news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1401/11/26
مروری بر حدیث استفاده شده در بیانات حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در دیدار مردم آذربایجان شرقی

حدیث زندگی | ملت ایران، شایسته شکر الهی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مردم آذربایجان شرقی (۱۴۰۱/۱۱/۲۶) پیرامون شکرگزاری خدا از بندگان به حدیثی اشاره کردند که رسانه  KHAMENEI.IR، این حدیث و بیانات رهبر انقلاب درباره آن را در این جدول مرور میکند.

عنوان بیانات ترجمه
شکرگزاری خدا از ملت ایران آمدنِ مردم [در بیست‌ودوّم بهمن امسال] حقایق زیادی را بیان کرد... اظهار ارادت به ملّت ایران [میکنم] در همه جا: از منتهاالیه شرق کشور تا منتهاالیه غرب کشور؛ از شمال تا جنوب کشور؛ در شهرهای دوردست، در مراکز، در شهرهای بزرگ مثل تبریز، اصفهان، مشهد و جاهای دیگر، تا روستاها! ملّت ایران همه با هم صدا بلند کردند؛ اینها خیلی ارزشمند است. ملّت ایران! شَکَرَ الله سعیکم. البتّه بنده خودم را شایسته‌ی این نمیدانم که من تشکّر کنم؛ خدا باید تشکّر کند؛ خداوند متعال شاکر است: اِنَّ رَبَّنا لَغَفورٌ شَکور.(۱) هر حرکت شما را، هر اظهار نظر شما را، هر کلمه‌ای که بر زبان می‌آورید، هر قدمی که برمیدارید، اینها را خدای متعال شکرگزاری میکند؛ با اینکه کار شما وظیفه است. آنچه ما انجام میدهیم گوشه‌ای از شکر خدا است امّا «تَشکُرُ مَن شَکَرَکَ وَ اَنتَ اَلهَمتَهُ شُکرَک»؛(۲) تو از آن کسی هم که تو را شکر میکند، شکرگزاری میکنی. ۱) سوره‌ی فاطر، بخشی از آیه‌ی ۳۴ ؛ «پروردگار ما آمرزنده و سپاسگزار است»
 
۲) صحیفه‌ی سجّادیّه، دعای ۴۵
« تَشکُرُ مَن شَکَرَکَ وَ اَنتَ اَلهَمتَهُ شُکرَک.»
ترجمه: آن که تو را شکر کند شکرش کنی، در صورتی که خودت آن شکر را به او الهام فرمودی.
 
برای دریافت نسخه با کیفیت روی تصویر کلیک کنید

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی