news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبر
نسخه قابل چاپ
1368/10/13

بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم

بسم الله الرّحمن الرّحیم(۱)

 از خداوند متعال براى همه‌ی شما برادران و خواهران که از نقاط مختلف و از راه‌هاى دور تشریف آوردید، طلب لطف و فضل و توجّهات خاصّ الهى را میکنم و امیدوارم مشمول عنایات مخصوص پروردگار و دعاى حضرت ولی‌عصر (عجّل ا‌لله‌ تعالى فرجه الشّریف) باشید و شخصاً هم از همه‌ی شما متشکّرم؛ مخصوصاً که جلسه‌ی امروز و این مجلس مُعْظم ما، هم با حضور خانواده‌هاى معظّم شهیدان، و هم با حضور جانبازان عزیز ‌- که ارزنده‌ترین یادگارهاى دوران حماسه‌ی دفاع مقدّس هستند ‌- رایحه و عطر دل‌انگیز شهادت را دارد.

 یک رابطه‌اى هست میان رفتار امروز مردم ما و آنچه از زندگى معصومین (علیهم السّلام) براى ما روایت شده است. هرچه در زندگى کوتاه معصومین (علیهم السّلام) ‌- نبىّ اکرم (صلّى ا‌لله‌ علیه و آله و سلّم) و فاطمه‌ی زهراى اطهر (سلام ا‌لله‌ علیها) و ائمّه‌ی دوازده‌گانه (سلام ا‌لله‌ علیهم اجمعین) ‌- به‌صورت درخشان و خیره‌کننده مشاهده میشود، رشحه‌اى(۲) از آن را در زندگى عمومى ملّت بزرگ ما امروز به‌صورت واضح‌تر، و در زمانهاى گذشته هم به‌صورت ضعیف‌ترى مشاهده میکنیم.

 حالا این روزها، روزهاى شهادت فاطمه‌ی زهرا (سلام ا‌لله‌ علیها) است. این بزرگوار از یک طرف، مظهر تعبّد و تسلیم در مقابل تکلیف الهى و مظهر مجاهدت و مظهر شهادت مظلومانه است؛ از طرف دیگر، مظهر عظمت و شکوه و تنویر افکار عامّه‌ی ملّت اسلام در طول قرنها است. شاید میدانید که نام فاطمه‌ی زهرا (سلام ا‌لله‌ علیها) در طول قرنهاى بعد از اسلام تا امروز، همواره براى ملّتهاى مسلمان و آحاد مسلمان، یک نام بسیار باعظمت و توأم با تجلیل و تعظیم بوده است؛ درحالی‌که این بزرگوار یک بانوى جوان و در عنفوان جوانى بود ...... به زندگى امروز ما، یک انعکاسى است از زندگى سران الهى ما در صدر اسلام؛ همان تعبّد، همان فداکارى، همان دلسوزى براى دین، همان اعتقاد و اخلاص به ارزشهاى دین، امروز در جامعه‌ی ما هست. البتّه آنها اصلند، آنها سرچشمه‌اند، و آنچه در جامعه‌ی ما هست، یک رشحه‌اى از آن چیزى است که در آن بزرگوارها بود.

 و همین‌طور، آن عظمتى که در آنها بود، در جامعه‌ی ما هم هست. امروز آحاد مردم ما در وجود خودشان داراى عظمتند. هیچ کس در جامعه‌ی اسلامى ‌- اگر مؤمن به اسلام و انقلاب باشد ‌- در درون خود احساس حقارت نمیکند؛ این بسیار پدیده‌ی باعظمتى است. و یک جامعه‌ی اسلامى باید همین‌جور باشد. دشمنان خواسته‌اند مسلمانان را از درونِ خودشان دچار ضعف و احساس حقارت کنند. بعد از آنکه انقلاب اسلامى به وجود آمد و دنیا را متوجّه خود کرد، به میزان زیادى از حقارت ملّتها کاسته شد. ملّتهاى عقب‌افتاده و زیر ستم که احساس حقارت میکردند، با انقلاب اسلامى قدرى سرحال آمدند، احساس وجود کردند؛ چون دیدند که این انقلاب و این ملّت، چگونه توانست قوی‌ترین قدرتهاى دنیا را به هیچ بگیرد و قدرت آنها را خنثى کند و بر آنها در میدانهاى مصاف و مقابله پیروز بشود و فائق بیاید. این را ملّتهاى بزرگ عالم هم دیدند، ملّتهاى عقب‌افتاده هم دیدند، جهان سوّمی‌ها هم دیدند، و این در آنها یک شورى به وجود آورد.اینکه شما ملاحظه میکنید از ده سال پیش به این طرف، ملّتها با نامهاى مختلف زنجیرها را دارند میگسلند و با شروع مبارزه، با شروع تعرّض، با رسیدن به پیروزى، با شیوه‌هاى آرام، با شیوه‌هاى مخفى، با شیوه‌هاى قدرتمندانه، امروز در دنیا همه‌کار دارند انجام میدهند، این به برکت انقلاب اسلامى است. حالا دیگر نویسندگان مزدورِ قلم‌به‌مزدِ صهیونیست هم در دنیا مجبورند اعتراف کنند که روزگار، روزگار ملّتها است؛ نه روزگار تصمیم‌گیرى خودسرانه‌ی قدرتها؛ و این به برکت انقلاب اسلامى است. انقلاب اسلامى که پیروز شد، ملّتها زنده شدند، نشاط پیدا کردند، امید پیدا کردند. البتّه در گوشه‌وکنار خیلى هم سرکوب شدند، همه جا با موفّقیّت همراه نبود؛ امّا این شعله‌ی امید در دلها برافروخته شد؛ مهم این است.

 و من میخواهم عرض بکنم، شقاوتى که قدرتهاى استکبارى در این سالهاى اخیر در نقاط مختلف عالم از خودشان نشان دادند، عکس‌العمل بیدارى و شجاعت ملّتها است. وقتى ملّتهاى تحقیرشده، غبار تحقیر را از لباس خود میتکانند و احساس تحقیر را کنارى می‌اندازند و سرِپا بلند میشوند، قدرتهاى تحقیرکننده مجبورند هواى خودشان را داشته باشند. ضربه بر آنها وارد خواهد آمد و وارد آمد و بیشتر از این هم می‌آید. موج گرایش به اسلام انقلابى در جوامع اسلامى، یک موج زنده است؛ هیچ کارش هم نمیتوانند بکنند. البتّه سرکوب میکنند، سخت‌گیرى میکنند، تهمت میزنند، اسم تروریست رویشان میگذارند، ولو هیچ ارتباطى هم با جمهورى اسلامى نداشته باشند [ولى] این ارتباط را ادّعا میکنند براى اینکه دو طرف را بکوبانند ‌- این کارها را دشمن میکند ‌- امّا آن کارى را که نمیتوانند بکنند، از بین بردن این موج گرایش به اسلام انقلابى در میان ملّتها است؛ این کار را نمیتوانند بکنند؛ نتوانستند و بعد از این هم نخواهند توانست انجام بدهند.و یکى از چیزهایى که دراین‌باره قابل توجّه است، این است که این روشهایى که دولتها و قدرتهاى به‌اصطلاح متمدّن عالم ‌- اینها متمدّنند؟ انسان حقیقتاً شرمنده است که اسم تمدّن را روى این روشِ قدرتهاى مسلّط امروز دنیا بگذارد ‌- در مقابل امواج اراده‌ی انسانها به خرج میدهند و این شقاوتها و سنگدلی‌ها و اِعمال قدرتهاى ظالمانه، خودِ همین، ملّتها را بیدار میکند. و باید اینها را به گوش همه‌ی جهانیان رساند. مردم دنیا باید بدانند امروز قدرتهاى بزرگ و قدرت استکبارى آمریکا، براى پیشبرد کارشان از چه روشهایى استفاده میکنند. سردمداران آمریکا خیلى خونسرد آدم میکشند، خیلى خونسرد قتل عام میکنند، خیلى خونسرد به یک کشور دیگر تجاوز میکنند. آن کارى را که در قدیم آمریکایی‌ها مخفیانه انجام میدادند به‌وسیله‌ی دستگاه اطّلاعاتى خودشان و سازمان سیا که میرفتند کودتا درست میکردند، دولتها را سرنگون میکردند، امروز کارشان به جایى رسیده که ناچار شده‌اند همین رفتار را علناً و صریحاً انجام بدهند؛ [یعنى] وارد کشورها بشوند و دولتى را سرنگون کنند!(۳) ما کارى به کار آن دولتها نداریم ‌- ما نه درست بطون(۴) کار آن اشخاص و دولتها را می‌شناسیم، نه روش خیلى از این دولتها را می‌پسندیم ‌- مسئله، مسئله‌ی ملّتها است؛ مسئله‌ی یک کشور است، مسئله‌ی یک ملّت است که آمریکا راحت و خونسرد، به حقوق آنها تجاوز میکند. این قدرتِ استکبارى است و معناى استکبار است.

 من به شما برادران و خواهران عزیز عرض میکنم: امروز بحمدا‌لله‌ و به توفیق الهى، بانشاط‌ترین و سرزنده‌ترین و قوی‌ترین و شجاع‌ترین ملّتهاى دنیا، شما ملّت ایران هستید؛ و این را ملّتهاى بزرگ دنیا قبول دارند و فهمیده‌اند و پذیرفته‌اند؛ این را براى خودتان حفظ کنید. شهداى شما امروز در صدر لوحه‌ی افتخار، در میان کسانى و ملّتهایى هستند که انقلاب ایران را می‌شناسند و کم‌وبیش آگاهى دارند. امروز جانبازان شما نمونه‌هاى بزرگ افتخار و شجاعت و فداکارى و یادگارهاى دوران حماسه‌اند. امروز خانواده‌هاى عزیز و عظیم‌الشّأن شهداى شما کسانى هستند که همه‌ی منصفین عالم ‌- آن کسانى که قضایاى ایران و انقلاب ایران را می‌شناسند ‌- آنها را باعظمت و بزرگوار و صبور و نیرومند به حساب می‌آورند؛ این را باید شما حفظ کنید. و اینها به برکت اسلام و به برکت رهبرى امام عظیم‌الشّأن و به برکت وحدت کلمه‌ی شما است؛ اینها را براى خودتان نگه دارید. شیطانها باید از نفوذ در افکار ملّت ایران مأیوس بشوند. و امروز ملّت ایران نشان داده است که با گذشت قریبِ یازده سال از پیروزى انقلاب و تشکیل نظام جمهورى.

 
 
۱) در این دیدار - که در ایّام شهادت حضرت فاطمه‌ى زهرا (سلام الله‌ علیها) برگزار شد - جمعى از خانواده‌هاى شهدا، مفقودان، اسرا و جانبازان شهرهاى رودبار، منجیل، ساوه، اراک، محمودآباد، آمل و فریدن، صنف نانوایان تهران، مسئولان و کارکنان بنیاد شهید، مسئولان و کارکنان بنیاد مستضعفان و جانبازان، مسئولان و کارکنان جمعیّت هلال‌احمر اراک، هیئتهاى مرکزى گزینش، گروهى از مربّیان پرورشى، دانشجویان مرکز تربیت معلّم سیّدالشّهدا، امام‌جمعه و نماینده‌ى رودبار و منجیل و نماینده‌ى شهرستان نور و خانواده‌هاى شهداى وزارت اطّلاعات حضور داشتند. در ابتداى این دیدار، حجّت‌الاسلام على موحّدى‌ساوجى (نماینده‌ى مردم ساوه در مجلس شوراى اسلامى) مطالبى بیان کرد.
۲) قطره، چکّه
۳) بیست‌ونهم آذر ۱۳۶۸ تفنگ‌داران آمریکایى با اشغال پاناما و حمله به محلّ استقرار ژنرال «آنتونیو نوریگا» رئیس ستاد نیروهاى مسلّح، وى را دستگیر کردند و به آمریکا بردند. علّت این امر، خوددارى نوریگا از تمدید قرارداد واگذارى کانال پاناما به آمریکا بود!
۴)  نهان، واقعیّت نهانى

جمله‌های برگزیده این دیدار
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی