others/content
نسخه قابل چاپ

فدایی:

رهبری از ده سال قبل به صورت خصوصی تذکر داده بود

حسین فدایی نماینده مردم تهران گفت: رهبری از 10 سال پیش در جلسات خصوصی، با تذکرات مکرر برای جذب این نیروها به منظور فعالیت سالم در چارچوب نظام تلاش کرد و تذکر داد.

این سخنان فدایی به بیانات رهبری در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور برمی‏گردد. رهبر انقلاب در آن دیدار با توجه به حوادث بعد از انتخابات به برخی پیغام‏های خصوصی به مجریان فتنه اشاره کردند و فرمودند: "دشمن هم حداکثر استفاده را از این کرد. یک عده هم هستند در داخل کشور، از اول با نظام جمهوری اسلامی موافق نبودند - مال امروز و دیروز نیست، سی سال است که موافق نیستند - از این فرصت استفاده کردند، دیدند عناصری وابسته‌ی به خودِ نظام، از خودِ نظام، دارند این جور میدان داری میکنند، اینها هم وقت را مغتنم شمردند، آمدند داخل میدان؛ و دیدید. من روز اول این را پیغام دادم به همین حضراتی که صحنه‌گردان این قضایا هستند؛ آن ساعات اول من به آنها پیغام خصوصی دادم. من اگر یک وقتی توی نماز جمعه یک حرفی میزنم، این ابتدا به ساکن نیست؛ حرف خصوصی، پیغام خصوصی، نصیحتِ لازم انجام میگیرد، وقتی انسان ناچار می‏شود، یک حرفی را می‌آورد در علن بیان می‏کند. من پیغام دادم، گفتم این را شما دارید شروع می‏کنید، اما نمی‏توانید تا آخر کنترل کنید؛ می‌آیند دیگران سوءاستفاده میکنند. حالا دیدید آمدند سوءاستفاده کردند."

حسین فدایی از ده سال پیش می‏گوید، آن زمان که حادثه 18 تیر سال 1378 رخ داد و شباهت‏هایی با رخدادهای امروز داشت. وی در این زمینه اظهار می‏دارد: مقام معظم رهبری وقتی مواضع افراطی و رادیکالی برخی جریان‏ها و گروه‏های سیاسی را در جریان حوادث 18 تیر 78 ، مشاهده کردند و رهنمودهای علنی ایشان در رابطه با توصیه به وحدت و رفتار عقلانی تاثیری در این جماعت نداشت، اکثر اعضای شورای مرکزی این گروه‏ها را دعوت کردند و تذکرات مختلفی را نسبت به آثار اظهارنظرهای افراطی و انحرافی را گوشزد کردند.

وی افزود: ایشان به روشنی تاکید داشتند که این رفتارها نتیجه‏ای جز کمک به جبهه استکبار و نظام سلطه جهانی ندارد و تضعیف جمهوری اسلامی را موجب می‏سود و لذا اگر کسی دغدغه دین‏داری و اعتقاد به امام، انقلاب، نظام و ارزش‏ها دارد نباید به گونه‏ای رفتار شود که منجر به شادی دشمنان اسلام شود.

نماینده مردم تهران با یادآوری آن دوران اضافه کرد: در آن جلسات، ایشان، اکثر اعضای شورای مرکزی گروه‏ها را به صورت مجزا دعوت کردند و 4 اصل را مطرح و مورد تاکید قرار دادند: 1- اعتقاد به اسلام 2- اعتقاد به انقلاب اسلامی و نظام اسلامی 3- اعتقاد به سیره و روش امام(ره) 4- اعتقاد به اصل ولایت فقیه و ولی فقیه به عنوان یک واقعیت.

وی افزود: ایشان فرمودند (نقل به مضمون) کسانی که این 4 اصل را قبول دارند اینها نیروهای خودی هستند که باید جبهه واحدی را تشکیل بدهند در مقابل نیروهایی که مقابل و متخاصم اسلام، انقلاب و نظام هستند.

در همان دوران برای عملیاتی شدن سخنان رهبری، برخی گروهها با نمایندگی 12 نفر گروهی را تشکیل دادند که موسوم به گروه وفاق شد.

فدایی در این مورد می‏گوید: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، عده‏ای از دلسوزان، جلساتی را تشکیل دادند که به گروه وفاق معروف شد و بیش از 80 ملاقات با همه گروههای سیاسی آن زمان که منشا اثر بودند و فعال بودند تشکیل دادند از جمله چندین ملاقات با آقایان کروبی، خاتمی، هاشمی، موسوی خوئینی‏ها، با اعضای جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین و برخی اعضای موثر مجمع روحانیون، با طیف‏ها وگروههای مختلف و.. جلسات متعددی تشکیل دادیم و دغدغه خود را در آن مقطع زمانی اعلام کردیم.

وی افزود: گروه وفاق به این عزیزان، ابراز داشت که کسانی که مدعی اعتقاد به امام، انقلاب و نظام هستند اگر با مواضع افراطی، به اختلافات داخلی، دامن بزنند ‏و اگر زمینه حضور گروه‏های متخاصم با امام را فراهم کنند منجر به تسلط کسانی خواهد شد که اصل نظام اسلامی را قبول ندارند و این رفتار زمینه را برای جبهه استکبار فراهم می‏کند.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی اضافه کرد: این تحلیل را که برداشت ما از سخنان رهبر معظم انقلاب بود را با تمام کسانی که ملاقات می‏کردیم در میان می‏گذاشتیم و تمام آنها قبول داشتند اما متاسفانه این افراد که گفته شد، هیچ گام مثبتی برنداشتند. بعد از آن هم در دیدارهای عمومی، شاهد تبیین بیانات رهبری بودیم، انتظار ما این بود که برای سامان دادن یک رفتار عقلانی و منطقی در چارچوب نظام و هنجارهای پذیرفته شده از سوی آنها گام جدی برداشته شود لیکن در شرایطی که در حاکمیت مسوولیت اجرایی داشتند و قدرت هم در قوه اجرایی و هم در قوه تقنینی(مجلس) در اختیارشان بود متاسفانه اقدام مثبتی صورت نگرفت بلکه زمینه‏سازی این غائله که پس از انتخابات 22 خرداد 88 با آن مواجه بودیم را فراهم کردند.

وی تاکید کرد: بیش از 10 سال رهبر معظم انقلاب، تلاش کردند، تذکر دادند، ارشاد کردند و خواستند که گروهها، حول یک سری مواضع عقلانی و منطقی در چارچوب نظام فعالیت کنند ولی متاسفانه از رهنمودهای رهبری خودشان را بهره‏مند نکردند و به مسیر خودشان ادامه دادند.

وی در خصوص نحوه برخورد با فتنه گران که دنبال آتش افروزی بودند گفت: در جریانات بعد از انتخابات 22 خرداد باید مسائل و رسیدگی به‌ آنها را به صورت سلسله مراتب انجام دهیم، مثلا اگر خانواده‌ای همزمان دچار چند مشکل شود برای مثال بدهی و بیمار صعب‌العلاج داشته باشد، دزدی به خانه‌اش بزند، یکی از فرزندان خانواده کار خلافی را انجام داده باشد و یک مرتبه خانه این خانواده دچار آتش سوزی شود که در اینجا چگونگی رسیدگی به همه این مشکلات مورد سوال قرار می‌گیرد که باید اول کدام یک از این مشکلات پیش آمده را حل کرد.این یک بحث عقلانی است که همه مردم به خوبی آن را می‌فهمند که ابتدا باید آتش را خاموش کنیم. پس از انتخابات 22خرداد عده‌ای می‌خواستند آتش‌افروزی کنند و از همین‌رو همه ما باید بسیج شویم و این فتنه را کنترل و مهار کنیم و آن آتش را خاموش کنیم هیچ کس نمی‌گوید به آن اشکالات دیگر نپردازیم بلکه به اشکالات دیگر حتما باید پرداخته شود ولی بموقع‌اش.

وی افزود: اگر شما موقع خاموش کردن آتش سوزی بخواهید به مسئله دزدی، درمان فرد مصدوم و دنبال خلاف‌کاری فرزندتان بروید مطمئنا اصل آتش هم خاموش نخواهد شد و کل خانه ویران خواهد شد. در اتفاقی که پس از انتخابات افتاد عده‌ای به دنبال آتش افروزی بودند و می‌خواستند با اصل نظام برخورد کنند از همین رو ما همه باید بسیج می‌شدیم تا آن راخاموش کنیم و در این جا باید با هر وسیله منطقی و معقولی باید این آتش‌افروزی را مهار می‌کردیم.اگر در لابه‌لای این حادثه یک کار خلافی صورت گرفته هیچ کس آن خلاف را نمی‌پسندد و تائید نمی‌کند.

وی اضافه کرد: بنابراین حتما باید با آن آسیب‌ها، ضعف‌ها، خلاف‌ها و رفتارهای غیرقانونی برخورد شود و در موقع مناسب این کار صورت گیرد چنانچه الان همان کار دنبال می‌شود و همه دیدیم که مقام معظم رهبری هیئتی را برای رسیدگی به تخلفات صورت گرفته مامور کردند و این هیئت به موضوع رسیدگی کرد و با متخلفان برخورد شد و هنوز ادامه دارد. برای نمونه‌ همان هیئتی که قضیه بازداشت‌گاه کهریزک را دنبال و گزارشی ارائه داد که منجر به تعطیلی کهریزک و خلع مسئولیت از مسئولین امر و بعد هم محاکمه این افراد شد، نمونه‌‌ای از برخورد با تخلفات بود. از همان لحظات اول دنبال این بودیم که در کنار برخورد با اصل ماجرا نسبت به این مسائل اشکال دار و جانبی رسیدگی شود، این رسیدگی را هم در رابطه با کوی دانشگاه و هم در رابطه با کهریزک داشتیم که این را وظیفه خودمان می‌دانستیم و با قوت هم دنبال کردیم ولی نخواستیم آن را مسئله اصلی قرار دهیم در حالی که مسئله اصلی چیز دیگری بود.

وی گفت: اما در این خصوص از بسیاری دوستان‌مان انتقاد داریم چراکه اگر روز اول همه بسیج می‌شدیم و مسئله اصلی را مهار می‌کردیم دیگر مسائل جانبی هم اتفاق نمی‌افتاد بنابراین عاملان اصلی پیدایش این حادثه و آن کسانی که عده‌ای از مردم را غیرقانونی به خیابان‌ها کشاندند و زمینه را برای یک عده آشوبگر و اغتشاشگر ایجاد کردند که از این فرصت‌ها سوء استفاده کرده و به ساختار شکنی و قانون شکنی اقدام کنند باید در قبال این حرکت خود پاسخگو باشند.

وی افزود: قطعا عامل اصلی کشته شدن افراد و صدمات مالی همین افرادی هستند که با رفتار غیرقانونی مردم را تحریک کردند و با دامن زدن به این جریان ساختار شکنی کردند.

فدایی با اشاره به رویکرد خود در مورد طرح وحدت ملی گفت: مطرح کردن چنین طرحی در شرایط امروز کشور، یک عملیات روانی است که رسانه‌های وابسته به غرب در پشت این قضیه، نقش حمایتی را بر عهده دارند.

وی اظهار داشت: طراحان وحدت ملی باید هدف خود را از ارائه چنین طرحی مشخص کنند و این مسئله باید روشن شود که وحدت با چه کسانی باید صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اگر منظور از وحدت، ایجاد اتحاد در بین مردم است با کمی تامل متوجه می‌شویم که مردم کشور ما وحدت واقعی خود را در انتخابات اخیر نشان دادند و با مشارکت 85 درصدی، بار دیگر اعتقاد و پایبندی خود به نظام و انقلاب را جلوه‌گر کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر منظور از وحدت، شکل‌گیری اتحاد بین آقایان موسوی و کروبی و آقای احمدی‌نژاد است، به دلیل رقابتی که از قبل از انتخابات در بین آنها وجود داشته و سیاه‌نمایی که آنان علیه آقای احمدی‌نژاد در دوران انتخابات و پس از آن انجام داده‌اند، این وحدت هیچ گاه اتفاق نمی‌افتد.

فدایی ادامه داد: مردم در دوران اصلاحات، استراتژی توسعه سیاسی را نپذیرفتند و با مشارکت در انتخابات شوراها و مجلس هفتم به گفتمان انقلاب رای دادند؛ ولی ظاهرا اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند بپذیرند که استراتژی دوم خرداد دیگر در میان مردم جایی ندارد.

وی در پایان گفت: با مشارکت مردم در انتخابات 22 خرداد، بزرگترین حادثه سیاسی در دوران پس از انقلاب اسلامی در کشور رقم خورد و تمامی توطئه‌های 30 ساله جبهه استکبار ناکام ماند.

منبع: الف
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی