newspart/index
حج / ارکان حج/برکات حج/ابراهیم/طواف/صفا/مروه/عرفات
از حضرت ابراهیم در مسئله حج درس بگیرید
اراده الهی بر وحدت مسلمانان است ‌
خداوند آحاد مردم را به حج دعوت کرده است ‌
رستگاری، ثمره ذکر است
ذکر، عنصر مهمی در حج است
نبودن تمایز بین انسانها در اسلام و نشان دادن عملی آن در حج
حج، قرارگاه اصلی برای‌ قوام امّت اسلامی
تعاون بر نیکی و تقوا در حج
مکّه متعلق به همه مردم
تمرین مقابله با هوای نفس در حج
هم‌زیستی فرهنگهای مختلف درحج
حج، نشانه احاطه علمی پروردگار
حج، رزمایش قدرت امت اسلامی در برابر استکبار جهانی
موسم حج، فراخوان دعوت همگانیدر طول تاریخ
کار سیاسی عین کار دینی و عبادت است
آثار نماز و روزه و حج در جامعه اسلامی
برترین مصداق منافع حج، دیدار سالیانه حجاج است
دنیا و آخرت در حج مجتمع شده است
خداوند امنیت را از خصوصیات شهر مکه معین فرموده است
همراه کردن حج با سختگیری بر کافران و مهربانی با مسلمین
جلوگیری از اجرای مفاهیم حج مصداق «صد عن سبیل الله» است
مردم‌سالاری برگرفته از متن اسلام و قرآن است
یکسانی تعلق سرزمین حج به اهل مکه و غیر اهل مکه
حج ابراهیمی، مظهر عزّت و معنویّت و وحدت و شُکوه امت اسلامی است
حج، جایگاه امنیّت است
پیام در پی فاجعه مصیبت‌بار کشته و زخمی شدن هزاران نفر از حجاج در سرزمین منا
رویه‌ی فردی و اجتماعی؛ دو رویه‌ی متفاوت و مکمّل درحج
مراد از نبود جدال در حج، جدال مؤمنین با یکدیگر است
نشان دادن راههای امن و سلامت به مؤمنان تلاشگر
نیاز امت اسلامی به تداوم ایستادگی
سرافرازی حضور در میهمانی خدا با پاسخ به ندای حج
حج یکی از مظاهر حبل الله است
منفعت حج برای بشریت
کعبه ، مظهر توحید کلمه و برادری و برابری اسلامی
فراگیر شدن موج اسلام‌خواهی در میان جوانان و روشنفکران در منطقه
کعبه‌ی شریف و مناسک حج، مایه‌ی قوام و قیام جوامع بشری
حج، فرصتی برای حفظ اتحاد اسلامی
حج ،فرصتی برای تمرین حالت انقطاع الی الله
متعلق بودن بیت الله به همه مسلمانان
لزوم پرهیز از اختلاف مذهبی در برابر دشمنان
اتحاد مسلمین لازمه به دست آوردن منافع حج
ایجاداحساس اتحاد و یگانگی عامل تجمع در حج
پیداکردن ابعاد بین المللی،عامل تعیین وقت برای حج
معنویت حج در ذکر الله
فریضه‌ی حج دارای مایه‌ی غنی و کارساز «ذکراللَّه»
حاجیان، اجابت کنندگات دعوت الهی
پرداختن به نماز و عبادت بهتر از بازار گردی
غفلت از خود و خدای متعال، درد بزرگ بشریت امروز
حج، میعاد بزرگ سالیانه امت‌های اسلامی
درس‌گیری امت اسلامی از الگوی حج
تار و پود حج، یاد خدا و همدلی بندگان خدا
حرمت ماه‌های حرام، به دلیل امتیاز آن‌ها
ایمان؛ دلیل برتری امت اسلامی
با هم بودن در اعتصام به ریسمان الهی
حج ، جایگاه تجدید عهدِ پرستش نکردن شیطان و برائت از مشرکان
حل شدن بسیاری از مشکلات مسلمانان در صورت تحقق حج واقعی
پیام توحیدِ خدا و وحدتِ امت در حج
پیام عربی به حجاج بیت الله الحرام
امروز کعبه، مرکز معنوی جهان اسلام و بزرگترین مجمع هرساله‌ی امّت اسلامی است
حج، راه تحقق حیات طیبه انسانی
شناختن عظمت خداوند در حج با تأمل در پایه‌گذاری خانه مکه
قرار گرفتن مراسم حج به عنوان مرکز اصلی توجه، اندیشه و احساس جهان اسلام
گنجانده شدن دو جنبه‌ی فردی و اجتماعی به شکلی نمایان در حج
تقوا و وحدت در حج، دو عنصر مقابله با تهدیدهای امت اسلامی
تقرب به خدا و اجتناب از طاغوت، دو عنصر اصلی حج
اثبات عزت توحید و نفی شرک و برائت از مشرکین در حج به مقدار توانایی
یک بار واجب بودن حج در عمر انسان، نشانه قوت معنویت حج
تعیین سرنوشت امت اسلامی، هدف اجتماع در حج
حج، فریضه‌ای برای انجام دسته‌جمعی عبادت
وجود مالکیت خانه خدا، برای تمامی ملت‌ها
تعلق خانه خداوند به همه مردم
ذکر خداوند و پیوند میان مسلمانان از جمله رازهای حج
امام خمینی(ره) منادی حج ابراهیمی
منفعت حج، در ارتباطات مسلمانان است
ضرورت شکرگزاری و بهره‌وری از منافع حج
لزوم بهره‌وری کامل از ظرفیت عظیم حج
حج، برترین جایگاه برائت از مشرکین
حج مظهر وحدت و عبودیت مسلمانان
لزوم انتقال تجارب انقلاب و استحکام پیوند برادری با مسلمین در حج
داغ محرومیت از ادای مناسک حج نویددهنده تحول وآینده ای بهنجار
یکی از بزرگترین اهداف حج، نزدیک کردن مسلمانان به یکدیگر
علت ممانعت از حج، غیر قابل تحمل بودن شعار مرگ برآمریکا
حج، صحنه اتحاد امت اسلامی بر محور توحید
فرا رسیدن ایام حج و صلای ابراهیمی
مربوط به : بیانات در دیدار کارگزاران حج
تاریخ : 1403/02/17
نوع(ها) : قرآن
کلیدواژه(ها) : حضرت ابراهیم ‏(علی نبینا و اله و علیه السلام), حج, برائت از مشرکین

عنوان فیش :[با کلیک روی عنوان زیر، عنوان جدیدی پیشنهاد دهید]
از حضرت ابراهیم در مسئله حج درس بگیرید

متن فیش :
در صحبت از حج باید نام مبارک جناب ابراهیم (علیه ‌الصّلاة و السّلام) حتماً فراموش نشود.‌ در قرآن درسهای زیادی از ‌ناحیه‌ی حضرت ابراهیم به ما داده شده که قرآن اینها را نقل میکند... دستور به مردم که «وَ اتَّخِذوا مِن مَقامِ اِبراهیمَ ‌مُصَلًّى»؛ جایی که او ایستاده، آنجا نماز بخوانید، آنجا را محلّ نماز قرار بدهید. یا «عَهِدنا اِلىٰ‌ اِبراهیمَ وَ اِسماعیلَ اَن ‌طَهِّرا بَیتِیَ لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجود».(1) از این تطهیری که [به آن] مأمور شدند، انسان احساس میکند که قبل ‌از حضرت ابراهیم یک مشکلاتی در این محل وجود داشته است که این بزرگوار علاوه بر اینکه قواعد بیت و پایه‌های خانه ‌را بالا میبردند، تطهیر هم میکردند از آن خبائثی که حالا خیلی در تاریخ و در روایات ما روشن و دقیق نیست که چه بوده. بر ‌همین اساس بنده عرض میکنم امسال حجّ ما، «حجّ برائت» است.‌

1) سوره مبارکه البقرة آيه 125
وَإِذ جَعَلنَا البَيتَ مَثابَةً لِلنّاسِ وَأَمنًا وَاتَّخِذوا مِن مَقامِ إِبراهيمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدنا إِلىٰ إِبراهيمَ وَإِسماعيلَ أَن طَهِّرا بَيتِيَ لِلطّائِفينَ وَالعاكِفينَ وَالرُّكَّعِ السُّجودِ ﴿۱۲۵﴾
و (به خاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم! و (برای تجدید خاطره،) از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید! و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: «خانه مرا برای طواف‌کنندگان و مجاوران و رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان، پاک و پاکیزه کنید!»



پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
ایران همدل

شرکت در پویش ایران همدل

ورود به صفحه پرداخت