news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1401/07/23
مروری بر استناد حضرت آیت الله خامنه‌ای به نهج‌البلاغه در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی

درس‌های نهج‌البلاغه | نابودی نعمت عزت در اثر تفرقه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی (۱۴۰۱/۰۷/۲۲)، پیرامون وحدت میان مسلمانان و جلوگیری از تفرقه به عبارتی از نهج‌البلاغه اشاره کردند که رسانه  KHAMENEI.IR، این عبارت و بیانات رهبر انقلاب درباره آن را در این جدول مرور میکند.

عنوان بیانات ترجمه
نابودی نعمت عزت در اثر تفرقه امیرالمؤمنین (سلام ‌اللّه ‌علیه) در خطبه‌ی قاصعه که یکی از مهم‌ترین خطبه‌های نهج‌البلاغه است روی این مسئله [تفرقه نداشتن] تکیه کرده. امیرالمؤمنین مستمعین خود را به تاریخ ارجاع میدهد؛ میگوید ببینید گذشتگان، آن وقتی که با هم بودند، متّفق بودند، چه عزّتی پیدا کردند، چه حالتی پیدا کردند، امّا وقتی که از آن حالت یکپارچگی خارج شدند، فَانظُروا اِلَى ما صاروا اِلَیهِ فی آخِرِ اُمورِهِم حینَ وَقَعَتِ الفُرقَةُ وَ تَشَتَّتَتِ الاُلفَة. بعد یک چند جمله بعد از این به همین مضامین هست، بعد میفرماید وقتی این جوری شد، وقتی فُرقت و جدایی و دشمنی حاکم شد، قَد خَلَعَ اللَّهُ عَنهُم لِباسَ کَرامَتِهِ وَ سَلَبَهُم غَضارَةَ نِعمَتِه؛(۱) خدای متعال لباس کرامت را از تن اینها خارج کرد؛ آن شرفی که داشتند، آن عزّتی که داشتند، آن نعمتی که خدا به آنها داده بود، بر اثر اختلاف و تفرقه از آنها سلب شد، از آنها گرفته شد. ۱) نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱۹۲(خطبه قاصعه)
«... از طرفى به پایان کارشان نظر کنید که به کجا رسید زمانى که بینشان جدایى افتاد، الفتشان به پراکندگى رسید... خداوند لباس کرامت را از وجودشان به در آورد، و نعمت فراوانش را از آنان گرفت.»
 
 

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی