حج / ارکان حج/برکات حج/ابراهیم/طواف/صفا/مروه/عرفات
مخالفت با کمال جویی فرد و عزت امت اسلامی، در صورت مخالفت با حج واقعی
حج در جوهر و ذات خود دارای دو عنصر اصلی است: تقرب به خدا در اندیشه و عمل، و اجتناب از طاغوت و شیطان با جسم و جان.
(...)
اگر حج، چنانکه قرآن خواسته و پیامبر(صلّیاللَّهعلیهوالهوسلّم) فرموده و عمل کرده به جای آورده شود و چنانکه فرموده: خذوا عنی مناسککم(1)، مناسک آن از عمل او گرفته شود، تأمین کنندهی کمال فرد و عزت امت است.
هرکس باچنین حجّی مخالفت کند وحج را جدا ازاین خطوط و نشانهای اصلی آن بخواهد، باکمال جویی فرد مسلم و عزت امت اسلامی مخالفت کرده است.1374/02/14
1 )
عوالياللآلی،ابن ابی جمهور احسائی ج4 ص 34؛
الصراط المستقيم ،علی بن یونس نباطی بیاضی، ج3،ص188 ؛
نهجالحق وكشف الصدق،حلی،ص471 ؛
و فی الحديث أن النبی ص حج و تحته رحل رث و قطيفة خلقة قيمته أربعة دراهم و طاف على راحلته لينظر الناس إلى هيئته و شمائله و قال خذوا عنی مناسككم
ترجمه:
پیامبر (ص) حج خود را بر روى پالانی كهنه به جاى آورد و زيرانداز او فقط يك بالاپوشی مندرس كه ارزش آن چهار درهم بود و با شتر خویش طواف كرد تا مردم به حالت و خوی او بنگرند و گفت شیوه عبادت خود را از ما فرا گیرید.
لینک ثابت
تقرب به خدا و اجتناب از طاغوت، دو عنصر اصلی حج
حج در جوهر و ذات خود دارای دو عنصر اصلی است: تقرب به خدا در اندیشه و عمل، و اجتناب از طاغوت و شیطان با جسم و جان. همهی اعمال و تروک حج، برای این دو و در جهت آن و تأمین ابزارها و مقدمات آن است، و این در حقیقت خلاصهیی از اسلام و همهی دعوتهای الهی نیز هست که: «و لقد بعثنا فی کلّ امّة رسولاً ان اعبدوا اللَّه و اجتنبوا الطاغوت.»(1) در آیات حج تعبیرات: «حنفاءللَّه غیرمشرکین به»(2)، یا «فإلَهکم إلَه واحد فَلَه أسلموا(3)، یا: فاذا قضیتم مناسککم فاذکروا اللَّه کذکرکم ابائکم او اشدّ ذکرا»(4) و امثال آن ناظر به همین دو عنصر اصلی است.
تقرّب به خدا، ذکر و نماز و تسلیم و احرام و به خود و خدا اندیشیدن و سعی و صفا را میطلبد و در نهایت زاد و توشهی تقوا را در کولهبار حاجی میگذارد: «و تزوّدوا فإنّ خیر الزاد التقوی و اتّقون یا أولی الالباب»(5)
و اجتناب از شیطان و طاغوت، دل کندن از شهوات و هوسهای خوار کننده و کمک گرفتن از نیروی صبر و ارادهی خود و نیز نیروی عظیم امت اسلامی را لازم دارد که همانا در حرکت دستجمعی و همراهی و همدلی و همگامی و همزبانی همگان در طواف وسعی، و وقوف در عرفات و مشعر و منی، و هدف گرفتن دستجمعی جمرات شیطان و رمی از همه جا و همه سو به آن و ابراز برائت عمومی از آن، حاصل میشود، و در نهایت، گره خوردن دستها و دلها و عزمهای مسلمین از همه جای امت اسلامی به یکدیگر و احساس قدرت و امنیت در سایهی وحدت را پدید میآورد که: و اذ جعلنا البیت مثابة للناس و امنا(6)1374/02/14
1 )
سوره مبارکه النحل آیه 36
وَلَقَد بَعَثنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ ۖ فَمِنهُم مَن هَدَى اللَّهُ وَمِنهُم مَن حَقَّت عَلَيهِ الضَّلالَةُ ۚ فَسيروا فِي الأَرضِ فَانظُروا كَيفَ كانَ عاقِبَةُ المُكَذِّبينَ
ترجمه:
ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!» خداوند گروهی را هدایت کرد؛ و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت؛ پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیبکنندگان چگونه بود!
2 )
سوره مبارکه الحج آیه 34
وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلنا مَنسَكًا لِيَذكُرُوا اسمَ اللَّهِ عَلىٰ ما رَزَقَهُم مِن بَهيمَةِ الأَنعامِ ۗ فَإِلٰهُكُم إِلٰهٌ واحِدٌ فَلَهُ أَسلِموا ۗ وَبَشِّرِ المُخبِتينَ
ترجمه:
برای هر امّتی قربانگاهی قرار دادیم، تا نام خدا را (به هنگام قربانی) بر چهارپایانی که به آنان روزی دادهایم ببرند، و خدای شما معبود واحدی است؛ در برابر (فرمان) او تسلیم شوید و بشارت ده متواضعان و تسلیمشوندگان را.
3 )
سوره مبارکه الحج آیه 31
حُنَفاءَ لِلَّهِ غَيرَ مُشرِكينَ بِهِ ۚ وَمَن يُشرِك بِاللَّهِ فَكَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ فَتَخطَفُهُ الطَّيرُ أَو تَهوي بِهِ الرّيحُ في مَكانٍ سَحيقٍ
ترجمه:
(برنامه و مناسک حج را انجام دهید) در حالی که همگی خالص برای خدا باشد! هیچ گونه همتایی برای او قائل نشوید! و هر کس همتایی برای خدا قرار دهد، گویی از آسمان سقوب کرده، و پرندگان (در وسط هوا) او را میربایند؛ و یا تندباد او را به جای دوردستی پرتاب میکند!
4 )
سوره مبارکه البقرة آیه 200
فَإِذا قَضَيتُم مَناسِكَكُم فَاذكُرُوا اللَّهَ كَذِكرِكُم آباءَكُم أَو أَشَدَّ ذِكرًا ۗ فَمِنَ النّاسِ مَن يَقولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنيا وَما لَهُ فِي الآخِرَةِ مِن خَلاقٍ
ترجمه:
و هنگامی که مناسکِ (حج) ِ خود را انجام دادید، خدا را یاد کنید، همانند یادآوری از پدرانتان (آنگونه که رسم آن زمان بود) بلکه از آن هم بیشتر! (در این مراسم، مردم دو گروهند:) بعضی از مردم میگویند: «خداوندا! به ما در دنیا، (*نیکی*) عطا کن!» ولی در آخرت، بهرهای ندارند.
5 )
سوره مبارکه البقرة آیه 197
الحَجُّ أَشهُرٌ مَعلوماتٌ ۚ فَمَن فَرَضَ فيهِنَّ الحَجَّ فَلا رَفَثَ وَلا فُسوقَ وَلا جِدالَ فِي الحَجِّ ۗ وَما تَفعَلوا مِن خَيرٍ يَعلَمهُ اللَّهُ ۗ وَتَزَوَّدوا فَإِنَّ خَيرَ الزّادِ التَّقوىٰ ۚ وَاتَّقونِ يا أُولِي الأَلبابِ
ترجمه:
حج، در ماههای معینی است! و کسانی که (با بستن احرام، و شروع به مناسک حج،) حج را بر خود فرض کردهاند، (باید بدانند که) در حج، آمیزش جنسی با زنان، و گناه و جدال نیست! و آنچه از کارهای نیک انجام دهید، خدا آن را میداند. و زاد و توشه تهیه کنید، که بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است! و از من بپرهیزید ای خردمندان!
6 )
سوره مبارکه البقرة آیه 125
وَإِذ جَعَلنَا البَيتَ مَثابَةً لِلنّاسِ وَأَمنًا وَاتَّخِذوا مِن مَقامِ إِبراهيمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدنا إِلىٰ إِبراهيمَ وَإِسماعيلَ أَن طَهِّرا بَيتِيَ لِلطّائِفينَ وَالعاكِفينَ وَالرُّكَّعِ السُّجودِ
ترجمه:
و (به خاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم! و (برای تجدید خاطره،) از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید! و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: «خانه مرا برای طوافکنندگان و مجاوران و رکوعکنندگان و سجدهکنندگان، پاک و پاکیزه کنید!»
لینک ثابت
حجّ درست و کامل، میتواند بوسیلهی نزدیک کردن دلها و تبادل آگاهیها و افشای توطئهها، خطرناکترین توطئههای دشمن علیه اسلام و مسلمین را خنثی کند.1374/02/14
لینک ثابت
اسلام اگر از حج خالی میبود ركنی اصلی و جزیی جوهری را فاقد بود.1374/02/14
لینک ثابت
حج در جوهر و ذات خود دارای دو عنصر اصلی است: تقرب به خدا در اندیشه و عمل، و اجتناب از طاغوت و شیطان با جسم و جان.1374/02/14
لینک ثابت
حج درست و كامل، میتواند بوسیلهی نزدیك كردن دلها و تبادل آگاهیها و افشای توطئهها، خطرناكترین توطئههای دشمن علیه اسلام و مسلمین را خنثی كند.1374/02/14
لینک ثابت
اگر حج، چنانکه قرآن خواسته وپیامبر(صلّیاللهعلیهوالهوسلّم) فرموده وعمل کرده به جای آورده شود، تأمین کنندهی کمال فرد و عزت امت است.1374/02/14
لینک ثابت
امت اسلامی از چنین کانون مقاومت ونیرو و وحدتی به نام حج برخورداراست. آیا سزاواراست که مسلمین از حج برای مقابله بادشمن ستیزه جو و تفرقه ساز و توطئهگر بهره نگیرند وخود را بیدفاع در برابر دشمن قراردهند؟1374/02/14
لینک ثابت
موسم حج، نوبهار جان و دل، و فصل رویش و پیدایش روح زندگی توحیدی در دل هر مسلمانی که خود را به میقات رسانده باشد.1374/02/14
لینک ثابت
اسلام اگر از حج خالی میبود رکنی اصلی و جزیی جوهری را فاقد بود.1374/02/14
لینک ثابت
حج در جوهر و ذات خود دارای دو عنصر اصلی است: تقرب به خدا در اندیشه و عمل، و اجتناب از طاغوت و شیطان با جسم و جان.1374/02/14
لینک ثابت
حجّ درست وکامل، میتواند بوسیلهی نزدیک کردن دلها؛ تبادل آگاهیها و افشای توطئه ها، خطرناکترین توطئه های دشمن علیه اسلام ومسلمین را خنثی کند.1374/02/14
لینک ثابت
چون بهار طبیعت که همواره در میعاد همیشگی خود، لبریز از نشاط زندگی فرا میرسد، موسم حج، نوبهار جان و دل، و فصل رویش و پیدایش روح زندگی توحیدی در دل هر مسلمانی که خود را به میقات رسانده باشد، همه ساله در موعد خدایی و همیشگی باز میگردد تاچون چشمهسار مبارکی رشحات حیات طیّبهی اسلامی را بر سراسر جهان اسلام بپاشد وکسانی راکه توفیق یافتهاند که تن به این سرچشمهی مبارک بزنند، از غبار و کدورت گناه و شرک و مادهگرایی و میل به پستی و بدکرداری، پاک کند و در آنان اگر اهل توجّه وتذکر باشند، مایهی صلاح وفلاح یک عمر راذخیره سازد.1374/02/14
لینک ثابت
بیش ازچهاردهقرن است که ندای ابراهیم خلیل ازحلقوم محمّدمصطفی(صلّیاللهعلیهوالهوسلّم)، همه ساله میهمانان بیت را در این موسم به پایگاه معنویت و وحدت میکشاند تا گرد مرکز توحید، همراه با آن جریان ابدی عروج، طواف کنند، و در پشت مقام ابراهیم به سمت کعبهی محمدی(صلّیاللهعلیهوالهوسلّم)، نماز گزارند، و میان صفا و مروه، سعی ابدی مؤمن از منشاء صفا را مجسّم سازند. و معرفت به حقارت خویش و عظمت و عزت حق تعالی را در عرفات، و زمزمهی ذکر و انس و عشق به حضرت احدیت و درک نور تابان آن بیهمتا را در صحرای ظلمانی وجود خود در مشعر بیاموزند، و در منی شیطان بزرگ و شیطانهای دیگر را هدف رمی خود سازند، و به نشانهی قربانی کردن هواها و تمایلات منحرف ساز، ذبیحهیی قربانی کنند - و این همه را در حال احرام که حریم جان و دل حاجی در برابر میوههای ممنوع این بهشت است و در کنار دیگر مسلمانان از هرجا و هر نژاد و باهر رتبهی مادی یا معنوی و دارای هر زبان و فرهنگ به جای آورند و آنگاه به نشان زدودن همهی چرکها و پلیدیهایی که در فضای آلودهی زندگی مادّی برجان و دل آنان نشسته است، حلق وتقصیر کنند وسپس بار دیگر با طراوتی که از زدودن گناه و تجلّی معرفت و محبت خداوند، در جان و دل آنان پدید آمدهاست، به خانهی خدا برگردند وطواف ونماز و سعی را اینبار در آفاقی برتر از پیش به جای آورند و با ذخیرهیی سرشار از توحید ومعنویت و صفا، و عزمی راسخ در مبارزه با شیطانها، و قدرتی فائق بر نفس خویشتن، آمادهی برگشتن به دیار خود و پراکندن عطر حج در اقطار گیتی باشند.1374/02/14
لینک ثابت
حکمت بدیع اسلام،[حج] این آزمایش شگفت آور و پر از رمز و راز را چنان ترتیب داده است که همین یک واجب بتواند در همهی قرون و اعصار، و با هراندازه گسترشی که دامنهی اسلام در شرق و غرب گیتی به دست آورده است، یکپارچگی و اتصال اجزاء این پیکر عظیم را تامین کند... همه در یکجا و همیشه در یک فصل،... چه آن هنگام که سفر کعبهی مشتاقان بیت از برخی نقاط عالم یکسال به طول میانجامید و چه امروز که دشمنان امت اسلامی برای پوشش تبلیغات زهرآگین خود به سراسر کرهی زمین به بیش از یکساعت نیازندارند، همیشه اجزاء این پیکر عظیم و پراکنده، به این مرکز وحدت و قدرت که برای آنان کانون صفا و برادری و معنویت و توحید و معرفت واطلاع است نیاز داشتهاند.. و اسلام اگر از حج خالی میبود رکنی اصلی و جزیی جوهری را فاقد بود.1374/02/14
لینک ثابت
حج در جوهر و ذات خود دارای دو عنصر اصلی است: تقرب به خدا در اندیشه و عمل، و اجتناب از طاغوت و شیطان با جسم و جان..همهی اعمال و تروک حج، برای ایندو و در جهت آن و تامین ابزارها و مقدمات آن است، و این در حقیقت خلاصهیی از اسلام و همهی دعوتهای الهی نیز هست که: «ولقد بعثنافی کلّ امّةٍ رّسولاً اناعبدواالله واجتنبواالطاغوت..» در آیات حج تعبیرات: «حنفاءلله غیرمشرکین به..»، یا «..فإلَهکم إلَه واحد فَلَه أسلموا..، یا: فَاذَا قَضَیتم مّنا سَکَکمفاذ کروالله کذکرکم ءاباءکم أوأشدّ ذکرا» وامثال آن ناظر به همین دو عنصر اصلی است.
تقرّب به خدا، ذکر ونماز وتسلیم واحرام وبه خود وخدا اندیشیدن وسعی و صفا را میطلبد ودرنهایت زاد وتوشهی تقوا را درکولهبار حاجی میگذارد: «و تزوّدو افإنّ خیرالزّادالتّقوی و اتّقون یأاولی الالباب»
و اجتناب ازشیطان وطاغوت، دل کندن ازشهوات و هوسهای خوارکننده وکمک گرفتن ازنیروی صبر وارادهی خود ونیز نیروی عظیم امت اسلامی را لازم دارد که همانادرحرکت دست جمعی وهمراهی وهمدلی و همگامی و همزبانی همگان در طواف وسعی، و وقوف در عرفات و مشعر ومنی، وهدف گرفتن دستجمعی جمرات شیطان و رمی از همه جا و همه سو به آن و ابراز برائت عمومی از آن، حاصل میشود، و درنهایت، گره خوردن دستها و دلها وعزمهایمسلمین از همه جای امت اسلامی به یکدیگر واحساس قدرت وامنیت در سایهی وحدت را پدید میآورد که: واذجعلناالبیت مثابةًللناس و أمنًا1374/02/14
لینک ثابت