news/content
پیوندهای مرتبطپیام‌ها و نامه‌هاپیام‌ها و نامه‌ها
نسخه قابل چاپ
1402/04/10
مرور آیات‌ مورد اشاره در پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت الله الحرام

به رسم آیه‌ها | معنویت و اخلاق در حج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام به حجاج بیت الله الحرام (۱۴۰۲/۰۴/۰۴)، پیرامون ابعاد مختلف حج به آیاتی از قرآن اشاره کردند که رسانه  KHAMENEI.IR این آیات و بیانات رهبر انقلاب درباره آنها را در این جدول مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه آیات
ندای حج برای آحاد بشر صلای ابراهیمیِ حج و فراخوان جهانیِ آن، بار دیگر از دل تاریخ، همه‌ی گیتی را مخاطب ساخت و دلهای مستعد و ذاکر را به شور و شوق افکند. ندای دعوت‌کننده، خطاب به همه‌ی آحاد بشر است: و اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجّ،(۱) و کعبه، میزبانِ مبارک و رهنمای همه‌ی انسانها است: اِنَّ اَوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلعالَمین.(۲) کعبه به عنوان نقطه‌ی مرکزی و محور اصلی توجّهات آحاد مسلمانان، و آئین حج همچون نمونه‌ی کوچک از گستره‌ی متنوّع دنیای اسلام، میتواند در خدمت تعالیِ جامعه‌ی بشری و سلامت و امنیّت همه‌ی انسانها باشد. ۱) سوره‌ی حج آیهی ۲۷؛ «و مردم را دعوت عمومی به حج کن...»
 
۲) سوره‌ی آل عمران آیهی ۹۶؛ «نخستین خانه‌ای که برای مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که پر برکت، و مایه هدایت جهانیان است.»
معنویت و اخلاق در حج معنویّت به معنی ارتقاء اخلاق دینی است. افسونِ اخلاق منهای دین که مدّتها از سوی منابع فکری غربی ترویج میشد، سرانجامش همین سقوط بی‌مهار اخلاقی در غرب است که همه در دنیا شاهد آنند. معنویّت و اخلاق را از مناسک حج، از ساده‌زیستی در احرام، از نفی امتیازات موهوم، از «وَ اَطعِمُوا البائِسَ الفَقیر»،(۳) از «لا رَفَث وَ لا فُسوقَ وَ لا جِدال»،(۴) از گردش همه‌ی امّت بر گِرد محور توحید، از رمی شیطان و برائت از مشرکان باید آموخت. ۳) سوره‌ی حج آیهی ۲۸؛ «... و تهیدست را نیز اطعام کنید.»
 
۴) سوره‌ی بقره آیه‌ی ۹۷؛ «... در حج، آمیزش با زنان و گناه و جدال [جایز] نیست...»
برای دریافت نسخه با کیفیت روی تصاویر کلیک کنید



لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی