news/content
نسخه قابل چاپ
1400/03/27
مروری بر ثمراتِ مشارکت مردم در انتخابات براساس بیانات رهبرانقلاب

عامل قدرت ایران

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی در آستانه‌ی برگزاری سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰/۰۳/۲۶، به گلایه‌مندی اقشار محروم و عدم تمایل به شرکت در انتخابات اشاره کردند و راه‌حل مشکلات را حضور در انتخابات دانستند. در این مطلب گزیده‌ای از ثمرات و نتایجِ مشارکت مردم در انتخابات براساس بیانات رهبرانقلاب مرور شده است.

* اثرات مشارکت پُرشور مردم در انتخابات:
* سرنوشت کشور در مسائل عمده تعیین میشود
کمتر از ۴۸ ساعت دیگر یک رویداد سرنوشت‌ساز در کشور اتّفاق خواهد افتاد و آن عبارت است از انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا. قطعاً سرنوشت کشور در یک برهه‌ی زمانی، در همه‌ی زمینه‌ها ــ در زمینه‌ی اقتصاد، مسائل فرهنگی، امنیّت، سلامت، غیره ــ وابسته‌ی به عملی است که شما مردم ایران روز جمعه ان‌شاءاللّه انجام خواهید داد.
سخنرانی تلویزیونی در آستانه‌ی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

* ‌قوی‌ترین ابزار برای افزایش قدرت کشور است
«حضور مردم در صحنه» در اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و اقتدار کشور تأثیر بی‌نظیری دارد... ما ابزارهای نظامی، ابزار‌های سیاسی، ابزارهای اقتصادی را قدرت‌افزا و قدرت‌زا میدانیم برای کشور، امّا هیچ کدام به اندازه‌ی حضور مردم نیست؛ حضور مردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمند میکند.
سخنرانی تلویزیونی در آستانه‌ی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

* باعث گردش نخبگانی صحیح در کشور می‌شود
هر کسی که امنیّت کشور را دوست دارد، هر کسی که حل شدن مشکلات کشور را دوست دارد، هر کسی که گردش نخبگانیِ صحیح را در کشور دوست دارد باید در انتخابات شرکت کند؛ همه باید شرکت کنند.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۹۸/۱۱/۱۶

* موجب امنیّت کشور می‌شود
وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند و شور انقلابی خودشان را نشان بدهند، این موجب امنیّت کشور میشود، این موجب پس زدنِ دشمنان میشود، طمع دشمن را در کشور کم میکند. انتخابات هر چه پُرشورتر، هر چه با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه باشد، اثرات و منافعش برای کشور و برای خود مردم بیشتر خواهد بود.
بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹

* دردهای مزمن کشور علاج خواهد شد
اگر این شرکت پُرشور مردم همراه بشود با یک انتخاب درست، خب این نورٌعلی‌نور است و آینده‌ی کشور را تضمین خواهد کرد. علاج دردهای مزمن کشور در پُرشور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد، انتخاب اصلح، انتخاب شخصیّت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است.
بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹

* کشور در جهان اقتدار پیدا میکند
از جهت وجهه‌ی خارجی انتخابات و حضور مردم و مشارکت مردم، نشان‌دهنده‌ی اقتدار ملّی است... وقتی همه‌ احساس کنند در دنیا -دشمن و دوست- که این ملّت هوشیار است، بیدار است، سرِ پا است، عازم است، پُرانگیزه‌ است، این کشور یک اقتداری، یک هیبتی در چشم همه‌ پیدا میکند؛ چه دوست و چه دشمن.
سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران ۱۴۰۰/۰۱/۰۱

* «ایران قوی» تحقق پیدا خواهد کرد
«ایران قوی» یک شعار عمومی است، این را همه قبول دارند... مسلّماً ایران قوی بهتر از ایران ضعیف و ناتوان و توسری‌خور است... ملّت هستند که این قوّت را به کشور میبخشند و حضور ملّت و مشارکتشان هم -اصل مشارکتشان، اندازه‌ی مشارکتشان- مسلّماً در این قوّت ملّی تأثیر دارد.
سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران ۱۴۰۰/۰۱/۰۱

* انتخابات پُرشور موجب تحققِ مردم‌سالاری است
انتخابات پُرشور هم از جهت حضور مردم و تحقّق مردم‌سالاری به معنای واقعی کلمه مهم است؛ این را دستِ‌کم نگیریم... نه، نفْس حضور مردم برای انتخاب مسئولان کشور، از صدر تا ذیل، یک مسئله‌ی مهمّی است؛ مسئله‌ی انسانی مهمّی است، مسئله‌ی تمدّنی بسیار مهمّی است؛ مردم‌سالاری است.
بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی ۱۴۰۰/۰۲/۲۱

* قوّت دولت منتخب بیشتر می‌شود
حضور مردم در انتخابات، بر توانایی‌ها و قوّت آن دولت منتخب تأثیر زیادی دارد... هر چه پشتوانه‌ی او بیشتر باشد، قوی‌تر باشد، قطعاً بهتر است و قدرت بازدارندگی کشور را بالا میبَرد، امنیّت میدهد به کشور، برای کشور آبرو ایجاد میکند.
بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی ۱۴۰۰/۰۲/۲۱

* عامل حفظ و تقویت نظام است
انتخابات حضور مردم است و وقتی مردم حاضر باشند، نظام را هیچ قدرتی نمیتواند تکان بدهد. مظهر مهمّ حضور مردم هم انتخابات است. بنابراین کسانی که در انتخابات شرکت میکنند، در واقع برای اقتدار کشورشان، برای حفظ کشورشان، برای امنیّت خودشان و آینده‌ی کشور و سرنوشت کشور دارند تلاش میکنند.
سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت ایران ۱۴۰۰/۰۲/۱۲

* ناکارآمدی‌ها با انتخاب درست جبران میشود
اگر نابسامانی‌ای وجود دارد، اگر ناکارآمدی‌ای وجود دارد، ما باید آن را با انتخاب درست و انتخاب خوب جبران کنیم، نه با عدم انتخاب. خب اگر چنانچه واقعاً یک ضعفی وجود دارد در مدیریّتها، راه چاره‌اش این است که ما اصلاً در مدیریّتها دخالت نکنیم، یا راه چاره‌اش این است که دخالت کنیم و یک مدیریّت درست و حسابی، مدیریّت به معنای واقعیِ کلمه اسلامی و مردمی به وجود بیاوریم؟
سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ودومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۱۴۰۰/۰۳/۱۴

* کشور را در برابر دشمن بیمه میکند
حضور ملّت ایران مهم‌ترین عامل اقتدار است و این حضور در جاهای متعدّدی است؛ یکی از مهم‌ترینش انتخابات است. در انتخابات حضور ملّت ایران کشور را بیمه میکند، دشمن را مأیوس میکند.
خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۹۸/۱۰/۲۷

* قضاوت ملتهای منطقه در مورد ایران مثبت خواهد بود
یک طرف قضیّه انتخابات، ملّتهای منطقه‌اند که غالباً با چشم عظمت به ملّت ایران نگاه میکنند و خیلی از آنها حسرت این آزادی و این مردم‌سالاری را که در اینجا هست میبرند. اگر انتخابات ما یک انتخابات ضعیفی باشد، شرکت مردم ضعیف باشد، یک‌جور قضاوت میکنند، یک‌جور تصمیم‌گیری میکنند؛ اگر حضور مردم، حضور هوشمندانه، قوی، در صحنه و با حجم زیاد باشد، جور دیگری قضاوت میکنند، جور دیگری نظر میدهند.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۹۶/۰۲/۲۷

* آینده ایران را می‌سازد
ملت عزیز ما در همه‌ی نقاط کشور این را بدانند؛ حضور گسترده‌ی آنها در پای صندوق رأی، در آینده‌ی کشور تأثیر دارد؛ در امنیت، در استقلال، در ثروت ملی، در اقتصاد، در همه‌ی مسائل مهم کشور تأثیر میگذارد.
بیانات در حرم مطهر رضوی ۱۳۹۲/۰۱/۰۱

* آبروی ملت ایران را زیاد می‌کند
حضور شماست که نظام را تحکیم می‌کند، پایه‌های نظام را مستحکم می‌کند، آبروی ملت ایران را زیاد می‌کند، استقامت کشور را در مقابل دشمنی‌ها زیاد می‌کند و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه و فساد و فتنه منصرف می‌کند. این یک مسئله‌ی بسیار مهم است؛ پس مسئله‌ی اول، شرکت در انتخابات است.
بیانات در جمع مردم استان کردستان‌ در میدان آزادی سنندج ‌۱۳۸۸/۰۲/۲۲

* باعث عظمت ایران در چشم دشمنان میشود
هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ برای ملت ایران حرمت بیشتری خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال می‌شوند. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان می‌دهد.
بیانات در دیدار زائران و مجاوران بارگاه حضرت علی‌بن‌موسی الرضا ۱۳۸۸/۰۱/۰۱

* حاکمیت اسلام در دنیا سرافراز می‌گردد
انتخابات، هم حقّ مردم و هم وظیفه‌ی آن‌هاست. حقّ مردم است؛ برای اینکه بیایند و مدیر اجرایی کشور را انتخاب کنند. تکلیف مردم است؛ چون با حضور شما، نظام تقویت پیدا می‌کند؛ اسلام عزیز می‌شود؛ حاکمیت اسلام در دنیا سرافراز می‌گردد و توطئه‌ی دشمن- که اسلام را به جدایی از آراء مردم متّهم می‌کند- باطل می‌شود. حضور شما می‌تواند دفاع از اسلام و کشور و انقلاب محسوب شود.
بیانات در مراسم دوازدهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)۱۳۸۰/۰۳/۱۴

* مشارکت عمومی نشان‌دهنده همبستگی ملی است
اصل حضور مردم در صحنه‌ی انتخابات مهم است؛ زیرا مشارکت عمومی نشان‌دهنده‌ی همبستگی ملی است و همبستگی ملی می‌تواند در مقابل توطئه‌های دشمنان به کشور مصونیت ببخشد. دشمن از اختلافات سود می‌برد و از تشتت آراء مردم سوءاستفاده می‌کند.
بیانات در دیدار مردم شهرستان جیرفت ۱۳۸۴/۰۲/۱۷

* زیانهای حضور کمرنگ در انتخابات:
* دارای پیامدهای دنیوی و مستلزم بازخواست الهی است
در وصیّت‌نامه‌ی امام یک عبارت بسیار هشداردهنده‌ای هست که میفرمایند: «عدم حضور در انتخابات، در بعضی مقاطع چه بسا گناهی باشد در رأس گناهان کبیره»؛ یعنی درباره‌ی انتخابات نظر امام این است. یا در یک بیان دیگر میفرمایند: «کوتاهی در مشارکت دارای پیامدهای دنیوی، چه بسا تا نسلها بعد و مستلزم بازخواست الهی است».
سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ودومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۱۴۰۰/۰۳/۱۴

* جمهوری اسلامی تحقق پیدا نمیکند
در جمهوری اسلامی، «جمهوری» یک بخش و «اسلامی» یک بخش ]است[، که اگر جمهور حضور نداشته باشند، جمهوری اسلامی تحقّق پیدا نمیکند.
سخنرانی تلویزیونی در آستانه‌ی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

* کشور ضعیف و جولانگاه تروریستها میشود
اگر چنانچه حضور مردم ضعیف بشود و کشور ضعیف بشود، آن وقت میتوانند کشور را دچار ناامنی کنند، دچار تروریسم کنند، کشور را جولانگاه تروریست‌ها قرار بدهند؛ این در صورتی است که کشور ضعیف بشود، و پشتوانه‌ی حضور مردم در کشور کم‌رنگ بشود.
سخنرانی تلویزیونی در آستانه‌ی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

* فشارهای دشمن و تحریم افزایش پیدا خواهد کرد
اگر ما کاهش حضور مردم را داشته باشیم، از آن طرف افزایش فشارهای دشمن را خواهیم داشت... اگر ما بخواهیم فشارهای دشمنان [از قبیل] فشارهای اقتصادی مثل تحریم و امثال اینها از بین برود یا کاهش پیدا کند، راهش این است که حضور مردم در کشور افزایش پیدا کند و پشتوانه‌ی مردمی به رخ دشمنان کشیده بشود.
سخنرانی تلویزیونی در آستانه‌ی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

* موجب ضربه خوردن اسلام و ایران میشود
بعضی کسانی هستند که با بهانه‌های واهی میخواهند وظیفه‌ی مشارکت در انتخابات را کنار بگذارند و ندیده بگیرند. این، عمل به خواست دشمنان است؛ دشمنان ایران، دشمنان اسلام و دشمنان مردم‌سالاری دینی. و باید هر دو رکن به طور کامل دیده بشود؛ هم مردم‌سالاری، هم اسلامی بودن و هر کدام از این دو رکن تضعیف بشود، قطعاً اسلام و ایران هر دو سیلی میخورند، ضربه میخورند از طرف دشمن.
سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ودومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۱۴۰۰/۰۳/۱۴

* دشمن این را میخواهد
آقاجان! توجّه داشته باشید که مصیبت، آن‌روزی است که مردم پشت کنند به صندوق رأی؛ این مصیبت است؛ و دشمن این را میخواهد. الان شماها باید زودتر از من بشنوید، بنده هم شنفته‌ام صداهایی را که بلند میشود، آرزو میکنند و انتظار میکشند روزی را که نود درصد مردم پای صندوقها شرکت نکنند.
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان ۱۳۹۶/۰۳/۱۷

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی