news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبربياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1402/12/15
مرور آیات استفاده شده در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از کاشت نهال در روز درختکاری

به رسم آیه‌ها | توصیه اسلام درباره محیط زیست

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از کاشت نهال در روز درختکاری (۱۴۰۲/۱۲/۱۵)، درباره‌ی تأکید اسلام بر طبیعت و محیط زیست به آیاتی از قرآن اشاره کردند که رسانه  KHAMENEI.IR، این آیات و بیانات رهبر انقلاب درباره آنها را در این جدول مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه آیات
تأکید اسلام بر رسیدگی به طبیعت بدانیم در اسلام، بر ارتباط با طبیعت تکیه شده؛ یعنی اسلام انسان را از طبیعت جدا نکرده، به انسان توصیه کرده که هم به طبیعت برسد و هم از طبیعت استفاده کند. در قرآن کریم «وَ استَعمَرَکُم فیها»(۱) هم هست، یعنی خدای متعال از شما خواسته که زمین را آباد کنید، طبیعت را آباد کنید، «کُلوا مِن ثَمَرِه» هم هست: «کُلوا مِن ثَمَرِهِ اِذا اَثمَر»؛(۲) از میوه‌ی آن استفاده کنید. بنابراین، هم شما به زمین رسیدگی میکنید و به طبیعت میرسید و از آن مواظبت میکنید و مراقبت میکنید، هم شما از طبیعت بهره‌مند میشوید؛ این در اسلام تأکید شده؛ این جزو چیزهایی است که در قرآن آمده، روایات فراوانی هم در باب محیط زیست داریم. ۱) سوره‌ی هود، بخشی از آیه‌ی ۶۱؛ «و خداوند آباد کردن زمین را به شما سپرد.»
۲) سوره‌ی انعام، بخشی از آیه‌ی ۱۴۱؛ «از میوه‌هاى درختان وقتى رسیده شدند، بخورید.»

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی