news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبربياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1400/11/05
مروری بر آیات استفاده شده در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای همایش بین‌المللی حضرت حمزه.

به‌رسم آیه‌ها | عهد شهادت در راه خدا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای همایش بین‌المللی حضرت حمزه سیّد‌الشّهدا (۱۴۰۰/۱۱/۵)، درباره‌ی شخصیت حضرت حمزه به آیاتی از قرآن استناد کردند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR، این آیات و بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی آنها را در جدول زیر مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه آیات
عهد شهادت در راه خدا امیرالمؤمنین (علیه ‌السّلام) [میفرماید:] من و عمویم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمویم عبیده، بر یک موضوعی با هم توافق کردیم... که قاعدتاً «جهاد حتّی الشهادة» است... بعد حضرت میفرماید: [این] سه نفر از من جلو افتادند؛ وَ تَخَلَّفتُ بَعدَهُم لِما اَرادَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَاَنزَلَ اللّهُ فینا: مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ‌ نَحبَه»(۱) تا آخر آیه. بعد میفرماید: این سه نفر «قَضى‌ نَحبَه» هستند؛ وَ اَنا وَاللّهِ المُنتَظِر. ۱) سوره احزاب، آیه‌ی ۲۳:
از میان مؤمنان مردانى هستند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند. برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند.
گناه بودنِ فکر نکردن یاد بدهیم خودمان را و مردممان را به اینکه روی مسائل درست فکر کنیم و درست تشخیص بدهیم. وَ قالوا لَو کُنّا نَسمَعُ اَو نَعقِلُ ما کُنّا فی اَصحابِ السَّعیرِ* فَاعتَرَفوا بِذَنبِهِم؛(۲) اینکه نشنویم، فکر نکنیم، تأمّل نکنیم، گناه است؛ قرآن این جوری با صراحت این را بیان میکند. ۲) سوره‌ی ملک، آیه‌ی ۱۱ و ۱۲:
و [کافران] گویند: «اگر شنیده [و پذیرفته] بودیم یا تعقّل کرده بودیم در [میان] دوزخیان نبودیم»، پس به گناه خود اقرار می‌کنند.
مصداق ساختن از خود برای دستورات الهی جناب حمزه بنا به فرمایش امیرالمؤمنین، مصداق «صَدَقوا ما عاهَدُوا اللّه»(۳) است؛ آن وقت این «صَدَقوا ما عاهَدُوا اللّه» ــ یعنی صادقانه با معاهده‌ی الهی رفتار کردن ــ چه‌ جوری است؟ شکل تمام و کاملش عبارت از این است که شخص از خودش مصداقی بسازد برای معارف الهی و برای دستورات الهی و برای راهی که خدا معیّن کرده و پیش پا گذاشته. ۳) سوره احزاب، آیه‌ی ۲۳:
... به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند.

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی