشتند، به او عشق می
ورزیدند، بدون توجّه به اینکه اهل کدام مذهب و کدام فرقه
ی اسلامی هستند؛ و همین موجب شد که دشمنان اسلام تلاش کنند شاید بتوانند ایران اسلامی را از بقیّه
ی مسلمین جدا کنند؛ و امروز میلیون
ها [دلار] در دنیا خرج میشود، صرف تبلیغات میشود که بتوانند عِرق فرقه
ای و عصبیّت فرقه
ای را در کسانی بیدار کنند تا آنها را از جمهوری اسلامی و از مشی انقلاب جدا کنند؛ شما باید این را خنثیٰ کنید.
ما به عنوان عائله
ی تشیّع باید با همه
ى وجود احساس کنیم و اعلام کنیم که معتقد به وحدت جهان اسلام هستیم؛ معتقد به وحدت پیروان لااله
الّاالله
و محمّد رسول
الله
هستیم، و ما امروز مایه
ى وحدت بشویم در دنیا؛ همچنان
که ائمّه
ى بزرگوار ما (سلام الله
علیهم) همیشه همین
جور بودند؛ از امیرالمؤمنین (صلوات الله
و سلامه علیه) تا همه
ى ائمّه
ى بزرگوار ما، عامل جمع و عامل وحدت بودند؛ همه
چیزشان الگو است؛ مبارزه
شان با قدرتهاى ظالم هم الگو است. همه
ى ائمّه
ى ما بِلااستثنا در راه ایجاد حکومت علوى و حکومت حقّ الهى مبارزه کردند؛ این سیره
ى این بزرگواران است در مقابل چشم ما. و ما امروز خوب میفهمیم آنها چه میکردند؛ و به همین جهت همه
ى آنها بدون استثنا به شهادت رسیدند؛ و براى همین است که همه
ى آنها تقیّه کردند. شهادت نتیجه
ى مبارزه است، تقیّه مال میدان مبارزه است: اَلتَّقِیَّةُ تُرسُ المُؤمِن؛
(۶) تُرس ــ سپر ــ مال میدان مبارزه است. معرفت آنها، عبادت آنها، ایمان آنها، عمل آنها، اخلاص آنها، عرفان آنها، حلم آنها، علم آنها، همه
چیزشان ــ که حقیقتاً گُل سرسبد عالم آفرینشند ــ براى ما وسیله
ى تبعیّت و پیروى است.
برادران عزیز ما از پیروان مکتب اهل
بیت (علیهم
السّلام) در هر جاى دنیا که هستید، این دو نکته را هرگز فراموش نکنید: اوّل، تعارف، ارتباط، وصل، خبرگیرى از هم، اطّلاع از نظرات هم و کمک به هم. من اطّلاع یافتم که شما خواسته
اید و تصویب کرده
اید ایجاد یک مجمع جهانى را و ان
شاءالله
به همّت برادران این را اقدام خواهیم کرد و امیدواریم در خدمت اسلام و در خدمت قرآن و در خدمت وحدت مسلمین و در خدمت پیشرفت جهان اسلام به سمت معارف صحیح اسلامى که متراوش از مکتب اهل
بیت (علیهم
السّلام) است، این کار واقع بشود.
نکته
ى دوّم، همین ایجاد وحدت، ایجاد مهربانى با فِرَق دیگر اسلامى [است]. نگذارید دشمن سوء استفاده کند؛ نگذارید دشمن به دست برادران، آنها را ضعیف کند و از بین ببرد: وَ لا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَ تَذهَبَ ریحُکُم
.(۷) در دنیاى اسلام همه را برادر بدانید. امروز مجموعه
ى اسلام از سوى دشمنان مورد تهدید است؛ امروز اصل دین از سوى قدرتهاى استکبار جهانى مورد فشار و تهدید است.
آمریکا و اذناب
(۸) آمریکا خوب فهمیدند که با حاکمیّت دین و با شیوع دین و شیوع معرفت دینى نخواهند توانست نظام سلطه
ى عالمى و جهانى را حفظ کنند. راه موفّقیّت آمریکا و دیگر قدرتها و مرتجعین و حکّام ظالم و حلقه
هاى زنجیره
ى سلطه
ى جهانى این است که مردم از دین و معرفت دینى و ایمان دینى عارى بشوند؛ بى
بندوبار، بى
ایمان، بى
عقیده، بى
تعصّب، بى
غیرت دینى [بشوند]؛ مردم را این
جور مى
پسندند، ملّتها را این
جور مى
پسندند. لذا وقتى مى
بینند از کانونى مثل ایران اسلامى، ایمان و عمل و جهاد تراوش میکند و به همه
جا پَر میکشد، با آن بشدّت مبارزه میکنند. با اسلام و به
عنوان کانون اسلام با ایران اسلامى، امروز همه
ى قدرتهاى مستکبر و ظالم و شیطانى مخالفند. در چنین وضعیّتى ما باید اسلام و وحدت اسلامى را دودستى و محکم و با همه
ى وجود بچسبیم و با همه
ى امکانات حفظ کنیم؛ و بحمدالله
بیدارى اسلامى در دنیاى اسلام به
وجود آمده؛ صهیونیست
هاى غاصب بعد از تقریباً چهل سال آسایش ــ جز یک مختصر حمله
اى چند روزى،
(۹) که گاهى از طرف دولتها شده، و بعد هم به اضعاف مضاعف
(۱۰) خساراتشان از طرف آمریکا جبران شده ــ بعد از سالهاى متمادى،
(۱۱) امروز از سوى اسلام در داخل سرزمین
هاى فلسطین دارند تهدید میشوند. این اسلام است که آنها را دارد تهدید میکند. آن سازمانهاى فلسطینى که از دین فارغ و بیگانه بودند، نشان دادند ناتوانى خودشان را. امروز کار به جایى رسیده که سردمداران به
اصطلاح سازمانهاى فلسطینى پیغام میدهند به فلسطینى
هاى داخل سرزمین
هاى اشغالى و بعضى مناطق دیگر که کار را سخت نکنید، ایجاد مشکل نکنید؛ آنها مبارزه
ى حقیقى را براى خودشان مشکل به حساب مى
آورند! سرنوشت حرکتى که از دین جدا باشد، بهتر از این نیست امّا دین، فلسطین را نجات خواهد داد؛ اسلام، فلسطین را از دست متجاوزین پس خواهد گرفت.
و شما ببینید در هر گوشه
ى عالم که مجموعه
ى مسلمانى هست، احساس هویّت اسلامى میکند از یک طرف، و سخت
گیرى نسبت به آنها بیش از دیگران است از طرف دیگر. نمونه
ى دیروزى آن، مناطق آذربایجان شوروى
(۱۲) و بعضى مناطق دیگر، و نمونه
ى امروزى آن کشمیر [است].
(۱۳) مسلمانها آنجا حرف حقّ خودشان را میزنند. آن کسى که قضایاى کشمیر و سرگذشت کشمیر را بداند، میداند که آنچه مسلمانهاى بیچاره
ى کشمیر میگویند، یک سر سوزن از حق دور نیست؛ کسانى که آنها را خاموش میکنند، ناحق میگویند؛ کسانى که به آنها حمله میکنند، عمل ناحق میکنند. و متأسّفانه دنیا هم با خونسردى به این قضایا نگاه میکند؛ مسلمین خودشان باید قدرت پیدا کنند. اگر بخواهید از اسلام دفاع کنید، اگر مسلمین بخواهند از اسلام دفاع کنند، باید قوى بشوند؛ باید خودشان قوى بشوند. و ما در ایران اسلامى و در نظام مقدّسى که بر پایه
ى دین و به دست فرزند پیغمبر و سلاله
ى عترت، امام امّت (رضوان الله
علیه) پدید آمد، بنا داریم با همه
ى توان و با همه
ى نیروى ملّى و ذاتى و ایمانى مردم خودمان به سمت اقتدار واقعى و حقیقى اسلام پیش برویم و مطمئنّیم که خداوند به ما کمک خواهد کرد.
خیلى خوشحالم از اینکه برادران عزیزمان را در اینجا زیارت کردم. مجدّداً به شما خوشامد میگویم. ان
شاءالله
این [کنفرانس]، شروع یک حرکت مستمرّى باشد و در آینده
ى این حرکت ان
شاءالله
همه
ى ما بتوانیم با تمسّک به خواست اهل
بیت عترت و طهارت (سلام الله
علیهم اجمعین) آنها را تأمین بکنیم و در جهت اهداف آنها پیش برویم؛ و روزبه
روز قلب مقدّس ولىّ
عصر (ارواحنا فداه) را از خودمان خشنود کنیم.
والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته
(۱ در ابتدای این دیدار، حجّتالاسلام والمسلمین محمّدعلی تسخیری (دبیرکلّ کنفرانس جهانی اهلبیت علیهم السّلام) مطالبی بیان کرد.