news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبربياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1403/02/07
مروری بر احادیث استفاده شده در بیانات حضرت آیت ‌الله ‌خامنه‌ای در دیدار کارگران

حدیث زندگی | نگاه اسلام به کارگر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار کارگران (۱۴۰۳/۰۲/۰۵)، پیرامون اهمیّت کار و کارگر به احادیثی اشاره کردند که رسانه KHAMENEI.IR این احادیث و بیانات رهبر انقلاب درباره آنها را در این جدول مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه
لزوم اتقان داشتن کارها در قضیّه‌ی سعدبن‌معاذ که شهید شده بود، رسول اکرم رفتند داخل قبر، او را گرفتند داخل قبر خواباندند، بعد این لحد را که درست میکردند، مرتّب گفتند گچ بدهید، آب بدهید، گِل بدهید که [لحد را] محکم کنند؛ خب محکم کردن لحد [برای] چیست؟ خب معلوم است چهار روز دیگر خراب میشود. پیغمبر جواب این سؤالِ مقدّر را داد؛ کسی سؤال نکرده بود، امّا یک سؤالی بود که مطرح میشد. پیغمبر جواب داد فرمود بله، ما میدانیم این چند صباح دیگر متلاشی خواهد شد ــ هم آن بدن، هم آن لحد ــ لکن خدا دوست دارد که وقتی انسان یک عملی را انجام میدهد، آن عمل را محکم‌کاری کند، درست انجام بدهد؛ تعبیر روایت این است: اِنَّ اللهَ تَعالیٰ یُحِبُّ اِذا عَمِلَ اَحَدُکُم عَمَلاً اَن یُتقِنَه.(۱) پس پیدا است که عملی که در لسان روایات هست، شامل این‌جور عملی هم هست. این [عمل،] احترامِ ذاتی دارد. ۱) نهج‌الفصاحه، ص ۳۰۵ ؛ «پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: خداوند دوست دارد هرگاه یکى از شما کارى انجام مى دهد، آن را درست و استوار انجام دهد.»
 
اهمیّت کار و کارگر در جامعه در یک روایتی ــ که این درباره‌ی جامعه است، درباره‌ی اجتماعات بشری است ــ [آمده]: مَن یَعمَل یَزدادُ قُوَّةً؛ جامعه‌ای که در آن، کار وجود داشته باشد و عمل انجام بگیرد، قدرت و قوّتِ آن افزایش پیدا خواهد کرد؛ وَ مَن یُقَصِّر فِی العَمَلِ یَزدادُ فَترَةً؛(۲) آن جامعه‌ای و آن فردی که در عمل کوتاهی بکند، سستی او روزبه‌روز بیشتر خواهد شد. عمل، قوّت ایجاد میکند؛ هم در فرد، هم در جامعه؛ عمل این[جوری] است. پس عمل در اسلام ارزش ذاتی دارد. چه کسی این عمل را انجام میدهد؟ شما؛ کارگر. پس کارگر ارزش ذاتی دارد. ببینید، نگاه این نگاه است. نگاه این نیست که اگر این نباشد، جیب من خالی میماند؛ [این نیست که] به ‌عنوان یک ابزار به کارگر نگاه کند؛ اسلام این‌جوری نگاه نمیکند؛ میگوید این دارد عمل میکند و عمل ارزش ذاتی دارد، پس این کارگر هم ارزش ذاتی دارد. ۲) غررالحکم، ص ۵۹۰ (با اندکی تفاوت) ؛ «امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: هر کس به کار برخیزد، نیرومندتر مى‌شود، و هر کس در کار کوتاهى کند، سستى او افزایش پیدا مى‌کند.»
برای دریافت نسخه با کیفیت روی تصاویر کلیک کنید



لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی