حضور بازاریان و اصناف در صحنه انقلاب
بازاریان متدیّن، اوّلین گروهى یودند که به نداى امام(ره) پاسخ دادند
مسئلهى بازار و اصناف، و ورود در میدان مبارزه از سوى این جمع و این قشر، یکى از مسائل مهمّ تاریخ انقلاب ما است. بنده تصدیق میکنم و از نزدیک شاهد بودم که جزو اوّلین گروهها و شاید بشود گفت اوّلین گروهى که به نداى امام در نهضت پاسخ دادند، بازاریان متدیّن بودند - در سراسر کشور بهنحوى لکن عمدتاً در تهران و بعضى شهرهاى بزرگ - و فضاى کشور را در سال ۴۱ گرم کردند؛ و همچنین در طول این سالهاى متمادى همینجور بوده.1393/03/26
لینک ثابت
ضربه اصناف، صنعتگران و كارگران بر رژيمِ پهلوی در مبارزات قبل از پيروزی انقلاب
ما بحمد اللّه در بخشهای مختلف اقتصادی و در اصناف مختلف، انسانهای مؤمن، خدوم، علاقهمند و دلسوز زیاد داریم؛ چرا باید به این انگیزههای پاك و مطهّر بدبین بود؟ همین اصناف و بازار كسانی بودند كه در دوران اختناق به این نهضت كمك كردند. امام فرمود، اصناف بازوی قدرتمندِ نهضتند. همینطور هم بود؛ اینها تلاش و مجاهدت كردند. تاجر و كاسب بازاری سرمایهی خودش را در معرض تطاول مأموران بیانصاف رژیم سفّاك گذشته قرار داد، برای اینكه به مرجع تقلید و به دین خود و نهضت اسلامی كمك كند. اینها را نباید فراموش كرد. در ماههای قبل از پیروزی انقلاب، صنعتگران و كارگران كشور بزرگترین ضربه را بر پیكر رژیمِ پوسیدهی سفّاك پهلوی وارد كردند. اینها را نباید فراموش كرد. در دوران جنگ، كارگران و بسیاری از صنعتگران ما، با فداكاری توانستند حركت صنعتی را در كشور از توقّف و ركود و مرگ نجات دهند.1380/04/10
لینک ثابت
انقلاب اسلامی, حضور بازاریان و اصناف در صحنه انقلاب
در ایران اسلامی، اصناف در خدمت اسلام و انقلاب و مطیع امام بزرگوار بودهاند و در همهی میدانهای انقلاب نیز حضور داشتهاند.1370/04/13
لینک ثابت
نظام جمهوری اسلامی ایران, حضور بازاریان و اصناف در صحنه انقلاب, خدمت به انقلاب
همه باید در خدمت سیاستهای جمهوری اسلامی باشند. همهی اصناف باید اهل سیاست باشند؛ اما نگذارید که این دودستگیهای ناشی از دستهبندی سیاسی، در بین اصناف راه پیدا کند.1370/04/13
لینک ثابت
حضور مردم در صحنه, حضور بازاریان و اصناف در صحنه انقلاب, حضور روحانیت در صحنه
یک نکته در باب کسبه در نظام و کشور اسلامی این است که از دورههای گذشته تا امروز، کسبه و اصناف و تجار و کسانی که در کار دادوستد بودهاند، اهل عمل به دین و عقیدهی دینی و اعتقاد به علمای دین و حضور در کنار آنها بودهاند. کسی نمیتواند این نکته را انکار کند. از دوران قدیم تا دوران حاضر، کسبه در کشور ما، جزو قشرهای متدین بودهاند و هستند. همین تدین و انس با علما موجب شده است که در هر میدانی که علمای دین حضور داشتهاند - در مبارزات، در موضعگیریهای گوناگون سیاسی و یا دینی - حضور اصناف و کسبه و اهل بازار و دادوستد در آنجا قطعی باشد. وقتی که علمای اعلام میخواستند در دوران مبارزات - چه مبارزات نهضت اخیر، یعنی سالهای دههی چهل و پنجاه، و چه قبل از آن - یک حضور مردمیِ قاطع را نشان بدهند، دستور میدادند که بازارها تعطیل بشود، و بازاریان و کسبه تعطیل میکردند؛ یعنی پشت سر علما میایستادند، و این تأثیر زیادی هم داشت. رژیمهای جبار هم این را فهمیده بودند؛ لذا به انواع طرق درصدد بودند که این لشکر مردمی را، یا با فشار و ارعاب و تهدید، یا با بستن مالیاتهای سنگین استثنایی در دوران ستمشاهی، و یا با تبلیغات، از روحانیون جدا کنند؛ غالباً هم اثری نمیکرد.
از اول انقلاب نیز کسبه و اصناف شهری ما، در میدانهای انقلاب - راهپیماییها و جبههها و کمکهای مالی - حضور خوبی داشتند. پس، ما این قشر را یک قشر اسلامی و انقلابی میشماریم. معنای انقلابی هم همین است که در مواضع انقلاب حضور داشته باشند؛ یعنی هرجا که انقلاب از آنها متوقع است، باشند. این، در بسیاری از دورههای گذشته و در بخش مهمی از دوران بعد از پیروزی انقلاب، نسبت به جمع کثیری از اصناف کشور وجود داشته است. این نکته را نباید کسی مورد مناقشه قرار بدهد.
بعضی عادت کرده بودند، یا عادت کردهاند که نسبت به اصناف و کسبه و بازرگانان، بهطور مطلق زبان به بدگویی باز کنند؛ این غلط است. بله، بنا بر تفکرات بیگانهی از اسلام - تفکرات مارکسیستی و غیره - اصلاً وجود اصناف و کسبه و بازرگانان، یک وجود زیادی است. آنها اصل این قشر را قبول ندارند، کاری به کار دین و مذهب و اعتقادشان ندارند و خوب و بدشان را هم تفکیک نمیکنند. بعضی از تفکرات الحادی رایج در آن زمانهای مبارزات، این قشر را اصلاً قبول نداشت. کسی نباید تحت تأثیر آن حرفها و آن شعارها قرار بگیرد. تا آنجا که ما فهمیدهایم و دیدهایم و لمس کردهایم، در ایران اسلامی، اصناف در خدمت اسلام و انقلاب و مطیع امام بزرگوار بودهاند و در همهی میدانهای انقلاب نیز حضور داشتهاند.1370/04/13
لینک ثابت