1400/12/29
مروری بر کلیدواژههای مهم بیانات رهبر انقلاب در پیام نوروزی ۱۴۰۱
تولید؛ راه حل اصلی مشکلات کشور
حضرت آیتالله خامنهای در
پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، به حوادث شیرین و تلخ سال گذشته اشاره کردند و مسئلهی تولید را بهعنوان اولویت حل مشکلات اقتصادی دانستند. پایگاه اطلاعرسانی
KHAMENEI.IR در جدول زیر مهمترین کلیدواژههای این پیام رهبر انقلاب را براساس سایر بیانات ایشان تبیین کرده است.
|
کلیدواژه
|
بیانات
|
۱
|
مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰
|
در میانهی عواملی که هریک بهگونهئی میتوانست مشارکت در انتخابات را کمرنگ کند، مناظر چشمنوازِ اجتماعات شما در مراکز رأیگیری در سراسر کشور، نشانهی آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیدهی بیدار بود. پیروز بزرگ انتخابات، ملت ایران است. ۱۴۰۰/۳/۲۹
|
۲
|
دولت مردمی
|
دولتی که امروز بر سر کار است، ارتباطاتش با مردم خوب است؛ به میان مردم میرود... این را باید تکمیل کرد؛ اوّلاً ادامه پیدا کند... واقعاً حضور در بین مردم ولو برای دولتمردان خستهکننده است امّا بسیار مؤثّر است.... ثانیاً به وعدههایی که به مردم داده میشود عمل بشود. ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
|
۳
|
تولید واکسن داخلی
|
به مجرّد اینکه این مسئله مطرح شد که یک واکسنی برای کرونا باید تولید بشود، از جاهای مختلف، مشغول کار شدند که حالا میبینید محصولش انواع واکسنها در داخل کشور است که مردم استفاده کردند و کشور بی نیاز شد از اینکه... دیگران منّت بگذارند چند عدد واکسن را یا بدهند یا ندهند. ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
|
۴
|
شکست خفتبار آمریکا
|
دشمن خوشبختانه نتوانست سنگر تولید را به شکست بکشاند و فتح بکند... امروز خود دشمن اعتراف میکند که سیاست فشار حدّاکثری به شکست خفّتبار آمریکا منتهی شد؛ اینها تعبیرات وزارت خارجهی آمریکا است. ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
|
۵
|
مقابله با استکبار
|
خدا را شکر میکنیم که به ملّت ایران منّت نهاده و این ملّت را دارای استقامت کرد که ایستادگی کردند و توانستند کشور را به اینجا برسانند... نه فقط در داخل کشور، بلکه در منطقه [هم] استقامت ملّت ایران اثر گذاشت؛ امروز شما میبینید حرکت مقاومت در کشورهای منطقه روبهرشد است و ابّهت آمریکا، ابّهت استکبار در منطقه شکسته است. ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
|
۶
|
معیشت مردم
|
آمارهای اقتصادی دههی ۹۰ حقّاً و انصافاً خرسندکننده نیست: آمار مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی، تشکیل سرمایه در کشور، تورّم و... آثار این حقایق در زندگی مردم هم نمود پیدا کرده. اینکه دربارهی معیشت مردم اظهار نگرانی میکنیم، مربوط به همین چیزها است. ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
|
۷
|
گرانی و تورم
|
ما در زمینهی اقتصاد کشور مشکلات داریم دیگر؛ این گرانی، این تورّم، این کمارزش شدن پول ملّی، خب اینها به مردم فشار میآورد؛ اگر بخواهیم اینها برطرف بشود، تنها راه همین است که بپردازیم به مسئلهی تولید ملّی. ۱۳۹۸/۸/۱۲
|
۸
|
رونق تولید ملی
|
اگر رونق تولید وجود داشته باشد، هم تأثیر میگذارد در اشتغال، هم تأثیر میگذارد در کم کردن تورّم، هم حتّی تأثیر میگذارد در وضع توازن بودجه، هم تأثیر میگذارد در بالا رفتن ارزش پول ملّی. ۱۳۹۸/۱/۱
|
۹
|
رفاه عمومی
|
قدرت ملّی که میگوییم یک امر مرکّب است... یک بخش [آن]، مسئلهی اقتصاد و رفاه عمومی است؛ این هم بسیار مؤثّر است که مردم از لحاظ معیشت دچار آسایش خاطر باشند. ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
|
۱۰
|
اعتماد به نفس ملی
|
اگر چنانچه این تفکّر و روحیهی خوداتّکائی و اعتمادبهنفْس ملّی و این اعتماد به نیروی داخلی در اقتصاد به همین شکل پیش برود و امیدهای واهی به بیرون از مرزها وجود نداشته باشد یا ضعیف بشود و اعتماد ملّی افزایش پیدا کند، به نظر بنده همهی این مشکلاتی که امروز در اقتصاد وجود دارد قابل رفع و برطرف کردن است. ۱۳۹۹/۴/۲۲
|
۱۱
|
احساس عزتمندی
|
عزت ملی به معنای ساخت مستحکم درونی یک فرد یا یک جامعه است که او را در مقابلهی با دشمن و موانع، دارای اقتدار میکند و بر چالشها غلبه میبخشد. ۹۱/۳/۱۴
|
۱۲
|
تولید اشتغالآفرین
|
دستگاههای دولتی، دستگاههای بانکی [باید] کاری بکنند که تولید به معنای واقعی کلمه در جهت ایجاد اشتغال باشد؛ چون مسئلهی اشتغال یک مسئلهی حیاتی است برای کشور. ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
|
۱۳
|
تولید دانشبنیان
|
پیشرفت مادی کشور در درجهی اول، متوقف بر دو عنصر است: علم و تولید. اگر علم نباشد، تولید هم صدمه میبیند... باید تولید در کشور - بخصوص تولید دانشبنیان، متکی به دانش و مهارتهای علمی و تجربی - پیش برود؛ این به دست کارگر و کارفرماست. مدیریت آن هم با دولت است. ۱۳۸۹/۲/۸
|
۱۴
|
برخورد ظاهری با شعار سال
|
گاهی اوقات این شعاری که ما برای سال اعلام میکنیم، بعد ناگهان میبینیم همهی در و دیوارهای تهران و شهرهای دیگر پر شده از تابلو، که این شعار رویش نوشته شده. این فایدهای ندارد. گاهی کارهای پرهزینهای انجام میگیرد؛ چه لزومی دارد؟ آنچه که من از مسئولین و از مردم عزیزمان توقع دارم، این است که این شعار را بشنوند، باور کنند و دنبال کنند. ۱۳۹۰/۱/۱
|