news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1398/04/12

مبنای قرآنی حج سیاسی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار کارگزاران حج با اشاره به اسلامی بودن ابعاد سیاسی حج فرمودند: «از جمله‌ی خطاهای بزرگی که همیشه می‌شنفتیم، حالا هم گاهی از بعضی از زبانهای بی‌مبالات نسبت به حقایق اسلامی صادر میشود این است که «حج را سیاسی نکنید»؛ یعنی چه سیاسی نکنید؟ آنچه ما در حج لازم داریم از امور سیاسی، عین تعالیم اسلام است.» ۱۳۹۸/۰۴/۱۲ با توجه به اهمیت این مسئله، بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR برخی عناصر حج سیاسی که رهبر انقلاب نام بردند را به همراه مستند قرآنی آنها منتشر میکند.


عنوان آیه و ترجمه
ایجاد وحدت بین مسلمانان سوره‌ی آل‌عمران، آیه ۱۰۳
وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا.

ترجمه:
همگى به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید!
حمایت از مظلومین سوره‌ی نساء، آیه ۷۵
وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا.

ترجمه:
چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانى که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند، پیکار نمى کنید؟! همان افراد (ستمدیده اى) که مى گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، براى ما سرپرستى قرار ده! و از جانب خود، یار و یاورى براى ما تعیین فرما!
برائت از مشرکین سوره‌ی توبه، آیه ۳
وَأذانٌ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إلَى النّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأکْبَرِ أنَّ اللّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَ رَسُولُهُ.

ترجمه:
این، اعلامى است از ناحیۀ خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر [روز عید قربان] که: خداوند و پیامبرش از مشرکان بیزارند!
 

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی