news/content
نسخه قابل چاپ
1397/03/08
مروری بر تفسیر سوره برائت، آیات ۳۴-۳۵:

تفسیر برائت(۱۳) | ثروت باید به طور عادلانه در جامعه توزیع شود

تفسیر سوره برائت مشتمل بر دروس تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۱ است که به تازگی توسط انتشارات دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در ایام ماه مبارک رمضان بخشهایی از این کتاب را به صورت خلاصه منتشر میکند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif بخش سیزدهم؛ تفسیر آیات ۳۴-۳۵
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif ثروت باید به طور عادلانه در جامعه توزیع شود
مردم برای پولداران بهخاطر پول آنها احترام قائلند و پول را یکی از راههای بهدست آوردن شرافت و ارزش میدانند، که این از اشتباهات مردم است؛ ولی از نظرِ اسلام، استفادهی شخصی از پول ارزش نیست، بلکه ثروت مانند خونی است که در کالبد اجتماع در جریان است و باید بهطور عادلانه و معیّن به تمام سلّولهای اجتماع برسد تا همهی سلّولها به مقدار لازم از آن استفاده نمایند.
همچنین میتوان ثروت را به سفرهای تشبیه کرد که پهن شده و باید همهی افراد به مقدار لازم از آن بهرهمند شوند. اسلام میگوید وقتی شکم را پُر کردی، حق نداری جیب را هم پُر کنی و برای فردا ذخیره کنی؛ یا وقتی خون مورد احتیاج را گرفتی، نباید مازاد بر احتیاج را استفاده نمایی؛ لذا در تعبیراتی از احادیث آمده است که مال، مالِ خدا است و آن امانت است در دست شما: «المال مال الله»، که این تعبیر حدیث، بیانگر حکمی حقوقی است. البتّه این موجب نمیشود که از دارندگان مال، بهزور، مالی گرفته شود یا غصب شود، بلکه ثروت، از آنِ خدا است و همه در آن شریکند و این باید به شکل خاصّی توزیع شود... خلاصه آنکه، ما از این آیه بهدست آوردیم که مال و ثروتی که انسان کسب میکند، از هر طریقی که باشد، همچنانکه اسلام در نحوهی کسب آن دارای نظر است، در نحوهی خرج کردن و صرف آن و نیز تصرّف در آن هم دارای نظر است.


* تفسیر سوره برائت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صص  ۲۲۱ تا ۲۵۰(خلاصه).

علاقمندان می‌توانند برای تهیه‌ی کتاب «تفسیر سوره‌ی برائت» اینجا را کلیک کنند.

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی