مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام) / مراسم ماه محرم
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
مقام معظم رهبری طی سخنانی از هیأتهای مذهبی به عنوان ارکان حفظ ایمان و شوق ملت بزرگ ایران به خاندان پیامبر(ص)، انتقال دهنده روحیه عاشورای حسینی به نسلهای بشری و تجدیدکننده خاطره امام حسین (ع) یاد کردند.۱۳۷۳/۰۵/۱۲
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به نقش هیأتهای مذهبی در تعمیق ایمان اسلامی مردم فرمودند: این هیأتها از جمله بارقههای درخشان حسینی در فضای جامعه اسلامی ما و از برکات و حسنات جاریه آن نهضت عظیم الهی است.۱۳۷۳/۰۵/۱۲
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
دشمنان اسلام نتوانستهاند این عادت دینی]برگزاری هیئان مذهبی[ و الهی را از شیعیان سلب کنند و این امر نشاندهنده تأثیر جریان عزاداری مجالس و هیأتهای متحرک مذهبی در ایمان و عقیده مسلمانان است.۱۳۷۳/۰۵/۱۲
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
مقام معظم رهبری ظرفیت هیأتهای مذهبی را بسیار زیاد توصیف کردند و با تأکید بر ماهیت انقلابی این هیأتها فرمودند: در محرم سال ۵۷ هیأتهای مذهبی به وسیلهای برای اظهار اعتراض گسترده ملت به رژیم فاسد پهلوی، حمایت از امام و استقرار نظام اسلامی تبدیل شدند و بدون تردید پیروزی انقلاب اسلامی به میزان زیادی مرهون نقش مهم این هیأتها است.۱۳۷۳/۰۵/۱۲
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
حضرت آیتالله خامنهای از عشق و محبت به خاندان معظم پیامبر بزرگوار اسلام و دلبستگی شدید به حسین بن علی (ع) و یاران با وفایش به عنوان روح حاکم بر هیأتهای مذهبی یاد کردند و فرمودند: حرکت موکبهای حسینی در دهه اول ماه محرم به مانند جاری شدن آب بارانی است که تمامی پلیدیها و تلقینات فاسد دشمنان را از محیط و فضای جامعه میزداید و به آن روح تازهای از عشق و ایمان الهی میدمد. رهبر انقلاب اسلامی از هیأتهای مذهبی به عنوان علمداران نهضت امام حسین (ع) نام بردند و فرمودند: علم عزای حسینی در دست هیأتهای مذهبی است و این مقام و مرتبه مقدسی در نهضت بزرگ عاشورا محسوب میشود. پرچمداران فرهنگ این نهضت کسانی هستند که عزای حسینی را اقامه میکنند بنا بر این هیأتهای مذهبی باید این علم را آنچنان که شایسته است قدر بدانند.۱۳۷۳/۰۵/۱۲
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
مقام معظم رهبری نقش هیأتهای مذهبی را در روشن کردن حقایق جهان اسلام برای مردم بسیار مهم دانستند و ضمن تأکید بر لزوم هوشیاری هیأتهای مذهبی در برابر آلوده شدن مراسم مذهبی به خرافات فرمودند: امسال با هوشیاری مردم و ایمان عمیق جوانان مؤمن و عاشقان حسینی مسأله قمهزنی که وسیله و بهانهای در دست دشمنان اسلام بود کنار رفت اما در عین حال هیأتهای مذهبی باید مراقب تلاشهای دشمن برای آلوده کردن مراسم مذهبی به خرافات باشند.۱۳۷۳/۰۵/۱۲
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
این هیأتها از جمله بارقههای درخشان حسینی در فضای جامعه اسلامی ما و از برکات و حسنات جاریه آن نهضت عظیم الهی است.۱۳۷۳/۰۵/۱۲
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
دشمنان اسلام نتوانستهاند این عادت دینی]برگزاری هیئان مذهبی[ و الهی را از شیعیان سلب کنند و این امر نشاندهنده تأثیر جریان عزاداری مجالس و هیأتهای متحرک مذهبی در ایمان و عقیده مسلمانان است.۱۳۷۳/۰۵/۱۲
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
در محرم سال ۵۷ هیأتهای مذهبی به وسیلهای برای اظهار اعتراض گسترده ملت به رژیم فاسد پهلوی، حمایت از امام و استقرار نظام اسلامی تبدیل شدند و بدون تردید پیروزی انقلاب اسلامی به میزان زیادی مرهون نقش مهم این هیأتها است.۱۳۷۳/۰۵/۱۲
لینک ثابت
حضرت امام حسین(علیه السلام), ماه محرم, عاشورا, نعمت الهی, عزاداریهای اهلبیت (علیهمالسلام), مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
از بزرگترین نعمتها، نعمت خاطره و یاد حسینبنعلی علیهالسّلام، یعنی نعمت مجالس عزا، نعمت محرّم و نعمت عاشورا برای جامعهی شیعیِ ماست.۱۳۷۳/۰۳/۱۷
لینک ثابت
تقرب, عزاداریهای اهلبیت (علیهمالسلام), مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
برخی کارهاست که پرداختن به آنها، مردم را به خدا و دین نزدیک میکند. یکی از آن کارها، همین عزاداریهای سنّتی است که باعث تقرّبِ بیشترِ مردم به دین میشود.۱۳۷۳/۰۳/۱۷
لینک ثابت
حضرت امام حسین(علیه السلام), عزاداریهای اهلبیت (علیهمالسلام), مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
مجلس عزای حسین علیهالصّلاةوالسّلام، مجلسی است که باید منشأ معرفت باشد.۱۳۷۳/۰۳/۱۷
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
در مجالس عزاداری ماه محرّم، این سه ویژگی باید وجود داشته باشد: ۱. عاطفه را نسبت به حسینبنعلی و خاندان پیغمبر(ع) بیشتر کند. (علقه و رابطه و پیوند عاطفی را باید مستحکمتر سازد.) ۲. نسبت به حادثهی عاشورا، باید دیدِ روشن و واضحی به مستمع بدهد. ۳. نسبت به معارف دین، هم ایجاد معرفت و هم ایجاد ایمان - ولو به نحو کمی - کند. نمیگوییم همهی منبرها باید برخوردار از همهی این خصوصیات باشند و به همهی موضوعات بپردازند؛ نه. شما اگر یک حدیثِ صحیح از کتابی معتبر را نقل و همان را معنا کنید، کفایت میکند.۱۳۷۳/۰۳/۱۷
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
بنده میخواهم ..، قدری صحبت کنم، [درباره]مقوله عزاداری حسینبنعلی علیهالسّلام و برکات احیای ذکر عاشوراست. تحقیقاً یکی از مهمترین امتیازات جامعه شیعه بر دیگر جوامع مسلمان، این است که جامعه شیعه، برخوردار از خاطره عاشوراست. از همان روزی که موضوعِ ذکر مصیبت حسینبنعلی علیهالسّلام مطرح شد، چشمه جوشانی از فیض و معنویّت در اذهان معتقدین و محبّین اهل بیت علیهمالسّلام جاری گشت. این چشمه جوشان، تا امروز همچنان ادامه و جریان داشته است؛ بعد از این هم خواهد داشت و بهانه آن هم یادآوری خاطره عاشوراست.بیان ماجرای عاشورا، فقط بیان یک خاطره نیست. بلکه بیان حادثهای است که ...دارای ابعاد بیشمار است. پس، یادآوری این خاطره، در حقیقت مقولهای است که میتواند به برکات فراوان و بیشماری منتهی شود. لذا شما ملاحظه میکنید که در زمان ائمّه علیهمالسّلام، قضیه گریستن و گریاندن برای امام حسین علیهالسّلام، برای خود جایی دارد. مبادا کسی خیال کند که در زمینه فکر و منطق و استدلال، دیگر چه جایی برای گریه کردن و این بحثهای قدیمی است! نه! این خیالِ باطل است. عاطفه بهجای خود و منطق و استدلال هم بهجای خود، هر یک سهمی در بنای شخصیّت انسان دارد. خیلی از مسائل است که باید آنها را با عاطفه و محبّت حل کرد و در آنها جای منطق و استدلال نیست.۱۳۷۳/۰۳/۱۷
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
یک وقت است که کسی از داشتن نعمتی بیبهره است و در مقابل نعمتِ نداشته، از او سؤالی هم نمیشود. اما یک وقت کسی از نعمتی بهرهمند است و از آن نعمتی که دارد از وی سؤال میشود. یکی از بزرگترین نعمتها، نعمت خاطره و یاد حسینبنعلی علیهالسّلام، یعنی نعمت مجالس عزا، نعمت محرّم ونعمت عاشورا برای جامعه شیعىِ ماست. متأسفانه برادران غیر شیعی ما از مسلمین، خود را از این نعمت برخوردار نکردند. اما میتوانند از این نعمت بهرهمند شوند و امکانش هم وجود دارد. البته بعضی از مسلمینِ غیر شیعه در گوشه وکنار، ذکر محرّم و عاشورا را دارند. ولی آنگونه که باید و شاید، بینشان رایج نیست؛ در حالیکه بین ما رایج است.۱۳۷۳/۰۳/۱۷
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
امام بزرگوار ما، محرّم را به عنوان ماهی که در آن، خون بر شمشیر پیروز میشود، مطرح نمود و به برکت محرّم، با همین تحلیل و منطق، خون را بر شمشیر پیروز کرد. این، یک نمونه از جلوههای نعمت ماه محرّم و مجالس ذکر و یاد امام حسین علیهالسّلام است که شما دیدید. لذا هم مردم و هم روحانیون، باید از این نعمت استفاده کنند. استفاده مردم این است که به مجالس عزاداری سیدالشهداء علیهالسّلام، دل ببندند و این مجالس را - در سطوح مختلف - هرچه میتوانند بیشتر اقامه کنند. مردم باید مخلصانه و برای استفاده، در مجالس عزاداری حسینی شرکت کنند؛ نه برای وقت گذراندن، یا به صورت عامیانهای، فقط به عنوان ثواب اخروی که نمیدانند هم، این ثواب اخروی از کجا میآید؟مسلّماً شرکت در مجالس مذکور، ثواب اخروی دارد؛ اما ثواب اخروی مجالس عزا، از چه ناحیه و به چه جهت است؟ مسلماً مربوط به جهتی است که اگر آن جهت نباشد، ثواب هم نیست. بعضی از مردم متوجّه این نکته نیستند. همه باید در این مجالس شرکت کنند، قدر مجالس عزاداری را بدانند، از این مجالس استفاده کنند و روحاً و قلباً این مجالس را وسیلهای برای ایجاد ارتباط و اتّصالِ هرچه محکمتر میان خودشان و حسینبنعلی علیهالسّلام، خاندان پیغمبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند. این از وظایفی که در این خصوص مربوط به مردم است.۱۳۷۳/۰۳/۱۷
لینک ثابت