others/content
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل گروه صنعتی و پژوهشی زَر

در کسب‌وکار، نق‌زدن معنا ندارد

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این مراسم چهارده نفر از فعالان بخش‌های مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت بیان موفقیت‌های اقتصادی کشور فرمودند: «خوب است که این موفقیت‌هایی را که شما اینجا ذکر کردید، مردم بشنوند؛ یکی از کارهای دشمن تلاش روانی و جنگ روانی است. در کنار این جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ روانی هم می‌کند، خوب است مردم بدانند این موفقیت‌های شما را؛ بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آن‌ها مطّلع بشوند.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده‌ای دیدگاه‌های مهمانان این مراسم را منتشر میکند. آنچه در ادامه میخوانید متن نظرات جناب آقای مرتضی سلطانی، مدیرعامل گروه صنعتی و پژوهشی زر است.
[دریافت فیلم]
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم، همه می‌دانیم که اهمیت صنایع غذایی در سلامت انسان، مهمترین فاکتور است. گروه صنعتی پژوهشی زر برای اولین بار زنجیره‌ی ارزی‌اش را از مزرعه تا سفره ایجاد کرده است. یکی از حلقه‌های مهم این زنجیره ایجاد بندر خشک در پس‌کرانه، در درون ایران است که آن را در استان البرز ایجاد کردیم و اتصال ریل راه آهن به درون سایت را برقرار کردیم. این باعث شده که قیمت تمام شده‌ی ما بسیار پایین بیاید. وقتی غلات را از بندر با یک کامیون می‌آوریم هشتصد تومان هزینه‌ی حمل را داریم، اما از طریق حمل و نقل ریلی هزینه آن چهارصد تومان می‌شود. پنجاه درصد قیمت تمام شده اینجا کاهش پیدا می‌کند. این قیمت تمام شده مستقیماً در سفره‌ی مردم اثر گذاشته است. زَر ماکارون یکی از شرکتهایی است که غذای اصلی قشر متوسط جامعه را تأمین می‌کند. در دو سال گذشته یک ریال افزایش قیمت نداشتیم. بزرگترین افتخار است. این منّتی نیست که ما بر سر مصرف کننده بگذاریم. قیمت تمام شده را کاهش دادیم سود هم بردیم.

دومین مسئله‌ای که در ایجاد ارزش افزوده و درواقع زنجیره‌ی ارزش وجود دارد، ایجاد کنسرسیومهای صنایع غذایی است. که دو سال گذشته آقای دکتر آقامحمدی و تیمشان بسیار در این مورد کار کردند. ده شرکت مطرح صادراتی این پیمان را بستند، سبد محصولاتشان را کامل کردند. حالا با این سبد محصولات کامل وقتی وارد بازارهای هدف می‌شویم دیگر نمی‌گوییم مثلاً ترکیه آمد بازار را از ما گرفت. ما وقتی که به توانمندی‌های خودمان اعتقاد پیدا می‌کنیم و کار تیمی می‌کنیم دیگر ترکیه نمی‌تواند کاری انجام بدهد. ما وقتی که در مسیر حرکت نمی‌کنیم قیمت تمام شده بالاست و مدام برمی‌گردیم می‌گوییم ترکیه بازار را از ما گرفت. نمی‌رویم عیب را در درون بنگاه پیدا بکنیم. این مشکل ماست. ما یک مجموعه‌ای به عنوان حلقه‌ی سوم در درون این بندر خشک ایجاد کرده‌ایم، که دارای چهارصد نوع تنوع محصول است و برای اولین‌بار با بالاترین تکنولوژی روز دنیا فعالیت خواهد کرد. این مجموعه پنج هزار شغل پایدار ایجاد می‌کند و به زودی آماده‌ی بهره برداری است، که آقای رئیس جمهور ان‌شاءالله برای افتتاحش تشریف می‌آورند.

حضرت آقا تولید یعنی مشکل. ما اگر ادبیات تولید را ندانیم وارد عرصه‌ی تولید نشده‌ایم. تولید فرق می‌کند با بقیه‌ی موارد. تولید در همه‌ جای دنیا مشکل است. اینجا که مشکل ما به واسطه‌ی همین تحریم ظالمانه مضاعف است. بیل گیتس هم به ایران بیاید -بزرگترین کارآفرین دنیا- یک هفته‌ یک قهوه خانه نمی‌تواند اداره بکند. ولی فرزندان شما در این شرایط سخت خوب کار کردند. من نمی‌دانم مسئولین چقدر اطلاعات دقیق را به محضر حضرتعالی دادند، ولی به درستی کار کردند. اما جای کار بسیار زیاد است. ما ده‌ها و صدها حلقه‌ی مفقوده در وضعیت نسبی در کشورمان داریم که به سراغش نرفتیم. بعضی از تولیدکنندگان ما از صبح تا شب بلند می‌شوند تنها چیزی که یاد گرفتند نق بزنند. اصلاً در فرآیند کسب و کار و تولید، نق زدن معنی ندارد. آن کسی که نق بزند ادبیات تولید را نمی‌داند. او قیمت تمام شده‌اش بالاست، کیفیتش پایین است. لذا او نباید از واژه‌ی حمایت برخوردار باشد. ما سالها از این واژه‌ی حمایت آسیب دیدیم. پشتیبانی که امسال حضرتعالی فرمودید بسیار درست بود، کسی که توانمند است پشتیبانی دریافت بکند.

حضرت آقا ما این کویر را هیچ وقت به آن توجّه نکردیم. این کویر به عنوان مثال یک مزیت نسبی ماست. دانشگاه‌های معتبر اروپایی و مراکز تحقیقاتی‌شان دارند بودجه‌ می‌دهند به محققین بروند روی این پتانسیل ما کار کنند. روی این مزیت نسبی ما کار کنند.

ما اگر ان‌شاءالله با همدلی و کار تیمی بتوانیم مزیتهای نسبی را عملیاتی کنیم، من به شما قول می‌دهم کمتر از ده سال، بزرگترین و برجسته‌ترین سرمایه‌گذاران دنیا می‌آیند در این کشور صف می‌کشند و اینجا التماس می‌کنند برای اینکه سرمایه گذاری کنند. آن وقت ما انتخاب خواهیم کرد. در آن صورت قول به شما می‌دهم کشور به اوج تحولات صنعتی در داخل و صادرات می‌رسد. دوستان ما خوشحال و دشمنان ما تسلیم خواهند شد. خیلی متشکرم.
در اين رابطه بخوانید :
....
نام پرونده : دیدار تولیدکنندگان ۱۴۰۰
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی