news/content
نسخه قابل چاپ
1397/03/01
مروری بر تفسیر سوره برائت، آیات ۱۷-۱۸:

تفسیر برائت(۶) | مسجدی که برای خدا ساخته نشود ارزشی ندارد

تفسیر سوره برائت مشتمل بر دروس تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۱ است که به تازگی توسط انتشارات دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در ایام ماه مبارک رمضان بخشهایی از این کتاب را به صورت خلاصه منتشر میکند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif بخش ششم؛ تفسیر آیات ۱۷-۱۸
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif مسجدی که برای خدا ساخته نشود ارزشی ندارد

اعمال به‌منزله‌ی جسم و کالبدی است که اگر بخواهد فایده‌ای بر آن مترتّب شود، باید روح عمل را داشته باشد. روح عمل عبارت است از: «ایمان به خدا و قصد قربت و انجام کار برای خدا». این روحی است که به هر عملی جان میدهد.
اگر کسی بدون ایمان به خدا و قصد تقرّب به او عملی را هر‌چند خوش‌ظاهر انجام دهد، عملش چندان ارزش و شرافتی ندارد. درست است که کالبد انسان از کالبد حیوان ارزش بیشتری دارد و ما نمیخواهیم این ارزش را از جسم انسان سلب کنیم، امّا میگوییم آن وقتی شرافت و ارزش دارد که روح عمل در آن داخل شده باشد. در این صورت عمل کامل است.
نمونه‌های زیادی از این حقیقت را در زندگی می‌بینیم. خیلی از چیزهایی که از مردم سرمیزند به‌ظاهر خدمت است، امّا ارزشی ازنظرِ خدا ندارد. این برای ما خیلی مهم است. چه‌بسا کسی کارهایش موردِ اعجاب باشد؛ مثلاً مسجد میسازد، امّا انگیزه‌ی او الهی نیست. این کالبد عمل، ارزش و شرافتی برای او بار نمی‌آورد و موجب شرافت انسان در نظر جامعه‌ی اسلامی و حکومت الهی و خدا نمیشود. این عمل بکلّی بی‌ارزش نیست، امّا آن ارزشِ کامل و انسانی را ندارد.

* تفسیر سوره برائت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صص  ۱۵۳ تا ۱۵۹(خلاصه).
علاقمندان می‌توانند برای تهیه‌ی کتاب «تفسیر سوره‌ی برائت» اینجا را کلیک کنند.

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی