در میان حوادثی که به پیروزی انقلاب منتهی شد، برخیها اهمیت مضاعف دارند، «حرکت ۲۹ بهمن آغاز استمرار و ادامه دادن حرکت عظیمی بود که شروع شده بود.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ در واقع «اعتقاد من این است که اگر حرکت حماسی تبریزیها در بیستونهم بهمن نبود، ممکن بود حرکت خونین مردم قم در نوزدهم دی تک بماند و بتدریج به دست فراموشی سپرده بشود.» ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ و پس از آن «حوادث دیگرِ سلسلهوار به وجود نمیآمد؛ یعنی مسیر تاریخ کشور عوض میشد.» ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ لذا «وقتی که چهلم شهدای قم در تبریز با ابتکار تبریزیها به وجود آمد، این شد سرمشق.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
اهمیت شناخت و بازخوانی اینگونه حوادث بخاطر این است که باید بدانیم خطر تحریف از سوی دشمنان همواره وجود دارد، بنابراین نسبت به مسئلهی مورد تأکید رهبرانقلاب یعنی «روایت درست حوادث» ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ باید اهتمام داشت و این شاخهای از بحث «جهاد تبیین» ۱۴۰۰/۱۱/۳ خواهد بود.
تشخیص بهترین زمان برای استمرار حرکت انقلاب
قضیه از این قرار بود که رژیم طاغوت مقالهای توهینآمیز به امام منتشر میکند «که قدسیّت امام را بشکنند.» ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ «در شهر قم، اولین تظاهرات مردمیِ گسترده علیه آن حرکت خائنانه به وجود آمد.» ۱۳۸۹/۷/۲۷ و در پی آن «رژیم بیباک و غدار و متکی به آمریکا بشدت آن را سرکوب کرد، نفسها در سینهها حبس شد. همه خیال کردند قضیه تمام شد.» ۱۳۸۶/۱۱/۲۸ اما «مردم تبریز توانستند وقتشناسی کنند.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ بدین قرار که «نظام حاکم... عدّهای از مردم قم را به شهادت رساند، زمینه آماده بود؛ این زمینهی آماده چه جوری باید بُروز پیدا کند؟ بهترین مناسبت، چهلم بود. مردم تبریز این را فهمیدند.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ و این «حرکت مهمّی بود که استمرار قیام نوزدهم دی قم را به همه یاد داد و نشان داد.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ مردم با حرکت حماسی خود، «حماسهی قم را زنده نگه داشتند و خونی در رگهای نهضت جاری کردند.» ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ هوشمندی مردم تبریز در مسئلهی استمرار حرکت مبارزاتی نمایان شد، «استمرار یک حرکت، کلید پیروزی آن حرکت است؛ اگر چنانچه حرکتی آغاز بشود و نتواند استمرار پیدا کند... باطل و بیاثر خواهد شد.» ۲۸/۱۱/۱۴۰۰ در واقع «ماجرای بیستونهم بهمن پایهگذار استمرار نهضت میدانی مردم است. مردم تبریز کاری کردند که حرکت میدانی مردم آغاز شد.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
قدرت جریانسازی مبارزه در تمام کشور
بنابراین اهمیت حادثه قیام مردم تبریز را میتوان در چند عنصر پیجویی کرد، اول اینکه نشان داد «پیوستگی بخشهای مختلف کشور به یکدیگر، چقدر بابرکت است. قم کجا، تبریز کجا؟» ۱۳۹۲/۱۱/۲۸ دومین مسئله، قدرت جریانسازی بود، «مردم غیور و شجاع و باهوش تبریز، یک حادثه را تبدیل کردند به یک جریان؛ نگذاشتند این حادثه در قم دفن شود.» ۱۳۸۶/۱۱/۲۸ در واقع اگر حرکت مردم تبریز نبود، «سنّت چهلمگیری و استمرار مبارزه برای ملّت ایران راه نمیافتاد.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ «چهلم مردم تبریز را مردم یزد بهپاداشتند... بعد این تسلسل راه افتاد... شیراز و بوشهر و بقیهی نقاط کشور.» ۱۳۹۲/۱۱/۱۳۹۲ لذا باید گفت «تبریزیها استمرار را یاد دادند به همه.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
مردمی شجاع، غیور و مؤمن
خصوصیات قیام مردم تبریز در اولین واکنش امام خمینی به آن بیان شد. «امام بعد از حادثهی بیستونهم بهمن تبریز پیامی دادند؛ در آن پیام، امام سه خصوصیّت را دربارهی مردم عزیز آذربایجان ذکر کردند: شجاعت، غیرت، تدیّن.» ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ در وصف شجاعت باید بدانیم «رژیم خیال میکرد که بعد از حادثهی قم، برق چشم را از مردم ایران گرفته است و دیگر کسی جرئت ندارد وارد میدان بشود. در چنین شرایطی، مردم تبریز با حجمی چند برابرِ آنچه در قم اتّفاق افتاده بود وارد میدان شدند.» ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ مردم ثابت کردند «غیرت کافی دارند که این کار را ولو بسیار خطر داشته باشد،» ۱۳۸۶/۱۱/۲۸ انجام میدهند. حرکت مردم تبریز، ریشهای دینی دارد، «اگر بخواهیم تشبیه کنیم به حوادث صدر اسلام، مثل کار جناب زینالعابدین و زینبکبری در حفظ حادثهی عاشورا و نگذاشتن و مانع شدن از اینکه این حادثه در صحرای کربلا دفن شود و فراموش شود.» ۱۳۸۶/۱۱/۲۸
هیچ مانعی مقابل اراده ملت مقاوم نخواهد بود
درسهای حادثه ۲۹ بهمن درخور توجه و عبرت گرفتن است، اولین نکته «تأثیر هوشیاری، بیداری، بهوش بودن» ۱۳۸۷/۱۱/۲۸ است، چرا که «خیلیها اهمیت موقعیت را نفهمیدند... خودِ این هوشمندی و درک موقعیت و حساسیت، یک امر مهمی است.» ۱۳۸۷/۱۱/۲۸ «مسئلهی موقعشناسی، و درک درست حوادث؛ اینها خیلی مهم است برای یک مجموعهای، برای یک جمعیتی که باایمان باشند، شجاع باشند، قدرت اقدام داشته باشند و وقت اقدام را [هم] بدانند.» ۲۸/۱۱/۹۲ دومین درس، «جرئت اقدام» ۱۳۸۷/۱۱/۲۸ است، «بعدِ اینکه موقعیت حساس فهمیده شد، همت و جرئت برای اقدام وجود داشته باشد.» ۱۳۸۷/۱۱/۲۸ مردم تبریز با کار خود این پیام را به مردم کشور رساندند که «باید آمد وسط میدان و از زَرق و بَرق دستگاه طاغوت که در واقع پوک و توخالی بود، باید نترسید.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ و درس سوم عبارت است از «ملاحظه نکردن از سختیها و خطرها و امید به آینده... اقدام را از روی امید، با اتکاء به خدا، با توکل به خدا، با حسن ظن به خدا، انجام بدهند.» ۱۳۸۷/۱۱/۲۸ بنابراین «یکی از درسهای بیستونه بهمن... به همهی ملت ایران، این است که بدانید هیچ حادثهی بزرگی، هیچ مانع بزرگی، هیچ قدرت بزرگی وجود ندارد که بتواند در مقابل ارادهی راسخ یک ملت مقاومت کند.» ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
رسیدن قیام تبریز به قیام مردم کشور
دستاوردهایی نیز برای حرکت مردم تبریز قابل شمارش است، «اگر بیست و نه بهمن نبود، نوزده دی قم معلوم نبود بتواند این اثر را بگذارد.» ۱۳۹۰/۱۱/۲۶ حرکت مردم تبریز موجب شد «فریاد رسای امام راحل (رضوان اللّه تعالیٰ علیه) بلندتر از همیشه به گوش همهی مردم ایران برسد.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ «نتیجهای که گرفتند، بیداری کل کشور بود.» ۱۳۸۷/۱۱/۲۸ و البته دستاورد بزرگ قیام تبریز، پیروزی انقلاب بود، «حادثهای که در این روز در تبریز به وجود آمد موجب ثمردهی انقلاب شد.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ حرکت مردم «واقعاً یک قیام بود؛ یک قیام به معنای واقعی کلمه؛ البتّه در یک شهر بود امّا اثر گذاشت بر روی تمامی کشور.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ و «مسیر انقلاب روشن شد؛ معلوم شد که اگر بخواهد این انقلاب ادامه پیدا کند، چه کار باید کرد.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ در نتیجه «حرکت عمومی ملّت ایران به یک حادثهای منتهی شد که این حادثه در طول تاریخ کشور ما سابقه ندارد: ریشهکن کردن حکومت طاغوت و روی کار آوردن حکومت اسلام.» ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
در پایان باید توجه کرد که «ما نهضتها و انقلابهایی را در دنیا سراغ داریم که اینها خوب شروع شدند، گامهای مهمّی هم برداشتند، منتها به پیروزی دست پیدا نکردند؛ چرا؟ چون اصحاب نهضت از راه رفتن و از ادامهی مسیر منصرف شدند... نتوانستند گامهای بعدی را بردارند، لذا نهضتشان به پیروزی نرسیده. لذا ما این جور میگوییم که ادامهی حرکت و استمرار حرکت، رمز پیروزی هر حرکتی است.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸