|
توصیه |
بیانات |
|
۱
|
پیشروی و تکامل در مسیر تلاوت |
شما [قاریانی] که خوب و درست میخوانید و مستمع را به هیجان میآورید، فکر نکنید کار تمام شد؛ باید پیش بروید. |
|
۲
|
تذکر به مستمعین برای پرهیز از تشویق بیمورد |
گاهی [قاری] بد هم میخوانَد، امّا جمعیّت میگویند «اللّه»... شماها که با مستمعین طرفید، این تذکّرات را باید به آنها بدهید. |
|
۳
|
در خدمت ذکر و دعوت بودن هنر تلاوت |
هنر تلاوت باید در خدمت ذکر و دعوت باشد... جوری تلاوت کنید که منِ مستمع، متذکّر بشوم، و به یاد خدا، قیامت و عوالم بالا بیفتم. |
|
۴
|
غلبه نکردن خودنمایی در تلاوت |
آن حالت خودنمایی بر آن حالت تذکّر و مُذَکِّریّت و دعوت الیاللّه غلبه نکند در این تلاوتی که شما انجام میدهید. |
|
۵
|
نداشتن نگاه صرف هنری به تلاوت |
[تلاوت] فقط یک هنر نیست؛ این، وسیلهی دعوت الیاللّه است؛ با این شکل بایستی به آن نگاه کنید. |
|
۶
|
تلاش برای افزایشِ ایمانِ مستمع |
وقتی شما قرآن میخوانید ایمان مستمعتان بایستی افزایش پیدا کند. |
|
۷
|
شروع قرائت با استعاذهی حقیقی |
شما قرائت را با استعاذه شروع میکنید؛ [باید] این استعاذه حقیقی باشد. با این استعاذه واقعاً به خدا پناه ببرید از شرّ شیطان. |
|
۸
|
مهندسی تلاوت قبل از شروع آن |
شما به عنوان قاری... باید تلاوتتان را از پیش در ذهنتان مهندسی کنید. |
|
۹
|
انتخاب لحن مناسب برای هر بخش |
لحن مناسب با آن مضمون [آیات مورد تلاوت] را باید پیدا کنید. |
|
۱۰
|
تشخیص محل مناسب انخفاض و اعتلاء صدا |
باید تشخیص بدهید که کجا بایستی صدا را بلند کرد وکجا بایستی آرام خواند. |
|
۱۱
|
توجه به کیفیت القاء آیات برای مستمع |
کیفیّت القاء هم خیلی مهم است. یک نمونه، تلاوت سورهی مبارکهی فاطر عبدالفتّاح شعشاعی[است]. این لحن متناسب را در نظر داشته باشید. |
|
۱۲
|
تجسم واقعه برای مستمع |
کیفیّت تلاوت بتواند واقعه را مجسّم کند در مقابل مستمع یعنی جوری بخواند که شما که دارید میشنوید، کأنّه دارید میبینید واقعه را. |
|
۱۳
|
ایجاد تأثر و اتّباع در مستمع |
تلاوت قاری باید منشأ اثر باشد؛ باید جوری تلاوت کنید که تأثّر در مستمع شما به وجود بیاید. اتّباع باید به وجود بیاید با خواندن شما. |
|
۱۴
|
پرهیز از خواندن قرائتهای مختلف و شاذ هنگام تلاوت |
[خواندن] قرائتهای مختلف و شاذ... به نظر من هیچ وجهی ندارد، هیچ «ذکری» و «دعوتی» در این وجود ندارد. |