news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبربياناتبياناتعکسعکسعکسعکسفيلمفيلم
نسخه قابل چاپ
1387/09/25

در لطافت طبع باران خلاف نیست!

حاشیه نگاری از دیدار قافله سالار انقلاب با دانشجویان علم و صنعت
حامد وفایی
24 آذرماه 1387، دانشگاه علم و صنعت سالروز 16 آذر 1332 را چند روز دیرتر گرامی داشت؛ بی شک "فیضیه دانشگاه‌های ایران" در آستانه هشتادمین سالگرد تولدش، امسال پربارترین و با شکوه‌ترین برنامه‌ی گرامیداشت روز دانشجو را تجربه کرده است.

ساعت 6 صبح 24 آذر ماه بعد از صرف صبحانه‌ای مختصر و طبق معمول همیشه پس از طی تشریفات حفاظتی مرسوم، کارت‌های اکیپ خبری در اختیار عکاسان و نویسندگان قرار می‌گیرد؛ تصویر سر در جدید دانشگاه علم و صنعت کارت را مزین کرده است.

گروه خبری حدود ساعت 8 صبح به دانشگاه علم و صنعت وارد شد؛ مشاهده مناظر دانشگاه و شور و شوق "منتظران دیدار" از پشت شیشه های بخار گرفته مینی بوس صحنه ای جالب ایجاد می‌کرد؛ سرمای هوای بیرون به حدی است که در گوشه و کنار گذرگاه ها، برگ های پائیزی درون آب های یخ زده به خشکی جا خوش کرده اند. به یکی از این برگ‌ها زل زده‌ام که ناگهان با عبور سریع چند نفر از روی آن، صحنه به کلی به هم می ریزد؛ برگ زرد ریز ریز شده و یخ آب شکسته است؛ تعدادی از دانشجویان به سوی محلی که با تابلوی "به سمت محل دیدار" نشانه‌گذاری شده، حرکت می‌کنند. شور و شوق دیدار با رهبر و مقتدایشان از حرکاتی که نشان می‌دهند، به خوبی عیان است. چند دقیقه بعد آن ها هم وارد سالن ورزشی دانشگاه می شوند...

تعدادی از دانشگاه با لباس‌های متحدالشکل برگ‌های ریخته شده بر چمن دانشگاه را جارو می‌زنند اما انگار اصلا حواسشان به کارشان نیست، مدام سر می‌گردانند و درب پشت سرشان را نگاه می‌کنند؛ آن‌ها هم در انتظار دیدار هستند.

کمی آن‌طرف‌تر به داخل راهرویی آبی رنگ که ترکیبی از داربست و برزنت‌های رنگی است هدایت می‌شویم؛ انتهای این راهرو یادبود شهدایی قرار دارد که روزی برای این مرز و بوم جنگیده و جان شان را در راه اسلام فدا کرده اند؛ البته بی نشان!

سکویی که معماری آن، مقبره حافظ شیرازی را به ذهن می‌آورد. دور سکو با گلدان های کوچک و بزرگ تزئین شده و اطراف آن مزین به تصاویر و بخش هایی از وصیت‌نامه‌های شهیدانی چون سید یوسف کابلی و مهدی ناصری است.

تا دقایقی دیگر رهبر انقلابی که این شهیدان در راهش جان داده‌اند، برای ادای احترام به آنان در این مکان حاضر می‌شود. آقا تنها به زیارت قبور شهیدان می‌روند.

در کنار یادمان شهیدان گمنام، مسجد دانشگاه قرار گرفته که تعدادی از اعضای شورای دانشگاه، شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور و البته چند تن از وزرای علمی و صنعتی هیئت دولت نیز در انتظارند. روسای چند دانشگاه کشور و چند مرکز تحقیقاتی هم به این مجموعه اضافه می‌شوند. قرار است حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از استماع سخنان بزرگان دانشگاه، در جمع دانشجویان که در سالن ورزشی منتظرند، سخنرانی کنند.

ساعت 8:45 دقیقه صبح را نشان می‌دهد که فضای غریب یادمان شهدای گمنام، دگرگون می‌شود؛ نخستین گام آقا از سرآپرده آبی رنگ، با صدای شاتر دوربین عکاسان و صدای صلوات همراه شد؛ آقا در حال ادای احترام به فرزندان گمنام شان هستند...

چند دقیقه بعد از صدای "صل علی محمد، یار امام خوش آمد" فضای مسجد پر می‌شود. جلسه با بزرگان دانشگاهی کشور که در این نشست حاضرند، بعد از مقدمه و خیر مقدم مهندس جبل عاملی، رئیس دانشگاه علم و صنعت جلسه شروع می‌شود. اما این نشست آنقدر هم طولانی نیست چرا که گویی همه بیش از آنکه مشتاق گفتن از خود باشند، اشتیاق شنیدن دارند؛ آقا قبلا بارها نظرات‌شان را به بزرگان گفته‌اند و انگار گفتگو با دانشجویان را بیشتر مدنظر دارند.

در سالن ورزشی دانشگاه که با موکت‌های خاکستری فرش شده، فضایی دیگر در جریان است!‌ هزاران نفر از دانشجویان که زیارت رهبرشان را لحظه شماری می‌کنند ساعت‌ها در انتظار بوده‌اند؛ اندکی ساکت می‌مانند اما چند دقیقه بعد همه با هم شعار می دهند: "ابوالفضل علمدار، خامنه‌ای نگهدار".

با کوچکترین حرکتی که پرده آبی رنگ جایگاه سخنرانی به خود می‌بیند، نگاه جمعیت می‌لرزد؛ پرده بالا می‌رود و آفتاب انقلاب با نگاه پدرانه و لبخند آمیخته با وقاری که خاص ایشان است، وارد می شوند...

دیگر کسی به اشارات "مکبر شعارهای انقلابی" توجهی ندارد؛ همه یکصدا و بدون اشاره ناظم، فریاد شوق بر آورده‌اند که "صل علی محمد، بوی خمینی آمد".

دانشجویان انگار گمشده‌شان را پیدا کرده باشند با تمام وجود ادامه می‌دهند: "ای رهبر آزاده، آماده ایم، آماده". چند دقیقه بعد آقا می‌نشینند و با اشاره‌ی دست از دانشجویان هم می‌خواهند چنین کنند اما خروش جوانان ادامه دارد: "دست خدا بر سر ماست، خامنه‌ای رهبر ماست"، "حسین، حسین، شعار ماست، شهادت افتخار ماست"، "ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند". دانشجویان پیرو خط ولایت تمام حرف‌شان را در آخرین شعارشان خلاصه می‌کنند: "وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد..."
 
چند دقیقه بعد، همخوانی دانشجویان در محضر رهبر معظم انقلاب آغاز می‌شود:

"ای رهبر و دلدار ما،
فرمانده کل قوا،
ای قافله سالار ما،
ما با ولایت زنده ایم،
تا زنده ایم رزمنده‌ایم..."

تراکت‌هایی که تعدادی از دانشجویان در دست دارند، تصویر کوچک از مقتدایشان است؛ زیر تصویر به نقل از ایشان چنین نوشته شده: "آن روزی که بتوانیم درآمد کشور را از راه دانش‌مان بدست بیاوریم و درب چاه‌های نفت را پلمپ کنیم، آن روز برای ما روز خوبی است".

ساعت 9:15 مجری که از اساتید با سابقه دانشگاه است، با خوشامدگویی به رهبر انقلاب، مراسم را آغاز می‌کند؛ او افتخار میزبانی "عبد صالح خدا و رهبر خوبان" که نصیب دانشگاه مبتوعش شده را پس از اعیاد قربان و غدیر، عید پرفیض دیگری می‌نامد و از قاری قرآن برای تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید دعوت می‌کند.

پنج دقیقه بعد، تلاوت قرآن مجید با این آیات آغاز می‌شود: "انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکوه و هم راکعون".  آیه مبارکه "فان حزب الله هم الغالبون" نیز پایان بخش تلاوت قاری است که از شخصیت‌های دانشگاهی کشور به حساب می‌آید.

مجری مجددا پشت تریبونی که آرم و نام دانشگاه علم صنعت بر بدنه آن نقش بسته قرار می‌گیرد و خطاب به آقا می گوید: "حضرت آیت‌الله! من یکی از معلمان این دانشگاه هستم و اگر قصوری در سخنانم هست، عفو بفرمائید. حاضرین هم با تمام وجود در انتظار سخنان شما هستند، حال هر طور می‌فرمائید، برنامه ادامه یابد".

آقا در پاسخ گفتند: " هر طور صلاح می دانید" و مجری ادامه داد: "برای اینکه جنبه علم و صنعتی مراسم حفظ شود، چند نکته را به نقل از اساتید و دانشجویان خدمت حضرتعالی عرض می‌کنم؛ ما پس از تشکیل گروه‌هایی برای جمع آوری سئوالات دانشجویان از رهبر انقلاب به این جمع بندی رسیدیم که مهم ترین سئوال دانشجویان و فعالات جنبش‌های دانشجویی در حال حاضر از شما این است که « امروز نقش و رسالت جنبش دانشجویی در چارچوب گفتمان پیشرفت و عدالت کشور چیست»؟

او پس از طرح چند نکته از جانب اساتید دانشگاه، از جبل عاملی، رئیس دانشگاه علم و صنعت برای سخنرانی در حضور رهبر معظم انقلاب دعوت کرد و با بیان اینکه پس از این سخنرانی، بیانات رهبر بزرگوار را می‌شنویم، با حاضران خداحافظی می کند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت هم در سخنانش با عرض خیرمقدم خدمت رهبر معظم انقلاب، حضور آیت‌الله خامنه‌ای در دانشگاه مبتوعش را بسیار پربرکت می‌داند و برای ایشان طول عمر با عزت را آرزو می‌کند.

جبل عاملی در سخنانش به ارائه گزارشی مختصر از روند توسعه‌ی علمی دانشگاه علم و صنعت طی سال های اخیر می‌پردازد و می‌گوید: هر چند که امروز در آستانه هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه علم و صنعت قرار گرفته‌ایم اما حقیقت آن است که عمده پیشرفت‌های علمی صورت گرفته در این دانشگاه، مربوط به سه دهه‌ی اخیر و دوران پر افتخار پس از انقلاب اسلامی است.

ساعت 9:50 است که با پایان سخنان جبل عاملی، باران سخنان گهربار رهبر انقلاب باریدن می‌گیرد؛ بارانی که "در لطافت طبعش خلاف نیست" حتی اگر اندکی "سرماخورده" باشد!

آقا در آغاز بیانات‌شان، دانشگاه علم و صنعت را دانشگاهی مهم و بزرگ توصیف می‌کنند و  می‌گویند: علم و صنعت از جمله دانشگاه‌هایی است که هم به لحاظ علمی و هم به جهت انقلابی افتخارات بزرگی دارد.

سپس با اشاره به لیست پرافتخار متخرجین علم و صنعت، یاد و خاطره حاج احمد متوسلیان و شهید محمود شهبازی را گرامی می‌دارند و اینگونه ادامه می‌دهند: "سردار عالی‌مقام و جاویدنشان، حاج احمد متوسلیان من از نزدیک او را می‌شناختم و کار و روحیات او را نیز دیده بودم. این بزرگوار از برجستگان دفاع مقدس بود و چه خوب است شما عزیزان شرح حال این برجستگان را مطالعه کنید."

انگار تمام دانشجویان حاضر در سالن، در انتظار اعلام نظر رهبر معظم انقلاب در مورد استادشان هستند تا اینکه آقا می‌فرمایند: "رئیس جمهور انقلابی، متعهد، کارآمد، فعال و شجاع ما هم که از دانشجویان و اساتید این دانشگاه بودند و مجموع این موارد برای دانشگاه شما سوابقی بسیار خوب و برجسته محسوب می‌شود" و دانشجویان هم با تکبیری رسا، این کلام رهبری را پاسخ می‌دهند.

طبق معمول تمام سخنرانی‌هایشان و بر اساس عرف تمام جلسات علمی، یادداشتی از خلاصه‌ی موارد مورد نظرشان را در دست دارند با این سرفصل‌ها که: "بحث دانشجویی و دانشجویان از مهم‌ترین مسائل کشورمان است"، " نگاه دوباره و بازخوانی انقلاب در پایان دهه‌ی سوم" و در آخر " بررسی مقوله پیشرفت و عدالت که از ویژگی های اصلی دهه چهارم انقلاب اسلامی است".

آقا در ادامه با تاکید بر اینکه جلسات دانشگاهی و دانشجویی به سبب صداقت و خلوص و همچنین نقش حساس این قشر در آینده کشور برایشان دلنشین است، بر لزوم تداوم جهش ایجاد شده در عرصه فعالیت های علمی کشور تاکید می‌کنند.

ایشان با بیان اینکه ما امروز دچار نوعی عقب ماندگی مزمن هستیم، فرمودند که خدا را شکر می‌کنیم به جهت آگاهی از وجود چنین شرایطی و به واسطه‌ی وجود امکانات و سطح بالای استعداد و هوش ایرانیان؛ از این عقب ماندگی شدیدا رنج می بریم و برای جبران چنین وضعیتی باید حرکت پرشتاب علمی کشور را سال ها ادامه دهیم.

رهبر معظم انقلاب، راهکار تداوم این حرکت پرشتاب را احساس "باید" در این جریان و تاکید بر "می‌توانیم" دانستند و بر لزوم ایجاد نظام مهندسی برای نقشه جامع علمی کشور و تبدیل آن به صدها پروژه و سپردن آن به پیمانکاران امین کشور که در واقع مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی داخلی هستند، تاکید کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مبنای شروع حرکت دانشجویی و جنبش دانشجویی در کشورمان که وقایع 16 آذر سال 1332 بود، گفتند و با اشاره به اصلی ترین ویژگی های پیروان این حرکت، افزودند: "16 آذر باید با مختصات ضد استکباری، روحیات ضد نیکسونی و ضد سلطه‌ای‌اش شناخته شود".

ایشان با تاکید بر این نکته که "جنبش دانشجویی، حزب نیست"، هدف نهایی احزاب را رسیدن به قدرت دانستند و خطاب به دانشجویان فرمودند که این مقصد مطلقا، هدف جنبش دانشجویی نیست و لذا استفاده احزاب از دانشجویان برای رسیدن به قدرت، به هیچ وجه روا نیست.

بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره لزوم هشیاری دانشجویان در برابر توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی ‌ است که با شعار "مرگ بر آمریکا" از سوی حاضرین همراهی می‌شود.

رهبرمان به سرما خوردگی‌شان اشاره می‌کنند: "همانطور که ملاحظه می‌کنید، شرایط سرما خوردگی و وضعیت سینه‌ی من چندان مناسب نیست اما نخواستم قراری را که با هم داشتیم به تاخیر بیندازم و لذا با همین وضعیت به جمع شما آمدم اما طبعا این شرایط محدودیت‌هایی را در سخن گفتن ایجاد خواهد کرد".

قافله سالار انقلاب با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران همواره نفی‌ها و اثبات‌هایی را به همراه خود دارد، تلاش و انتظار دشمنان برای چشم پوشی بر این موارد را بیهوده می‌دانند و تاکید می‌کنند: ن"فس سلطه پذیری، استکبار، وابستگی سیاسی، نفوذ و دخالت قدرت‌های مسلط دنیا و سکولاریسم اخلاقی و از سوی دیگر اثبات هویت ملی، ایرانی، ارزش‌های اسلامی، دفاع از مظلومان جهان و تلاش برای دست‌یابی به قله‌های دانش از جمله مواردی هستند که با این نظام بوده و خواهند بود".

رهبر معظم انقلاب با لحنی پدرانه بر لزوم حفظ اصول و ارزش های انقلاب اسلامی خطاب به دانشجویان تاکید می‌کنند که: "ما نباید دل‌مان تنها به صورت خوش باشد؛ ما دوره‌ای را مشاهده کردیم که در آن مطبوعات ما رسما جدا بودن دین از سیاست را اعلام کرده و زیر سئوال بردند. دیگر چه چیزی از این بالاتر؟ در دورانی دیده شد که در مطبوعات ما صریحا و علنا از رژیم جبار پهلوی دفاع شد!

در این هنگام دانشجویان با سردادن شعار "مرگ بر منافق"، حمایت قاطع خود از سخنان رهبرشان را اعلام می کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم برلزوم برجسته‌سازی مرزهای فکری، اعتقادی و سیاسی جهت پیشگیری از چنین انحرافاتی تاکید می‌کنند.

ساعت 11:10 است که شعار ملی " انرژی هسته ای، حق مسلم ماست" در فضای سالن ورزشی دانشگاه علم و صنعت طنین می‌افکند؛ دانشجویان این شعار را در واکنش به تاکید آقا بر لزوم تداوم ایستادگی ملت و مسئولان بر حق مسلم‌شان در این خصوص سر می‌دهند.

ایشان با اشاره به تمرکز دشمن بر موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان،  تاکید می‌کنند که اگر ملت و مسئولان از این نقطه عقب نشینی کرده و از این حق مسلم خود صرفنظر نمایند، بدون شک راه برای دست اندازی های بعدی دشمنان باز خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر لزوم شجاعت مسئولان کشور در برابر دشمنان و اطمینان آنان به ملت و نزدیکی با دیگر ملت های مسلمان، هشدار می دهند که چنانچه جمهوری اسلامی ایران دچار شاه سلطان حسین ها و مسئولانی بدون جرات و جسارت شود، کارش تمام خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بخش پایانی سخنان شان درباره "دهه پیشرفت و عدالت" را نیز در 5 دقیقه خلاصه می کنند و در ساعت 11:25 دقیقه شعار "ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند" و "ای رهبر آزاده، آماده‌ایم، آماده" فضای سالن ورزشی دانشگاه علم و صنعت را پر می‌کند.

امروز برو بچه های علم و صنعت، مصداق این بیت ناب و پر مغز بودند که " گفته بودم که  بیایی، غم دل با تو بگویم..."

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی