news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1374/12/01

اقامه‌ی نماز عید سعید فطر به‌ امامت‌ رهبر معظم‌ انقلاب

مراسم‌ باشکوه‌ و شوق‌آفرین‌ نماز عید سعید فطر صبح‌ امروز، سه‌شنبه‌، به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و با حضور میلیونی‌ مردم‌ با ایمان‌ و خداجوی‌ تهران‌ در محل‌ مصلای‌ بزرگ‌ تهران‌ و خیابانهای‌ اطراف‌ آن‌ برگزار شد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ پس‌ از اقامه‌ نماز عید سعید فطر به‌ ایراد خطبه‌های‌ نماز پرداختند و در اولین‌ خطبه‌ با تبریک‌ این‌ روز بزرگ‌ به‌ عموم‌ مسلمانان‌ جهان‌ و ملت‌ با ایمان‌ ایران‌ فرمودند: عید سعید فطر روزی‌ است‌ که‌ مسلمانان‌ امتحان‌ مهم‌ خود را در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ در معرض‌ قبول‌ الهی‌ قرار می‌دهند و تصمیم‌ می‌گیرند که‌ برای‌ ورود به‌ ضیافت‌ الهی‌ در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ در سال‌ آینده‌، آمادگی‌ لازم‌ را در خود به‌ وجود آورند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ دنیا را به‌ مثابه‌ یک‌ اردوگاه‌ عظیم‌ آموزشی‌ و تربیتی‌ بر اساس‌ برنامه‌هایی‌ که‌ ادیان‌ الهی‌ برای‌ زندگی‌ انسان‌ ارائه‌ می‌دهند، دانستند و فرمودند: این‌ برنامه‌ها رابطه‌ قلبی‌ و روحی‌ انسان‌ را با خدای‌ متعال‌ برقرار می‌سازند، اخلاقیات‌ و ملکات‌ انسان‌ را تصحیح‌ و عیوب‌ او را برطرف‌ می‌کنند، انسان‌ را از کبر، حسد، دنائت‌، دروغگویی‌ و خیانت‌ برحذر می‌دارند، روابط فردی‌ و اجتماعی‌ را تعلیم‌ می‌دهند و از طریق‌ برنامه‌های‌ مربوط به‌ چگونگی‌ تشکیل‌ دولت‌، حکومت‌، امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر، مبارزه‌ با دشمنان‌، نیکی‌ به‌ دوستان‌ و مؤمنان‌ و از بین‌ بردن‌ فقر و کمک‌ به‌ اصلاح‌ جامعه‌، فضای‌ زندگی‌ انسان‌ را قابل‌ زیست‌ می‌کنند، بنا بر این‌ کسانی‌ که‌ در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ این‌ برنامه‌ها را درست‌ بکار بندند و زندگی‌ و رفتار خود را تصحیح‌ کنند، در نفس‌، قلب‌ و محیط اجتماعی‌ آنچه‌ را که‌ موجب‌ رضایت‌ و خشنودی‌ الهی‌ است‌ مشاهده‌ خواهند کرد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ خطبه‌ اول‌ نماز عید سعید فطر نیز آحاد مردم‌ را به‌ تقوای‌ الهی‌ به‌ عنوان‌ بزرگترین‌ محصول‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ سفارش‌ کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ خطبه‌ دوم‌ نماز عید سعید فطر را به‌ بیان‌ وضع‌ امروز مسلمانان‌ جهان‌ و نیز مسائل‌ جاری‌ و مهم‌ کشور اختصاص‌ دادند و با ابراز تأسف‌ از کم‌توجهی‌ مسلمانان‌ نسبت‌ به‌ نیازهای‌ ضروری‌ خود، فرمودند: ملتها و دولتهای‌ مسلمان‌ امروز بیش‌ از هر چیز محتاج‌ بازگشت‌ به‌ اسلام‌، اتکاء به‌ قدرت‌ اسلامی‌ و استحکام‌ پیوند میان‌ یکدیگر هستند زیرا دشمنان‌ دین‌ خدا امروز در مقابل‌ اسلام‌ موضعی‌ خشن‌تر، ستیزه‌جویانه‌تر و صریحتر اتخاذ کرده‌اند. آمریکا به‌ عنوان‌ سرکرده‌ قدرتهای‌ استکباری‌ عالم‌ و صهیونیزم‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ فساد سیاسی‌ و اخلال‌کننده‌ در روابط مسلمانان‌ با یکدیگر، اتحاد شوم‌ خود را در برابر اسلام‌ تشکیل‌ داده‌اند اما متأسفانه‌ مواضعی‌ که‌ سران‌ کشورهای‌ منطقه‌ عربی‌ در برابر تجاوز مفتضح‌ و وقیحانه‌ غاصبان‌ فلسطین‌ گرفته‌اند، موقعیت‌ مسلمانان‌ را در مقابل‌ اتحاد شوم‌ آمریکا و رژیم‌ صهیونیستی‌ تضعیف‌ کرده‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ قدرشناسی‌ از اسلام‌ عزیز را موجب‌ قدرت‌، شخصیت‌، استقلال‌ و توانایی‌ ایستادگی‌ مسلمانان‌ در برابر زورمداران‌ دانستند و فرمودند: کشورهای‌ اسلامی‌ به‌ برکت‌ ایمان‌ و تعالیم‌ عالی‌ و نورانی‌ اسلام‌ و نیز بهره‌ گرفتن‌ از معارف‌ و احکام‌ مترقی‌ آن‌ می‌توانند از چنان‌ قدرتی‌ برخوردار شوند که‌ هیچ‌ یک‌ از قدرتهای‌ استکباری‌ نتوانند خواست‌ خود را بر آنها تحمیل‌ کنند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ خوی‌ تجاوزگری‌ صهیونیستها برای‌ دست‌اندازی‌ به‌ سرزمینها و منابع‌ ملتهای‌ مسلمان‌ در منطقه‌ خاورمیانه‌ اشاره‌ کردند و فرمودند، صهیونیستها در انتظار آماده‌ شدن‌ شرایط جهانی‌ برای‌ ادامه‌ تجاوزات‌ و توسعه‌طلبیهای‌ خود هستند و هنگامی‌ که‌ شرایط را فراهم‌ ببینند به‌ آنچه‌ امروز دارند قانع‌ نخواهند بود. آنها مدینه‌ تا فرات‌ و منابع‌ آبی‌ کشورهای‌ منطقه‌ خاورمیانه‌ را می‌خواهند و امروز در تلاش‌ هستند که‌ بر تمام‌ کشورهای‌ اطراف‌ خود سلطه‌ اقتصادی‌، سیاسی‌، اجتماعی‌ و نظامی‌ پیدا کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ مذاکره‌ دولتهای‌ عربی‌ با صهیونیستها، به‌ هدف‌ رها شدن‌ از درگیری‌ با متجاوزین‌ غاصب‌ را یک‌ تصور واهی‌ و اشتباه‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: غاصبان‌ فلسطین‌ که‌ خود را از تهدید ارتش‌ کشورهای‌ عربی‌ رها کرده‌اند، امروز با حمایت‌ آمریکا در صدد دست‌اندازی‌ به‌ مناطق‌ اقتصادی‌ و سیاسی‌ کشورهای‌ دیگر برآمده‌اند. آمریکا با بهره‌ گرفتن‌ از حربه‌های‌ سیاسی‌ و حقوق‌ بشر، حربه‌ اقتصادی‌ و نیز دخالت‌ در مجامع‌ جهانی‌ و بنیانهای‌ اقتصادی‌ بین‌المللی‌، کشورها و دولتها را برای‌ برقراری‌ و یا توسعه‌ روابط با رژیم‌ صهیونیستی‌ تحت‌ فشار قرار می‌دهد تا به‌ این‌ ترتیب‌ راه‌ تسلط اسرائیل‌ غاصب‌ بر منابع‌ ثروت‌ کشورهای‌ عربی‌ فراهم‌ شود و این‌ خطر بزرگی‌ است‌ که‌ امروز مسلمانان‌ را تهدید می‌کند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید بر شجاعت‌ آگاهی‌، هوشیاری‌ و غیرت‌ ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ فرمودند: ملت‌ عزیز ایران‌ با بیان‌، عمل‌ و حضور نیرومند خود در صحنه‌های‌ سیاسی‌ ثابت‌ کرده‌ است‌ که‌ فشار آمریکا را تحمل‌ نمی‌کند و با زدن‌ تودهنی‌ به‌ آمریکا فشار او را به‌ خودش‌ باز می‌گرداند. ملت‌ ایران‌ در روز 22 بهمن‌ و نیز روز جهانی‌ قدس‌ با همه‌ وجود و شور و شوق‌ و با انگیزه‌ و شجاعت‌ خود به‌ آمریکا و دیگر دشمنان‌ اسلام‌ نشان‌ داد که‌ با قدرت‌ در صحنه‌ حضور دارد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از خطبه‌ دوم‌ نماز عید سعید فطر به‌ مسئله‌ انتخابات‌ و اهمیت‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در نظام‌ اسلامی‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: مجلس‌ ما باید قوی‌، با ایمان‌ و انقلابی‌ باشد، آرمانها را بشناسد و به‌ آن‌ پایبند بماند زیرا فقدان‌ چنین‌ مجلسی‌ برای‌ ملت‌ ملت‌ خسران‌ بزرگی‌ محسوب‌ می‌شود. مردم‌ باید در انتخاب‌ نمایندگان‌ با آگاهی‌، دقت‌ و مراقبت‌ عمل‌ کنند و فردی‌ را که‌ شجاع‌، مؤمن‌ و انقلابی‌ باشد به‌ مجلس‌ بفرستند. کسی‌ که‌ اهل‌ معنویات‌ نیست‌ و مسئولیت‌ نمایندگی‌ مجلس‌ را تنها برای‌ نام‌ و نشان‌ و استفاده‌ شخصی‌ می‌خواهد، لایق‌ و شایسته‌ این‌ کار مهم‌ نیست‌.

نماینده‌ مجلس‌ در وضع‌ قوانین‌، اتخاذ مواضع‌ و نطق‌ خود باید بتواند قدرت‌ این‌ ملت‌ را در سایه‌ ارزشهای‌ انقلابی‌ حفظ کند و دنباله‌رو خط و راه‌ امام‌ باشد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در پایان‌ سخنانشان‌ نسبت‌ به‌ لطف‌ و عنایت‌ خداوند در تشکیل‌ مجلس‌ مطلوب‌ اسلام‌ ابراز اطمینان‌ کردند و فرمودند: تردیدی‌ نیست‌ که‌ این‌ ملت‌، با شور و شوق‌، ایمان‌ و انگیزه‌ و دشمن‌شناسی‌ خود و درک‌ موقعیت‌ امروز اسلام‌، در صحنه‌ انتخابات‌ حضور فعالی‌ خواهد داشت‌ و اجازه‌ نمی‌دهد که‌ دشمن‌ در مقاصد خود کامیاب‌ شود.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی