news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبربياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1401/08/27
مرور آیات مورد اشاره در بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان قم

به رسم آیه‌ها | ایجاد همدلی، ثمره شهادت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان قم (۱۴۰۱/۸/۸)، پیرامون اهمیت و اثرات شهادت به آیاتی از قرآن اشاره داشتند که رسانه  KHAMENEI.IR این آیات و بیانات رهبر انقلاب درباره آنها‌ را در این جدول مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه آیات
شهید؛ مظهر ایمان صادق و عمل صالح اوّلین چیزی که شهید به یاد انسان می‌آورد، جهاد فی‌سبیل‌اللّه است؛ شهید در راه خدا حرکت کرده، مجاهدت کرده، به شهادت رسیده. شهید مظهر ایمان صادق است: صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَه؛(۱)  این همان «قَضىٰ نَحبَه» است؛ مظهر صداقت است، مظهر عمل صالح است. چه عملی اصلح از رفتن در راه خدا و تقدیم کردن همه‌ی وجود خود، همه‌ی هستی خود به این راه؟ ایمان صادق، عمل صالح. ۱) سوره‌ی احزاب، بخشی از آیه‌ی ۲۳؛ «... به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند؛ برخى از آنان به شهادت رسیدند. ...»
شهادت؛ معامله با خدا و تأمین کننده مصالح ملی شهادت از یک طرف معامله‌ی با خدا است؛ آن صِدقی که هست، معامله‌ی با خدا است: اِنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّة(۲) ... جان مال خدا است، خدا هم خریدارش است... از یک طرف تأمین‌کننده‌ی مصالح ملّی است... شهادت فی‌سبیل‌اللّه مصالح ملّی را و منافع ملّت را تأمین میکند. شهادت میتواند همدلی ایجاد کند. ۲) سوره‌ی توبه، بخشی از آیه‌ی ۱۱۱؛ «در حقیقت، خدا از مؤمنان، جان و مالشان را به [بهاى] اینکه بهشت براى آنان باشد، خریده است. ...»
برای دریافت نسخه با کیفیت روی تصویر کلیک کنید

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی