others/content
نسخه قابل چاپ

بررسی سخنرانی رهبر انقلاب در روز عید مبعث در مجله تصویری نگار؛

آمریکا در کنترل کرونا درمانده است

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ و عید بزرگ مبعث، به صورت زنده با ملت ایران سخن گفتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اعلام مقامات آمریکایی برای کمک درمانی و دارویی در زمینه کرونا، با اشاره به کمبودهای خود آمریکا در مقابله با کرونا ضمن تاکید بر قابل اعتماد نبودن دولتمردان آمریکایی، این پیشنهاد عجیب را غیرقابل قبول از طرف ملت ایران دانستند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در گفتگوی تحلیلی با آقای نادر طالب‌زاده، کارشناس رسانه و برنامه‌ساز به بررسی و تحلیل بازتاب های بیانات رهبر انقلاب در رسانه ها و شبکه های اجتماعی پرداخته است. گزیده‌ای از ویدئوی این گفت‌وگو در برنامه‌ی نگار منتشر شد.

* یکی از تناقضات عجیب در اتفاقات اخیر ادعای کمک به مردم ایران با وجود تحریم‌های دارویی است. موضوعی که در شبکه‌های اجتماعی هم مفصل در مورد آن بحث شد. و یکی از مشاورین حوزه‌ بهداشت در توییترش گفته بود که در گروه اعزامی پزشکان بدون مرز هیچ متخصص عفونی یا مرتبط با کرونا حضور نداشته است. این تناقض و رفتار دوگانه غرب با وجود تحریم دارو را برای توضیح بفرمایید.
* این بحرانی که پیش آمده خیلی مسائل را واضح‌تر بر ملا کرده است. یکی از این موارد پیشنهاد پزشکان بدون مرز و کمک دارویی بود که اقدام کردند و بعد هم بلافاصله به‌خاطر اینکه حجم قابل توجه کمک و متخصص بین آن‌ها نبود، مورد اعتراض واقع شد.  ما الان خیلی‌ پیشتازیم و خیلی‌ها در صحنه آمدند. و همه رضایت دارند و ما کمبودی در این باره نداریم. اما اروپا مثل همیشه در چهل سال گذشته هیچ‌وقت نسبت به تحریم‌ها مخصوصاً مسائل حیاتی همچون دارو کوتاه نیامده است. و همسان و هم‌صدا با آمریکا بوده است. بنابراین صدای مردم هم در آمده چون در بحران مرگ و زندگی هستیم. بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی هم یک‌سری پرده‌ها الان در این بحران جهانی کنار رفته است و واقعاً جز یک ژست روشنفکرانه و انسان دوستانه واقعیتی وجود ندارد.

* یک پرستار آمریکایی در توییترش به کمبود وسایل پزشکی، کمبود متخصص‌ها و کمبود کیت‌های تشخیصی کرونا اشاره می‌کند، اما مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که ما آماده‌ کمک به ایران هستیم در صورتی که آمریکا توان مدیریت بحران‌های خودش را ندارد و دچار مشکل است. به‌نظر شما چرا پیش دستانه عمل می‌کند و چنین ادعایی دارد که می‌خواهد به ایران کمک کند؟
* بدون تعارف می‌گویم که سابقه‌شان خیلی خراب‌تر از این حرف‌ها است. ما در برنامه‌ی خودمان با سند و با مصاحبه و با مطلب و مقاله اثبات می‌کنیم تا بدبین‌ترین آدمها در ایران احیاناً مستند و شخص را می‌بینند به این نتیجه برسند که ما این حرف‌ها را نمی‌گوییم و این افراد مطرح جهانی هستند که دارند این حرف‌ها را می‌گویند. اما در اینجا معکوس عمل کرد و خیلی از نظریات افراد کارشناس این بود که کار آمریکا است. خیلی از کارشناس‌های اتحادیه‌ی آمریکایی که سابقاً با این سازمان کار می‌کردند و الان نویسندگانی مطرح هستند می‌گویند کار خودشان هست. خود آمریکا هم کاملاً غافلگیر شده است. هفته‌ی پیش یکی از افسران سابق وزارت دفاع آمریکا می‌گفت که کشورش در معرض جنگ داخلی است. حتی خبرنگارهایی که معمولاً در شبکه‌های خبری تفسیر می‌کنند فضا از دستشان در رفته و با یک حالت خیلی عصبی صحبت می‌کنند و کنترل دارد از دستشان خارج می‌شود. مردم عادت ندارند که نیروهای نظامی زره‌پوش را خیابان‌ها ببینند. و از چهار هفته پیش تا به الان سوپرمارکت‌ها و اسلحه فروشی‌ها هم دارد خالی می‌شود. می‌دانید که در آمریکا خرید اسلحه آزاد است و یکی از تفریحات مردم خرید اسلحه است. ما از کارشناس‌های نظامی آمریکا خیلی سؤال می‌‌کنیم که مردم چرا دارند سلاح جمع می‌کنند.

* از حواشی جدی که در فضای مجازی اتفاق افتاد و بازتاب‌های وسیعی داشت اشاره رهبر انقلاب به عدم توانایی آمریکا در حل بحران کرونا و کمبود تجهیزات و امکانات بود. آمریکا در ادامه‌‌ی این مسیر چه کاری خواهد کرد؟ و چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ عدم اعتماد و بدبینی که ما به آنها داریم از یک سابقه‌ای درازمدت نشأت گرفته است، این چه اتفاقی برای آمریکا خواهد داشت؟
* اینجا دو تا مطلب هست. یکی رابطه‌ی ما با آمریکا و دیگری رابطه‌ی آمریکا با خودش است. الان با این وضعی که هست یک مقدار موضوع روشن شده است. چند روز پیش گفتند که هجده ماه دیگر این بحران خواهد بود و ممکن است بعد از آن هم ادامه پیدا بکند. پس اوضاع مبهم است. هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی بکند که چه اتفاقی در آمریکا خواهد افتاد. یعنی قابل پیش‌بینی نیست.

اما موضوع ما با آمریکا بی‌اعتمادی است و آمریکا هیچ‌وقت روی خوش به ما نشان نداده است. ما از اول انقلاب با آن‌ها یک زاویه‌ای داشتیم و آن‌ها به‌خاطر اینکه نخواستند استقلال ایران را بپذیرند در مقابل ما ایستادند. استقلال جمهوری اسلامی برای آن‌ها قابل پذیرش نبود. و این یک شوک خیلی بزرگی بود و ایران با یک تفکری به صحنه آمد که همه چیز را بهم ریخت. و آمریکا نمی‌تواند این را فراموش بکند. این گروه نئوکنسرلاتیوها که دارد برای آمریکا فکر می‌کند و درواقع در داخل دولت و ورای رئیسجمهور هستند، و آن‌ها طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، از ایران خیلی عصبانی‌اند. چند سال پیش آمریکا در مجله‌ی دولتی فارن پالیسی اعتراف کرد که ما به صدام برای حملات شیمیایی چراغ سبز نشان دادیم.


* به‌عنوان سؤال پایانی اگر نکته‌ای دارید در رابطه با ویروس کرونا و مقابله‌ی با آن و بحران‌های اجتماعی که این ویروس بر ما عارض کرده است، بفرمایید.
* عرض شود که کارهای خیلی خوبی دارد اتفاق می‌افتد، و باید از تمام پزشکان و پرستاران تشکر کرد. قابلیتی که ایران دارد، تعهد انقلابی خیلی‌ها است. اما اینکه در آینده چه خواهد شد، مبهم است. ولی قطعاً با آنچه که ما در دو سه هفته‌ی اخیر نشان دادیم ایران تنها کشوری است که از این بحران فائق آمده و قطعاً کنترل خواهد شد و ان‌شاءاللّه بهتر از این خواهد شد. می‌دانید که الان در چین نود درصد بیماری‌ها را با طب سنتی درمان می‌کنند. ورود طب سنتی و نتیجه‌ای که آن‌ها گرفتند در این بحران خیلی مهم است. و ما باید از تمام برنامه‌های پزشکی استفاده کنیم و حل خیلی از این مسائل در طبیعت هست. و ما خیلی به طب سنتی ایرانی اهمیت ندادیم. کشورهایی مثل هند و چین در این زمینه جدی کار کردهاند و این هم یک قابلیتی است که باید داشته باشیم.
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی