news/content
نسخه قابل چاپ
1399/09/04

گزیده‌ای از بیانات در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی

* تشکیل این جلسه بعد از یک رکود و توقّفی که آقای رئیس‌جمهور هم به آن اشاره کردند، بایستی ان‌شاءاللّه این مژده را ما بدهد که از این پس این جلسه به صورت منظّمی تشکیل بشود. ... من تأکید کردم این جلسه باید تشکیل بشود، به نظر من پی‌درپی هم تشکیل بشود؛ دبیرخانه‌ی فعّالی برایش معیّن کنید و دستورجلسه‌های پی‌درپی.

* خب حالا برای کسانی که کارمندان دولتی و کارمندان رسمی بودند، یک اضافه‌ای در نظر گرفته شده؛ آنهایی که کارمند رسمی نیستند چطور؟ کارمندند، امّا رسمی نیستند. آنهایی که اصلاً کارمند نیستند چطور؟ آنهایی که مشمول بیمه [نیستند] و پوشش بیمه‌ای ندارند چطور؟ اینها کم نیستند، خیلی زیادند.

برخی آمارها، آمارهای خوبی است، منتها حقیقت مطلب در روی زمین را که انسان نگاه میکند [میبیند] این مشکلات باقی است. ... معیشت مردم حقّاً و انصافاً دچار ضیق و تنگی است.

* مسئله‌ی رفع تحریم را -که مسیر اوّل است- ما رفتیم. ما چند سال مذاکره کردیم، اثر نکرد؛ ملاحظه میکنید دیگر. ... رئیس‌جمهور آمریکا(۱) آن‌ وقت به این شخص واسطه گفته بود [برای رفع تحریمها] هفت هشت ماه وقت میخواهم، که حالا هفت هشت سال بیشتر گذشته از آن وقت و تحریمها کم که نشده، زیاد هم شده.

* یک مسیر، مسیر خنثیٰ‌ کردن تحریم است. ... در هر صورت، ما بنا را بر این بگذاریم که بنا نیست گشایشی بشود. ... بله، [این مسیر] سختی‌هایی دارد و ممکن است مشکلاتی را برای جامعه و برای مسئولین، در ابتدای کار به وجود بیاورد؛ امّا خوش‌عاقبت است. ... آن طرف مقابلی هم که تحریم کرده، وقتی دید تحریمش بی‌اثر بوده، یواش‌یواش [آن را] برمیدارد.

* آنچه ما لازم داریم، همّت و شجاعت و اهتمام جدّی و پیگیری است؛ این متأسّفانه در برخی از مسئولین بخشهای مختلف وجود ندارد. ... خیلی کار میتوانیم بکنیم، به ‌شرطی که بخواهیم، به شرطی که همّت کنیم، به شرطی که عزم راسخ داشته باشیم و از ورود در دل مشکلات هراس نکنیم. ... جهش تولید فقط یک آرزو نیست، یک شعار نیست، واقعاً یک چیزی است که کاملاً عملیّاتی است. ... بلای مهم، چشم دوختن به خارج است. آقایان عزیز! من میدانم، میبینم و می‌شنوم ــ گزارش میرسد به ما ــ که بعضی از این کارها انجام نمیگیرد به خاطر اینکه مدیرِ آن قسمتِ مربوطه منتظر گشایشی از بیرون است؛ این کاری را که الان در اختیارش هست و میتواند انجام بدهد، انجام نمیدهد به خاطر اینکه انتظار دارد یک گشایشی از خارج انجام بگیرد. در هر صورت، ما بنا را بر این بگذاریم که بنا نیست گشایشی بشود.

* فرض کنیم گشایشی از بیرون بشود یا نشود؛ در هر صورت، ما [باید] بنا را بر این بگذاریم که بنا نیست گشایشی بشود، کارها را این ‌جوری برنامه‌ریزی کنیم و کار کنیم. آن کسانی که به اینها چشم امید است، دارند با ما دشمنی میکنند. خب حالا وضع آمریکا که معلوم نیست، «زمانه‌ای است که هر کس به خود گرفتار است»؛(۲) گرفتاری‌شان اجازه نمیدهد که حالا درباره‌ی مسائل بین‌المللی واقعاً یک حرفی بزنند، نظری ابراز کنند که آدم بتواند روی آن برنامه‌ریزی کند؛ امّا می‌بینید که اروپایی‌ها مرتّباً دارند حرف میزنند و علیه ما اظهار وجود میکنند؛ اعلامیّه میدهند که باید موشک چنین بشود و از این قبیل. خودشان بیشترین دخالتهای نادرست را در مسائل گوناگونی که به آنها هیچ ارتباط ندارد میکنند، از جمله مسائل منطقه‌ی ما. در مورد موشک، خودشان موشکهای اتمی مخرّب که عقل و نقل، دین و دنیا آنها را رد میکند، انبار میکنند و دارند -هم انگلیس دارد، هم فرانسه دارد، آلمان هم در صراط این چیزها است؛ حالا دارد یا ندارد خیلی روشن نیست امّا در صراط این چیزها است- [امّا] به ما میگویند موشک عادّی هم نداشته باشید؛ خب به شما چه ربطی دارد؟ شما اوّل خودتان را اصلاح کنید، بعد در این زمینه‌ها اظهار نظر کنید. بنابراین می‌بینید اینها کسانی نیستند که بشود به اینها اطمینان کرد، [یا] بشود به امید گشایشی از ناحیه‌ی اینها نشست.

* مشکل اقتصاد کشور نداشتن راهکار یا ندانستن راهکار نیست؛ راهکارها را کارشناسان میدانند. من میبینم از دولتی‌ها، از کسانی که در بخشهای دولتی هیچ مسئولیّتی ندارند امّا اقتصاددانند، از دانشگاهی‌ها، همه‌ چیزهای مشترکی را بیان میکنند. هم آن که در دولت است، هم آن که در مجلس است یا آن که در دانشگاه است، وقتی میخواهند راهکار ارائه بدهند، راهکارهای مشترکی را، چیزهای مشترکی را [بیان میکنند]. بنابراین راهکارها معلوم است. ما چه کم داریم؟ آنچه ما نیاز داریم، یک همّت و شجاعت و اهتمام جدّی و پیگیری است؛ این را ما لازم داریم.

* یکی از پیشنهادهایی که شده و کاملاً عملیّاتی است و همین امروز شما میتوانید اقدام بکنید، این است که بگویید حجمی از مصرف آب و گاز مجّانی است؛ مثل اینکه برق را مجّانی کردید، گفته بشود فلان حجم از مصرف آب و گاز هم مجّانی؛ یک حجمی را مشخّص کنید. ممکن است فرض کنید که این سه دهک، چهار دهک، پنج دهک را شامل بشود؛ خب این از صندوق دولت هم کم نمیکند، یعنی آقای دژپسند(۳) هم ناراحت نباشند از اینکه درآمد خزانه کم  شود، نه.


۱) باراک اوباما
۲) آصفی هروی. دیوان اشعار؛ «تو هم در آینه حیران حُسن خویشتنی / زمانه‌ای است که هر کس به خود گرفتار است»
۳) آقای فرهاد دژپسند (وزیر امور اقتصاد و دارایی)

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
در این رابطه بخوانید :
پیامک‌های این دیدار
  • ۵/ رهبر انقلاب: اقتصاد خانواده‌ها به علت رکود تورمی در چند سال اخیر به شدت تحت فشار بوده و اکنون نیز کرونا بر مشکلات افزوده و دشواری‌های جدی معیشتی برای گروههای زیادی از مردم به‌وجود آورده است که باید در این زمینه اقدامی جدی انجام داد/ با وجود برخی کارها، شعار سال در حد انتظار تحقق نیافته است.
  • ۴/ رهبر انقلاب ضمن اشاره به یاوه‌گویی‌های اخیر سه کشور اروپایی: وضع آمریکا که مشخص نیست و اروپایی‌ها هم دائماً در حال موضع‌گیری بر ضد ایران هستند. آنها در حالی‌که خودشان بیشترین دخالت های نادرست را در مسائل منطقه دارند، به ما می‌گویند در منطقه دخالت نکنید و در حالی‌که انگلیس و فرانسه دارای موشک‌های مخرب اتمی هستند و آلمان نیز در این مسیر قرار دارد، به ما می‌گویند موشک نداشته باشید. به شما چه ربطی دارد.
  • ۳/ رهبر انقلاب: باید بنا را بر این بگذاریم که گشایشی از خارج انجام نخواهد شد. کسانی که برخی چشم امید به آنها دارند با ما دشمنی می‌کنند، ضمن آنکه شرایط داخلی آنها به هیچ‌وجه روشن نیست و گرفتاری‌های اخیر، امکان صحبت و موضع‌گیری در مسائل بین المللی را به آنها نمی‌دهد و نمی‌توان روی حرف آنها حساب و برنامه‌ریزی کرد/ اگر حرکت و عمل در دستور کار قرار گیرد و کارهایی که می تواند به نفع مردم باشد، انجام شود، یقیناً دولت دوازدهم پایان خوبی خواهد داشت.
  • ۲/ رهبر انقلاب در دیدار رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی: موضوع تحریم‌ها یک واقعیت تلخ و جنایت آمریکا و شرکای اروپایی بر ضد ملت ایران است. این جنایت سالها است که بر ضد ملت ایران انجام می‌شود اما در سه سال اخیر شدت یافته است. برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها» و «رفع تحریم» وجود دارد. البته ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید.
  • ۱/ رهبر انقلاب در جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی: مشکل اقتصاد کشور نداشتن راهکار نیست همت، شجاعت و پیگیری جدی نیاز است/ هدف از برگزاری این جلسه، بیان راهکارهای عملی است که در کوتاه‌مدت نتیجه دهد و تأثیر آن در زندگی مردم مشخص شود که البته لازمه اجرای این راهکارهای عملی و تأثیرگذاری آنها، همت جدی و تلاش پیگیر رؤسای قوا و مسئولان مرتبط با سه قوه در تشکیلات و سازمانهای آنها است.
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی