news/content
نسخه قابل چاپ
1397/03/15
مروری بر تفسیر سوره برائت، آیات ۵۲-۵۳:

تفسیر برائت(۲۰) | انفاقی قبول است که خلأ جامعه را پر کند

تفسیر سوره برائت مشتمل بر دروس تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۱ است که به تازگی توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در ایام ماه مبارک رمضان بخشهایی از این کتاب را به صورت خلاصه منتشر میکند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif بخش بیستم؛ تفسیر آیات ۵۲-۵۳
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif انفاقی قبول است که خلأ جامعه را پر کند
بیارزش بودن انفاقِ منافقان، در جایی که از سرِ  ناچاری و کراهت باشد، تصوّر آسانی دارد؛ امّا آنجا که انفاق از سرِ میل و اراده باشد، چرا پذیرفته نمیشود؟
دلیل آن این است که مسلمان باید خلأ را بشناسد و همان خلأ موجود را پُر کند. وظیفهشناس کسی است که در نوارِ زمان نظر کند و هرجا یک نقطه کم بود، همان نقطهی خالی را پُر کند. اگر آن نقطهی لازم را نگذاشتی و آن خلأ موجود را پُر نکردی، اگر صد نقطهی دیگر، در جایی دیگر گذاشتی، فایده ندارد. باید ببینی چه لازم است و از تو چه میخواهند، همان را انجام دهی.
اکنون این فرد میبیند که پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) مهیّای جنگی بزرگ با روم میشود و به مرد جنگی احتیاج دارد و سپاهی سیهزار نفره جمع کرده است و خودِ این نشان میدهد که در این جنگ، برخلافِ دیگر جنگها، پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد و میگوید: «بیا برویم.»، ولی او این نیروی انسانی را که خود او است، نمیدهد و میگوید پول میدهم؛ ازاینرو آیه میفرماید: به کراهت، یا به طوع و رغبت هم که پولی را در راه خدا بدهید، برای شما فایده ندارد و از شما پذیرفته نیست.
دلیل قبول نشدن انفاق آن است که شما مردمی فاسق و خارجشده از دین هستید و از ما نیستید و برای ما کاری انجام ندادهاید: «إِنَّکُمْ کُنْتُمْ قَوْماً فاسِقینَ».


* تفسیر سوره برائت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صص  ۳۵۱ تا ۳۶۰(خلاصه).

علاقمندان می‌توانند برای تهیه‌ی کتاب «تفسیر سوره‌ی برائت» اینجا را کلیک کنند.

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی