news/content
پیوندهای مرتبطصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1389/05/26

«شمس»

پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ایام ماه مبارک رمضان، بخش‌هایی از توصیه‌ها و نصایح اخلاقی معظم‌له را به همراه تلاوت سوره‌ای از قرآن کریم منتشر می‌کند. شما می‌توانید سوره «شمس» را از اینجا بشنوید.

«و نفْسٍ و ماسوَّیها»
اگرچه آباد کردن هر بخشی از این مجموعه‌ی عالمِ وجود که دست ما به آن می‌رسد، ارزش والایی دارد، اما هیچ آباد کردنی به پای آباد کردنِ روان انسان و فکر انسان - که در حقیقت راه آینده‌ی او را ترسیم می‌کند - نمی‌رسد. شما مسؤولان آموزش و پرورش، به حیث این‌که معلّمان و برنامه‌ها و بقیه‌ی ابزار و ادوات کار در اختیارتان است، اوّلین سنگِ بناهای شخصیت فکری هر موجود بشری را که در این کشور پهناور و بزرگ رو به رشد است، می‌گذارید. فکر و روان انسان، عزیزترین پدیده‌ی این عالم وجودی است که ما آن را تاکنون شناخته‌ایم - «و نفْسٍ و ماسوَّیها» که خدای متعال به آن سوگند یاد می‌کند - و واقعش هم همین است. اگر فکر انسانها و روح آنها - که دو مقوله است - درست شد، همه چیز درست خواهد شد؛ چون عالم دستخوش انسان است و انسان هم در حقیقت، ترکیبی از همین است.
دیدار کارکنان وزرات آموزش و پرورش 1377/05/05

«قد افلح من زکاها»
در سوره‌ی «والشمس»، «قد افلح من زکاها و قد خاب من دساها» رستگار شده است آن کس که نفس را تزکیه کند، صفات و خلقیات و استعدادهای والای انسانی را که در وجود همه‌ی انسانها نهفته و پنهان است رشد بدهد. «و قد خاب من دساها» اما آن کسی که این خصلتهای نیک انسانی، این صفات والای الهی که در وجود انسان هست را ندیده بگیرد، یقیناً در میدانهای زندگی به شکست، به نومیدی، به دلسردی مبتلا خواهد شد. البته در سوره‌ی «سبح اسم ربک الاعلی» که می‌فرماید: «قد افلح من تزکی» در روایت داریم که در این‌جا تزکی مراد تزکیه‌ی مالی است، حقیقت هم همین است ما باید هم از لحاظ اخلاقیات نفسانی خودمان را تزکیه کنیم، هم کسانی که مال دارند از لحاظ مالی خودشان را تزکیه کنند.
خطبه‌های نماز عید فطر 1363/04/10

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی