others/content
نسخه قابل چاپ

چکیده مقاله

تحول در نظام جهانی با الگوی بیداری اسلامی

|چکیده مقاله‌ی ارائه شده به همایش|
حسینعلی ریحانی*

نظریه‌ی بیداری اسلامی برگرفته از قرآن و وحی الهی و به مفهوم برانگیختگی و آگاهی در امت اسلامی در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا است. این نظریه به دنبال ناکارآمدی نظام­‌های متکی به غرب، به قلب اروپا و سپس از وال‌استریت در منهتن نیویورک به سراسر آمریکا رسید، جغرافیای قدرت را متحول کرد و الگو و تفکر جدیدی را در مقابله با نظام سلطه، مبتنی بر دکترین ولایت فقیه و عملیاتی کردن این دکترین در قالب نظام جمهوری اسلامی در پیوند با مردم آزاده‌ی جهان، در عصر امام خمینی (ره)، روحی جاری در کالبد زمان ظاهر گردانید و الگوی نظام اسلامی را جاری و عملی نمود.

مقام معظم رهبری در همان سال رحلت حضرت امام (ره) فرمودند: «عصبانیت دستگاه استکبار و به‌خصوص آمریکا از این است که می­‌بینند در سرتاسر جهان اسلام، بیداری اسلامی روزبه‌روز بیشتر می­‌شود ... اینها دل بسته بودند که با رحلت امام که شمع جمع مشتاقان در سراسر دنیا بود، شعارهای اسلامی بی‌اثر و فراموش بشود، ولی دیدند که نشد.» گویی این امام است که با مردم سخن می­‌گوید. بدین وسیله انقلاب اسلامی راه تداوم و تقویت آمادگی‌های همه‌جانبه را آغاز نمود.

بیش از ۳ دهه ظهور تفکر انقلابی و سپس تقابل نظام سلطه با هدف مهار انقلاب اسلامی به‌عنوان کانون بیداری و یک نمونه‌ی موفق به واکاوی الگوی بیداری اسلامی که همانا عدالت، بیداری، مقاومت و نفی نظام سلطه است پرداخت و ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک، ژئواکونومیک و ژئوکالچر جدیدی به نام جهان اسلام به ام‌القرایی ایران را ترسیم نمود. پایگاه اینترنتی المختصر اعلام کرد کلیسای واتیکان در بیانیه‌ای از افزایش ۳ میلیون نفری مسلمانان نسبت به مسیحیان طی سال ۲۰۱۱ میلادی خبر داد و افزود: آمار مسلمانان جهان از مرز یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون نفر گذشت. تحقیقات و تحلیل­‌ها حاکی از افول قدرت آمریکا به‌عنوان مظهر لیبرال دموکراسی است. اتفاقی که نظام بین‌المللی را تا سال ۲۰۲۵ کاملاً متحول خواهد کرد.

واژگان کلیدی:
نظام جهانی، بیداری اسلامی، تحول، الگو.


*کارشناس ارشد مدیریت
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی