others/content
پیوندهای مرتبطخبرخبر
نسخه قابل چاپ

گزارشی از ششمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت

یک روز استثنائی برای مردم همدان

ششمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت این بار در شهر همدان، به میزبانی «بچّه‌های همدان؛ بچّه‌های صفا و عشق و اخلاص؛ مردان بزرگ و بی‌ادّعا؛ یاران حسین علیه‌السّلام؛ یاوران دین خد» برگزار شد.

ساعت ۹:۳۰ صبح به ظاهر وقت مناسبی نبود که در آن سرمای زیر صفر درجه آن هم در یک روز کاری، مردم را به خیابان پاسداران و بزرگترین حسینیه شهر و مصلای نماز جمعه، بکشاند؛ اما صدای خرد شدن یخ های اطراف حسینیه امام خمینی توسط خیل گسترده آحاد مردم و همهمه و شلوغی قبل از مراسم داخل حسینیه، خبر از جمعیت زیاد دور از انتظار می داد. جمعیتی که آمده بودند تا با کتاب ها و راویان قهرمان کتاب هایی که رهبر انقلاب "ساعتهای خوش و باصفائی" را با آن ها گذرانده بود، آشنا و تجدید میثاق کنند.

هرچه زمان آغاز مراسم نزدیک تر می شد صندلی های خالی چیده شده درون حسینیه سخت تر یافت می شد. با قرائت قرآن ازدحام به حدی رسید که درهای حسینیه بسته شد و مابقی مردم به مصلای پشتی که مجهز به ویدیو پروژکتور بود هدایت شدند.

پس از قرائت قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی، در دو ردیف اول چهره‌های آشنایی همچون آقایان سرلشگر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، آیت الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمدعلی مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، جمعی از پیشکسوتان عرصه‌ ایثار و شهادت استان همدان، نویسندگان و فعالان حوزه‌ی ادبیات مقاومت، مسئولان و شخصیت‌های استانی و کشوری دیده می شدند.

برنامه اول رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «دختر شینا» بود که با پخش کلیپ کوتاهی از مصاحبه با نویسنده کتاب و فرزندان شهید ابراهیمی آغاز شد. فرزندان شهیدی که از اتفاقات مربوط به جلسه دیدار با رهبر انقلاب می گفتند و از حس غریب پدردار شدن بعد از ده ها سال. پس از پخش کلیپ از مسئولین حاضر خواسته شد که به جایگاه بیایند و اولین تقریظ با صلوات های مکرر حضار رونمایی شد.
 
* سردار جعفری: آمریکا ببر کاغذی است
پس از آن، نوبت سخنرانی سردار جعفری فرماندهی کل سپاه پاسداران بود. سردار جعفری سخن خود را با گرامیداشت یاد شهیدان دفاع مقدس به‌ویژه شهدای غیور، مؤمن، انقلابی و مخلص استان همدان آغاز کردند و در این‌باره افزودند: «در سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و شاهد هستیم که هرچه از عمر انقلاب می‌گذرد ابعاد بیشتری از انقلاب بر همگان روشن می‌شود و به عظمت و شکوه انقلاب اضافه می‌شود. این را دوست و دشمن اقرار می‌کنند که این عظمت و اقتدار ناشی از انقلاب اسلامی برای جمهوری اسلامی بوده است.»

فرمانده کل سپاه پاسداران موضوع بعدی سخنان خود را به دشمن شناسی اختصاص داده و برای نخستین بار عبارت «ببر کاغذی» را برای شیطان بزرگ به کار برد و تصریح کرد: «در سال‌های اخیر دشمنان انقلاب اسلامی آشکارا به مجد و اقتدار آن اقرار دارند و توصیه می‌کنیم که دولتمردان آمریکایی تهدید علیه ایران را بی‌فایده بدانند.»

ایشان با اشاره به چند تحلیل از صاحبنظران آمریکایی در مورد آمریکا عنوان کرد: «یکی از این تحلیل‌ها این است که تقابل با ایران خطرات قابل توجهی دارد و برخی از آنها ترامپ را نصیحت می‌کنند که بداند ایران موقعیتی دارد که آمریکا را ببر کاغذی می‌بیند و برخی معتقدند که آمریکا باید این نیمه ابرقدرت بودن در جهان را فراموش کند.

وی افزود: «برخی تحلیلگران نیز نام شیطان بزرگ برای آمریکا را دقیق و حکیمانه می‌دانند و اگر به این جملات دقت کنیم می‌بینیم که این امر بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است که سبب شده دشمنان ما و بیگانگان این‌گونه بر مجد و عظمت ایران اقرار کنند.»

ایشان سپس با گذری تاریخی بر حادثه انقلاب اسلامی و بیان برخی شاخصه های انقلابییون، در مورد رمز ماندگاری انقلاب اسلامی تاکنون ابراز داشتند : «تمامی انقلاب‌های دنیا بعد از چند سال سیر نزولی پیدا کرده‌اند اما انقلاب اسلامی هر چه جلو می‌رود پویا‌تر، شفاف‌تر و با عظمت به پیش می‌رود. یکی از علل آن ماهیت انقلاب ایران یعنی اسلامی بودن آن است که در چارچوب اصول و ضوابطی که مکتب سرخ بشریت تعیین کرده حرکت می‌کنیم.»

این جملات مقدمه‌ای بود تا سردار جعفری سخنان اصلی خود را پیرامون دفاع مقدس و پاسداشت فرهنگ برخاسته از آن اختصاص دهند و در این رابطه ابراز داشتند: «معتقدیم مقام معظم رهبری بیشتر از همه قدر قداست دفاع مقدس را می‌داند و بر ماندگاری آن برای نسل‌های بعد تصریح دارد.»

سرلشکر جعفری درباره جمله مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تشریح ابعاد مختلف دفاع مقدس گفتند: «ما بیش از هر زمان دیگری برای گسترش فرهنگ جهاد و مقاومت به منظور استمرار انقلاب اسلامی نیاز به حرکت فرهنگی داریم. ما باید بدانیم دوران دفاع مقدس از چه فراز و نشیب‌هایی برخوردار بوده و چه مشکلاتی داشته است.»

پایان بخش سخنان سردار جعفری در مورد نگرانی و دغدغه مقام معظم رهبری درباره انتشار و انتقال معارف انقلاب اسلامی به نسل‌های آینده بود و در این باره اظهار داشتند: «تعدادی از هنرمندان و صاحب قلم ما این جهاد بزرگ را شروع کردند و به تعبیر مقام معظم رهبری کتاب‌های دفاع مقدس قابل طرح در سطح جهانی است و ۸ سال دفاع مقدس ظرفیت‌ تولید هزاران اثر در جامعه و جهان را دارد. بنابراین تمامی کسانی که توانایی دارند باید به عنوان تکلیف الهی بسیج شوند و تا زمانی که رزمندگان در حیات هستند نسبت به ثبت خاطرات آنها اقدام کنند.»

ایشان با اشاره به ۴ کتاب تقریظ‌شده توسط مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس همدان بیان داشتند: «این کتابها بخشی از خاطرات لشکر انصارالحسین در دفاع مقدس است. کمتر از ۱۰ درصد خاطرات مربوط به لشکر ۳۲ انصار منعکس شده است و بنابراین وظیفه بسیار زیادی بر دوش داریم تا همه کسانی که توان چنین حرکت جهادی در عرصه جهاد فرهنگی دارند بسیج شوند و این حرکت را دنبال کنند.»
 
* نویسنده کتاب وقتی مهتاب گم شد: گویا شهید همدانی جلو درب حسینیه ایستاده است
پس از آن، از راوی قهرمان کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، نویسنده آن و برخی از مسئولین حاضر دعوت شد که برای رونمایی از تقریظ این کتاب به روی سن بروند. بازهم حضار به احترام حماسه سازان دفاع مقدس و "راوی که خود یک شهید زنده است" تمام قد ایستاده و به برکت تقریظ رهبر انقلاب صلوات فرستادند. نوبت به اهدای تابلوی عکس راوی کتاب در دیدار با رهبری و پاسخ علی خوش‌لفظ به سؤال مجری برنامه رسید. وی گفت: «بنده حقیر به نمایندگی از ایثارگرانی که به معراج رفتند، در محضر مقام معظم رهبری حضور پیدا کردم و تعریف رهبر معظم انقلاب از بنده، شایسته فرماندهان بود و من در شأن این تعاریف نبودم.» خوش لفظ سلام مقام معظم رهبری را به مردم همدان ابلاغ کرد و افزود: «من به نمایندگی از مردم همدان پیشانی رهبر معظم انقلاب را بوسیدم.»

سپس حمید حسام، نویسنده کتاب وقتی مهتاب گم شد، دقایقی به جایگاه سخنرانی آمد و ابراز داشت: «به یکباره احساس کردم سردار شهید حسین همدانی در این حسینیه ایستاده است. باور ما این است که دست و پا زدن‌های دنیایی بی‌فرجام، نتیجه‌ای ندارد و باید رزق ما از جایی دیگر سهم‌مان شود.»

حسام با بیان اینکه باید هم جنس و هم زبان شهدا شویم، اظهار داشت: «جانبازانی همچون علی خوش‌لفظ از شاگران صیاد شیرازی بوده است.» این نویسنده در ادامه یادآور شد: «صدای جنگ را می‌توان از قلب خانواده‌های شهدا به ویژه مادرانشان شنید و نبض غیرت حماسه‌ها در خون رزمندگان ادامه دارد.»
 
* همسر شهید چیت‌سازیان: برایم افتخار بود که رهبر انقلاب بر کتاب تقریظ نوشتند
در بخش بعدی این مراسم پس از پخش کلیپ ماجرای نگاشتن کتاب و ارادت بسیجی‌های لشگر «یاران حسین(ع)» به شهید علی چیت‌سازیان؛ تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «گلستان یازدهم» اثر بهناز ضرابی‌زاده رونمایی شد و وهب همدانی فرزند سرلشگر شهید حسین همدانی(ابووهب) و زهرا پناهی‌روا همسر شهید علی چیت‌سازیان در کنار دیگر میهمانان ویژه مراسم، از تقریظ این کتاب رونمایی کردند.

طبق روال دو کتاب قبل، مجری برنامه از راوی خواست تا برای نسل جدید انقلاب سخنی بگوید. همسر شهید علی چیت‌سازیان نیز در پاسخ گفت: «برای من افتخار بود که رهبر معظم انقلاب بر کتاب گلستان یازدهم تقریظ کردند که این هدیه را به تمامی همسران شهدا تقدیم می کنم. باشد که تمام جوانان، مردم و مسئولین امانت‌دار خوبی برای خون شهدا باشند.»

وی ادامه داد: «سعی کردم بعد از سی سال از گذشت شهادت ایشان، امانت شهید چیت‌سازیان را به قلم بهناز ضرابی‌زاده به رشته تحریر درآورم و چهره شهدا و زندگی آنها را به نسل امروز و آینده منتقل کنم.»
 
* شاخص‌های مردم انقلابی همدان
علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چهارمین سخنرانی بود که به جایگاه رفت و با اشاره به پیشینه‌ دیدارهای رهبر معظم انقلاب با مردم استان همدان و تحلیل محتوای آن اظهار کرد: «رهبر معظم انقلاب از سال ۶۲ تا ۸۹ تعداد ۲۲ برنامه دیدار با مردم و مسئولان همدان داشته‌اند که در مقاله‌ای که بر روی سایت قرار گرفته است، درباره‌ی آن به تفصیل نوشته‌ام.

وی با بیان اینکه شاخصه‌هایی نظیر ظرفیت و استعداد انقلابی از سوی مقام معظم رهبری به مردم همدان نسبت داده شده است، ادامه داد: «مردم همدان مردمی باصفا، صبور، با انتظارات کم اما ایثارگر هستند که عنوان شهر علم، عرفان، معنویت، دارالعلم، دارالعباده و دارالجهاد نیز به آنها داده شده است.»

مختارپور با بیان اینکه طی دو سال اخیر، مقام معظم رهبری بر تعبیر «مؤمن انقلابی» تأکید داشته‌اند، اظهار کرد: «مقام معظم رهبری شخصیت‌های بسیار زیادی را از همدان نام می‌برند و بارها اعلام کرده‌اند که ذکر تمام اسامی، یک ساعت زمان می‌برد بنابراین تبیین نقش همدان در استکبارستیزی، مبارزه با تهاجم فرهنگی، توصیه برای خواندن مطالب استاد مطهری، زندگی کردن با فکر و اراده از جمله نکاتی است که رهبر معظم انقلاب درباره مردم همدان گفته و توصیه کرده‌اند.»
معاون نشر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب مقام شهدا را بالاتر از هر مقام و مسئولیتی می‌دانند عنوان کرد: «نباید کسی تصور کند رفتار مقام معظم رهبری با خانواده شهدا بر مبنای احساسات است بلکه ایشان می‌گویند اگر از شهدا صحبت می‌کنم به این علت است که خانواده شهدا با صبر و بردباری راه را می‌پیمایند و باید مورد تشویق قرار گیرند تا برای آینده کشور ما این پرچم سرپا بماند.»
 
* نویسنده کتاب گلستان یازدهم: وقتی قلم می‌زد از آن خلوص، حالم خوب می‌شد
خانم ضرابی زاده نویسنده دو کتاب «دختر شینا» و «گلستان یازدهم» شخصیت دیگری بود که به جایگاه سخنرانی دعوت شد تا متن ادبی خود را اینگونه قرائت کند: «تصمیمم را گرفته بودم و باید می نوشتم و وقتی قلم می زدم از آن همه پاکی و خلوص حالم خوب می شد.»

او همچنین تصریح کرد: «شیرزنانی که مادران شهدا بودند، جگرگوشه‌هایشان را به خاک می‌سپردند و فریاد می زدند که حیف دیگر پسری نداریم تا در راه علی اصغر (ع) فدا کنیم.» این نویسنده ادبیات جهاد و مقاومت با بیان اینکه من باید زندگی این زن‌ها را می نوشتم، اظهار داشت: «چیزی جز صبر نمی‌توانست صبر، ایمان، شجاعت و فداکاری را به تصویر بکشد.» وی گفت: «خوشحالم که تقریظ مقام معظم رهبری بر چهار کتاب در همدان باعث توجه نویسندگان و مردم به حفظ و پاسداشت ارزش های شهادت جلب شده است؛ چرا که شهادت با نپرداختن به آن، ناتمام خواهد ماند.»
 
* سردار سلگی: باید دشمن‌شناس باشیم
سه ساعتی می شد که از مراسم می گذشت و حسینیه امام همدان همچنان مملو از جمعیتی بود که به شوق پاسداشت پیام رهبر انقلاب برای دیار و مردان دیارشان  گرد هم آمده بودند و در اثنای اذان ظهر به وقت همدان نوبت به رونمایی از آخرین کتاب تقریظ شده توسط مقام معظم رهبری، یعنی کتاب «آب هرگز نمی میرد» رسید. تقریظی که به واسطه متأخر بودن و محتوای احساسی‌اش جذابیت دوچندانی برای حضار ایجاد کرده بود.

تعدادی دیگر از مدیران و مسئولان استانی و کشوری، در کنار میرزامحمد سلگی، جانباز هشت سال دفاع مقدس که خاطرات وی توسط حمید حسام در این کتاب نگاشته شده، از تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب رونمایی کردند. میرزا محمد سلگی، راوی این کتاب در جملات کوتاهی چنین گفت: «گذشته‌ای داریم که با عظمت بوده و باعث عظمت اسلام و اقتدار نظام جمهوری اسلامی شده است و باید به منویات مقام معظم رهبری توجه کرد و دشمن‌شناس بود و از زندگینامه و سیره مجاهدان استفاده کنیم.»
 
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی