لزوم حفظ یکپارچگی در محیط دانشگاه
عزیزان دانشجو و جوانهای خوب و با صفا و سالم! تا آنجا که در توان و قدرت شماست، در محیط دانشگاه یکپارچگی خود را حفظ بکنید و نگذارید نامهای گوناگون، به معنای جهتگیریهای گوناگون تلقی شود و نیروهایی که باید به سمت دشمن بایستند و موضع بگیرند، روبهروی هم قرار گیرند؛ مواظب این خطر باشید. مطلقاً نباید اسمها و عنوانها، دیوار به وجود آورند و مرز ایجاد کنند. طرح عناوینی مثل دانشجوی این وزارت و دانشجوی آن وزارت، دانشجوی این دانشگاه و دانشجوی آن دانشگاه، دانشجوی دانشگاه دولتی و دانشجوی دانشگاه غیردولتی، انجمناسلامی اینجا و انجمن اسلامی آنجا، خطرآفرین است.
هنر بزرگ امام ما این بود که این دیوارها را از میانهی اجتماعات مردم برداشت؛ دیوارهایی که فضای عظیم و وسیع و باز را به حفرهها و خانهها و کلبههای کوچک تبدیل کرده بودند. او یک فضای وسیع ساخت و دلها را با هم آشنا کرد و این نیروی عظیم را به وجود آورد. روح «واعتصموا بحبلاللَّه جمیعا»(1) در سخن و عمل او تجلی یافته بود؛ لذا اگر علیرغم اختلاف بعضی از سلیقهها و دیدگاهها، بیاییم و همین خط را ادامه دهیم، در حقیقت روح امام عزیز را احترام کردهایم.1368/03/23
1 )
سوره مبارکه آل عمران آیه 103
وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَكُنتُم عَلىٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَكُم مِنها ۗ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَهتَدونَ
ترجمه:
و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفرهای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار میسازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید.
لینک ثابت
جوانها باید خوب درس بخوانند و اساتید هم باید آنها را تربیت کنند و آیندهی علمی و عملی کشور را تأمین و تضمین کنند. در کنار تحصیل، نقش تحقیقات، نقش فوقالعاده مهمی است که باید مسؤولان به آن بپردازند.
بنابراین، عنصر اول، عنصر درس و علم است که نمیشود آن را دست کم گرفت و نقشش را کوچک انگاشت و به آن بیاعتنایی کرد. برادران و خواهران عزیز دانشجوی من، به این نکته توجه کنند. هیچ چیز نباید موجب شود که در حرکت علمی آنها، اندک توقف و تعللی به وجود آید. دشمن این را میخواهد. نباید بگذارید او به اهدافش برسد. علیرغم خواست دشمن، باید حرکت علمی در کشور شکوفا و امیدبخش و آیندهنگر باشد.1368/03/23
لینک ثابت
عامل دوم، جهت فکری و سیاسی و انقلابی دانشگاه است؛ آن چیزی که به علم هم جان و روح و جهت خواهد داد. در بیانات حضرت امام (ره) و وصیتنامهی ایشان، به این نکتهی اساسی بسیار توجه شده است. دانشگاه لاابالی و بیگانه از ارزشهای دینی و بیتفاوت و خونسرد نسبت به مفاهیم و جهتگیریهای انقلابی، دانشگاهی که در او نبض انقلاب نزند، دانشگاهی که اعضایش- چه دانشجو و چه استاد- نسبت به حرکت انقلابی ملت ایران و برای پیشاهنگی و پیشقراولی، احساس تکلیف نکند و نقش درجهی یک را در کار انقلاب نداشته باشد، دانشگاهی نیست که امیدبخش و تضمینکنندهی آینده و مورد نظر امام (ره) باشد.
دانشگاه جهتدار و دیندار، بهشدت متمایل به ارزشهای انقلابی و اسلامی است. البته ارزشهای انقلابی از ارزشهای اسلامی بههیچوجه تفکیکپذیر نیست؛ اینها باهم یکی است. کسی نمیتواند بگوید من مسلمانم؛ اما انقلاب را قبول ندارم، و یا بگوید من انقلابی هستم؛ اما اسلام را قبول ندارم! امروز زندهترین تپشهای انقلابی در اینجاست؛ بسیجکنندهترین نیروهای مردمی، این انقلاب است؛ در حالی که سرتاسر دنیا، انباشته از انقلابهای گوناگون است. پس انقلابی غیر اسلامی و اسلامی غیر انقلابی نداریم. ارزشهای انقلابی، همان ارزشهای اسلامی است.1368/03/23
لینک ثابت
دانشگاه جهتدار و دیندار، بهشدت متمایل به ارزشهای انقلابی و اسلامی است. البته ارزشهای انقلابی از ارزشهای اسلامی بههیچوجه تفکیکپذیر نیست؛ اینها باهم یکی است. کسی نمیتواند بگوید من مسلمانم؛ اما انقلاب را قبول ندارم، و یا بگوید من انقلابی هستم؛ اما اسلام را قبول ندارم! امروز زندهترین تپشهای انقلابی در اینجاست؛ بسیجکنندهترین نیروهای مردمی، این انقلاب است؛ در حالی که سرتاسر دنیا، انباشته از انقلابهای گوناگون است. پس انقلابی غیر اسلامی و اسلامی غیر انقلابی نداریم. ارزشهای انقلابی، همان ارزشهای اسلامی است.1368/03/23
لینک ثابت
در نظام جمهوری اسلامی که یک نظام صددرصد مردمی است، دانشجو باید بارزتر از دیگر دانشجویان در هرجای دیگر دنیا، نقش داشته باشد. درست است که همهی ملتها و جوانها به کشور و سرنوشت و ملتشان علاقهمندند، اما فرق است بین نظامی که براساس انقلاب مردمی و متکی به اراده و احساس عامهی مردم بنا شده و حرکت کرده و با دشمن درافتاده و موانع را برداشته باشد و یکایک آحاد مردم با آن احساس پیوند عمیقی کنند، و نظامی که اینچنین نباشد.
در این روزها، مظهر دیگری از این حقیقت آشکار شد. اگرچه در قضایای گوناگون انقلاب و در حضورهای سیاسیِ متنوع و متوالی و راهپیماییها و بسیج عمومی و در حرکت عظیم مردم به سمت جبهههای جنگ- قبل و بعد از آتشبس- این معنا ثابت شده بود، اما تبلیغات جهانی که سعی میکرد حقیقت را واژگونه جلوه دهد و نظام را جدا از مردم معرفی کند و آنها را نسبت به سرنوشت انقلاب، بیتفاوت وانمود کند، در این قضایا دچار بهت و حیرت و انفعال شد. امروز دنیا در مقابل حضور و هیجان عظیم مردم و پیوندی که با هزاران زبان به صورت فراموشنشدنی در فضای تاریخ و عالم منعکس شد، دچار انفعال است.1368/03/23
لینک ثابت
عدهیی از افراد سادهاندیش خیال میکنند که اگر دانشجو بخواهد حضور انقلابی داشته باشد، راهش این است که بر سر مسؤولان خود داد بکشد؛ خیر، اینکه انقلابیگری نیست. آنجایی که میبینید دانشجو بر سر مسؤولان امر داد میکشد، مسؤولان با دانشجویان همجهت نیستند؛ آنها مزدور امریکا هستند و این جوانان نمیتوانند طاقت بیاورند و بالاخره فریاد اعتراض میکشند؛ کمااینکه در رژیم گذشته همینگونه بود و دانشجو و طلبه و مردم و وجدانهای بیدار و انسانهای شجاع و روحهای سالم، بر سر مسؤولان امر داد میکشیدند.
مبادا عدهیی به صورت فریبانگیز و با ترفندهای گوناگون بیایند و به چند جوان ساده تفهیم کنند که دانشجو بایستی فریاد بکشد! بله، فریاد باید کشیده شود؛ ولی بر سر امریکا و قدرتهایی که مزاحم مسؤولان و ادارهکنندگان نظام هستند. در هر دانشگاهی که تحصیل میکنید، حضور دانشجویی خود را به صورت قوی و با خط درست حفظ کنید.1368/03/23
لینک ثابت
در نظام جمهوری اسلامی که یک نظام صددرصد مردمی است، دانشجو باید بارزتر از دیگر دانشجویان در هر جای دیگر دنیا، نقش داشته باشد. درست است که همهی ملتها و جوانها به کشور و سرنوشت و ملتشان علاقهمندند، اما فرق است بین نظامی که براساس انقلاب مردمی و متکی به اراده و احساس عامهی مردم بنا شده و حرکت کرده و با دشمن درافتاده و موانع را برداشته باشد و یکایک آحاد مردم با آن احساس پیوند عمیقی کنند، و نظامی که اینچنین نباشد.
در این روزها، مظهر دیگری از این حقیقت آشکار شد. اگرچه در قضایای گوناگون انقلاب و در حضورهای سیاسیِ متنوع و متوالی و راهپیماییها و بسیج عمومی و در حرکت عظیم مردم به سمت جبهههای جنگ - قبل و بعد از آتش بس - این معنا ثابت شده بود، اما تبلیغات جهانی که سعی میکرد حقیقت را واژگونه جلوه دهد و نظام را جدا از مردم معرفی کند و آنها را نسبت به سرنوشت انقلاب، بیتفاوت وانمود کند، در این قضایا دچار بهت و حیرت و انفعال شد. امروز دنیا در مقابل حضور و هیجان عظیم مردم و پیوندی که با هزاران زبان به صورت فراموشنشدنی در فضای تاریخ و عالم منعکس شد، دچار انفعال است.
بارها در مجامع دانشجویی گفتهام که در این نظام مردمی، دانشجویان که طبقهی پیشرو و پیشاهنگ و زبده و بانشاط پیکرهی اجتماع هستند، باید در سازندگی آینده و ترسیم حرکت عمومی جامعه، بیش از جاهای دیگر نقش و اثر داشته باشند.1368/03/23
لینک ثابت
ما برای ایستادگی روی اصولمان و حركت در خط همان اصول و به سمت آرمانهای اعلامشدهی همیشگی، هیچ چیز كم نداریم. دشمنان خیال نكنند كه چون ملت ایران امام و رهبركبیرشان را از دست دادند، قدرت مقاومتشان را هم از دست دادهاند؛ اصلاً اینطور نیست. مردم، امروز مقاومتر از گذشته هستند. همهی ما احساس میكنیم كه چون عنصر عظیمِ نیرومندِ مقتدرِ عزیزی را از دست دادهایم، باید جای خالی او را با احساسات و فكر و تلاش و همبستگی و كارمان پُر كنیم. ملت ایران نشان داد كه باید تحلیلگرهای سیاسی دستگاههای استكبار، در تحلیلهای خود تجدیدنظر كنند. آنهایی كه نسبت به مسایل ایران و آیندهی آن و دوران بعد از امام(ره) اظهارنظر كردند، باید بافتههای خودشان را برگردانند و حرفهای خود را پس بگیرند.
ما قوی هستیم و به عزت پروردگار عزیزیم؛ منتها شما دانشجویان نقش خودتان را فراموش نكنید. آگاهی سیاسی كسب كنید و نسبت به آنچه كه میگذرد، هوشیار باشید و انگیزه و تپش جوانانهی انقلابیِ متناسب با قشر شما، در خدمت هدفهای نظام قرار گیرد.1368/03/23
لینک ثابت
عزیزان دانشجو و جوانهای خوب و باصفا و سالم! تا آنجا كه در توان و قدرت شماست، در محیط دانشگاه یكپارچگی خود را حفظ بكنید و نگذارید نامهای گوناگون، به معنای جهتگیریهای گوناگون تلقی شود و نیروهایی كه باید به سمت دشمن بایستند و موضع بگیرند، روبهروی هم قرار گیرند؛ مواظب این خطر باشید. مطلقاً نباید اسمها و عنوانها، دیوار به وجود آورند و مرز ایجاد كنند. طرح عناوینی مثل دانشجوی این وزارت و دانشجوی آن وزارت، دانشجوی این دانشگاه و دانشجوی آن دانشگاه، دانشجوی دانشگاه دولتی و دانشجوی دانشگاه غیردولتی، انجمناسلامی اینجا و انجمن اسلامی آنجا، خطرآفرین است.
هنر بزرگ امام ما این بود كه این دیوارها را از میانهی اجتماعات مردم برداشت؛ دیوارهایی كه فضای عظیم و وسیع و باز را به حفرهها و خانهها و كلبههای كوچك تبدیل كرده بودند. او یك فضای وسیع ساخت و دلها را با هم آشنا كرد و این نیروی عظیم را به وجود آورد. روح «واعتصموا بحبلاللَّه جمیعا» در سخن و عمل او تجلی یافته بود؛ لذا اگر علیرغم اختلاف بعضی از سلیقهها و دیدگاهها، بیاییم و همین خط یكپارچگی و وحدت را ادامه دهیم، در حقیقت روح امام عزیز را احترام كردهایم.1368/03/23
لینک ثابت
بارها در مجامع دانشجویی گفتهام كه در این نظام مردمی، دانشجویان كه طبقهی پیشرو و پیشاهنگ و زبده و بانشاط پیكرهی اجتماع هستند، باید در سازندگی آینده و ترسیم حركت عمومی جامعه، بیش از جاهای دیگر نقش و اثر داشته باشند. این تأثیر، با دو عاملی كه باید در كنار هم باشند، تحقق پیدا میكند:
[...]
عامل دوم، جهت فكری و سیاسی و انقلابی دانشگاه است؛ آن چیزی كه به علم هم جان و روح و جهت خواهد داد. در بیانات حضرت امام(ره) و وصیتنامهی ایشان، به این نكتهی اساسی بسیار توجه شده است. دانشگاه لاابالی و بیگانه از ارزشهای دینی و بیتفاوت و خونسرد نسبت به مفاهیم و جهتگیریهای انقلابی، دانشگاهی كه در او نبض انقلاب نزند، دانشگاهی كه اعضایش - چه دانشجو و چه استاد - نسبت به حركت انقلابی ملت ایران و برای پیشاهنگی و پیشقراولی، احساس تكلیف نكند و نقش درجهی یك را در كار انقلاب نداشته باشد، دانشگاهی نیست كه امیدبخش و تضمینكنندهی آینده و مورد نظر امام(ره) باشد.1368/03/23
لینک ثابت
مردم یك كشور بیگانه كه نه زبان ما را میدانند و نه حتّی با الفبای فرهنگ ما آشنا هستند، در فقدان امام عزیز ما به سرشان میزنند و اشك میریزند و پرچم جمهوری اسلامی را جلوی راهپیماییشان حركت میدهند و به آن افتخار میكنند. آنها در این مصیبت بزرگ، احساس میكنند پدر مهربانی را از دست دادهاند.1368/03/23
لینک ثابت
بارها در مجامع دانشجویی گفتهام كه در این نظام مردمی، دانشجویان كه طبقهی پیشرو و پیشاهنگ و زبده و بانشاط پیكرهی اجتماع هستند، باید در سازندگی آینده و ترسیم حركت عمومی جامعه، بیش از جاهای دیگر نقش و اثر داشته باشند. این تأثیر، با دو عاملی كه باید در كنار هم باشند، تحقق پیدا میكند:
[...]
عامل دوم، جهت فكری و سیاسی و انقلابی دانشگاه است؛ آن چیزی كه به علم هم جان و روح و جهت خواهد داد. در بیانات حضرت امام(ره) و وصیتنامهی ایشان، به این نكتهی اساسی بسیار توجه شده است. دانشگاه لاابالی و بیگانه از ارزشهای دینی و بیتفاوت و خونسرد نسبت به مفاهیم و جهتگیریهای انقلابی، دانشگاهی كه در او نبض انقلاب نزند، دانشگاهی كه اعضایش - چه دانشجو و چه استاد - نسبت به حركت انقلابی ملت ایران و برای پیشاهنگی و پیشقراولی، احساس تكلیف نكند و نقش درجهی یك را در كار انقلاب نداشته باشد، دانشگاهی نیست كه امیدبخش و تضمینكنندهی آینده و مورد نظر امام(ره) باشد.1368/03/23
لینک ثابت
هنر بزرگ امام ما این بود كه این دیوارها را از میانهی اجتماعات مردم برداشت؛ دیوارهایی كه فضای عظیم و وسیع و باز را به حفرهها و خانهها و كلبههای كوچك تبدیل كرده بودند. او یك فضای وسیع ساخت و دلها را با هم آشنا كرد و این نیروی عظیم را به وجود آورد. روح «واعتصموا بحبلاللَّه جمیعا» در سخن و عمل او تجلی یافته بود؛ لذا اگر علیرغم اختلاف بعضی از سلیقهها و دیدگاهها، بیاییم و همین خط یكپارچگی و وحدت را ادامه دهیم، در حقیقت روح امام عزیز را احترام كردهایم.1368/03/23
لینک ثابت
دوران پس از رحلت امام خمینی
ما برای ایستادگی روی اصولمان و حركت در خط همان اصول و به سمت آرمانهای اعلامشدهی همیشگی، هیچ چیز كم نداریم. دشمنان خیال نكنند كه چون ملت ایران امام و رهبركبیرشان را از دست دادند، قدرت مقاومتشان را هم از دست دادهاند؛ اصلاً اینطور نیست. مردم، امروز مقاومتر از گذشته هستند. همهی ما احساس میكنیم كه چون عنصر عظیمِ نیرومندِ مقتدرِ عزیزی را از دست دادهایم، باید جای خالی او را با احساسات و فكر و تلاش و همبستگی و كارمان پُر كنیم. ملت ایران نشان داد كه باید تحلیلگرهای سیاسی دستگاههای استكبار، در تحلیلهای خود تجدیدنظر كنند. آنهایی كه نسبت به مسایل ایران و آیندهی آن و دوران بعد از امام(ره) اظهارنظر كردند، باید بافتههای خودشان را برگردانند و حرفهای خود را پس بگیرند.1368/03/23
لینک ثابت
جوانها باید خوب درس بخوانند و اساتید هم باید آنها را تربیت كنند و آیندهی علمی و عملی كشور را تامین و تضمین كنند.1368/03/23
لینک ثابت
در كنار تحصیل، نقش تحقیقات، نقش فوقالعاده مهمی است كه باید مسوولان به آن بپردازند.1368/03/23
لینک ثابت