news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1369/09/24

بازدید فرمانده کل قوا از نیروی دریایی در بندر عباس

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا صبح امروز وارد شهر بندر عباس شدند و با حضور در ناوگان منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوریاسلامی ایران ، ناوشکن بازسازی شده سبلان را افتتاح و آن را به مجموعه ناوگان دریایی ایران اسلامی ملحق کردند.

به هنگام ورود مقام معظم رهبری به بندرعباس مراسم استقبال رسمی بعمل آمد و فرماندهان عالیرتبه ارتش جمهوری اسلامی ایران وسپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز مقامات استان هرمزگان مقدم فرمانده کل قوا راگرامی داشتند.

پیش از افتتاح ناوچه بازسازی شده سبلان بدست رهبر معظم انقلاب ،رئیس کارخانجات ناوگان منطقه یکم دریایی ارتش گزارشی از ابعاد خسارات وارده به این ناوچه که در 29 اسفند سال 1367 در یک نبرد نابرابر هدف حملات نیروهای متجاوز آمریکا قرارگرفته بود را به استحضار حضرت آیت الله خامنه‌ای رساند.

فرمانده کل قوا همچنین ضمن بازدید از داخل ناوچه سبلان در جریان چگونگی پیشرفت کار بازسازی آن قرارگرفتند و این موفقیت بزرگ را به پرسنل نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک گفتند.

این گزارش حاکیست چند تن از فرماندهان نیروهای دریایی ارتش جمهوریاسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک جلسه مشترک که در محضر مقام معظم رهبری تشکیل شد مراحل ششگانه مانور مشترک هوایی ، دریایی و زمینی پیروزی یک که در منطقه ای به وسعت سی هزار مایل مربع از آبهای خلیج فارس به اجرا درآمده است را تشریح کردند و گزارشی از نقش واحدهای تحت امر خود در این مانور را ارائهدادند.

برپایه همین گزارش فرمانده کل قوا همچنین در میدان صبحگاه ناوگان منطقه یکم دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند و ضمن بازدید از نیروهای مستقر در میدان نسبت به مقام شامخ شهدای نیروی دریایی ادای احترام کردند.

دراین مراسم تیمسار دریادار شمخانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در سخنان کوتاهی به اهمیت مانور پیروزی یک در شرایط حساس کنونی منطقه اشاره کرد و آمادگی نیروی دریایی برای مواجهه با هرگونه وضعیت غیرمنتظره ای را در منطقه خلیج فارس اعلام داشت.

آنگاه حضرت آیت الله خامنه ای طی بیاناتی که خطاب به نیروهای مستقر در میدان ایراد فرمودند براهمیت ویژه نیروی دریایی برای نظام جمهوری اسلامی ایران و لزوم افزایش توانایی ها و ارتقاء‌ کیفیت و کارایی در این نیرو تاکید کردند.

فرمانده کل قوا با اشاره به تهدیدهایی که همواره علیه نظام جمهوری اسلامی ایران وجودداشته است فرمودند:هشیاری، آمادگی و غافل نشدن از خطرات لازمه ی مسلمان بودن است. اوضاع نظامی وجغرافیایی منطقه بیان کننده آن است که نیروهای مسلح ما باید تا حد ممکن حجم وکیفیت توانایی دریایی خود را افزایش دهند و این یک تکلیف است.

رهبر انقلاب اسلامی ایمان، ایستادگی و عزم راسخ رزمندگان اسلام را تعیین کننده خواندند و افزودند:‌ما مرزهای وسیع آبی داریم و همین امر وظایف گوناگونی را برای ارتش و سپاه موجب می‌شود. موقعیت کشور و نظام اسلامی ما ایجاب می‌کند که از لحاظ کارایی و تجهیزاتی بالاترین کیفیت را داشته باشیم و این مهم در دو سازمان ارتش و سپاه امکان پذیرخواهدبود.

حضرت آیت الله خامنه ای لزوم بقای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار نیرویی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد تاکیدقراردادندو افزودند: این دو نیرو باید همسنگر، مکمل یکدیگر و درطول هم باشند. من هر دو نیرو را به خاطر ایثارگری ها و مجاهدت های فراوانشان ستایش می‌کنم و به عنوان یک اصل انتظار دارم که بطور صددرصد متحد و هماهنگ به وظایف خود در دریا عمل کنند.

فرمانده کل قوا با اشاره به حضور دشمنان تا دندان مسلح اسلام در منطقه،غیر ممکن بودن هرگونه ناسازگاری میان نیروهای خودی را یادآور شدند و فرمودند:‌مصمم هستم نیروهای دریایی ارتش و سپاه را برای انجام مسئولیتهای ویژه خود تحت یکفرماندهی مشترک قراردهم. آنها هریک امکانات ویژه ای در اختیار دارند و موظف به حداکثر بهره گیری از آن امکانات هستند. ارتش و سپاه باید مانور پیروزی یک را باقدرت و هماهنگی هرچه بیشتر اجرا کنند تا کارآیی آنها افزایش یابد و من انتظاردارم که این مانور همچنین تمرین خوبی برای همکاری،‌هماهنگی و اخلاص نسبت به همسنگر باشد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان از مسئولان کارخانجات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با تلاش شبانه روزی خود موفق به بازسازی ناوشکن سبلان شده اند تقدیر و تشکر کردند.

براساس این گزارش در این مراسم چند تن از پرسنل نمونه نیروی دریایی و کارخانجات تابعه آن که نقش برجسته ای در بازسازی ناوشکن سبلان ایفا کرده اند جوایزی را از دست مقام معظم رهبری دریافت داشتند.

درپایان این مراسم واحدهای مستقر در میدان ناوگان منطقه یکم نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از برابر کلام الله مجید و فرمانده کل قوا رژه رفتند.

این گزارش حاکیست در این مراسم تیمسار ظهیرنژاد رئیس گروه مشاوره ای نظامی، دکترفیروزآبادی رئیس ستاد فرماندهی کل قوا ،‌مهندس ترکان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ،‌تیمسارشهبازی رئیس ستاد مشترک ارتش، رئیس ستاد کل سپاه و همچنین فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش و سپاه، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا، رئیس دفتر عمومی حفاظت اطلاعات فرماندهی کل قوا و نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور داشتند.

خاطرنشان می سازد رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان این مراسم بندر عباس را ترک کردند و به تهران بازگشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی