حج / ارکان حج/برکات حج/ابراهیم/طواف/صفا/مروه/عرفات
ذکر خداوند و پیوند میان مسلمانان از جمله رازهای حج
اگر چه رازها و رمزهای حج بیش از آن است که در گفتاری بتوان آن را گزارش کرد ولی در آن میان، هر چشم رازشناسی، سه ویژگی برجسته را در نگاه اوّل، در آن باز میشناسد: نخست آنکه حج، یگانه فریضهیی است که خداوند برای ادای آن همهی آحاد مسلمین هر آنکس از آنان را، که دارای استطاعت باشد از سراسر عالم و از خلوت خانهها و عبادتگاهها، به یک نقطه فرا میخواند و در ایّام معلومات، در گونهگون تلاش و حرکت و سکون و قیام و قعود، آنان را به یکدیگر پیوند میزند: ثمّ أفیضوا من حیث أفاض الناس و استغفروا اللَّه انّ اللَّه غفورٌ رّحیم.(1) دوم آنکه در همین کار دستجمعی و علنی، برترین منزل مقصود را ذکر خدا، یعنی کاری قلبی و نفسانی، معرفی میکند: و یذکروا اسم اللَّه فی ایّام معّلوماتٍ علی ما رزقهم من بهیمة الأنعام.(2)1372/02/28
1 )
سوره مبارکه البقرة آیه 139
قُل أَتُحاجّونَنا فِي اللَّهِ وَهُوَ رَبُّنا وَرَبُّكُم وَلَنا أَعمالُنا وَلَكُم أَعمالُكُم وَنَحنُ لَهُ مُخلِصونَ
ترجمه:
بگو: «آیا در باره خداوند با ما محاجه میکنید؟! در حالی که او، پروردگار ما و شماست؛ و اعمال ما از آن ما، و اعمال شما از آن شماست؛ و ما او را با اخلاص پرستش میکنیم، (و موحد خالصیم).»
2 )
سوره مبارکه الحج آیه 28
لِيَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم وَيَذكُرُوا اسمَ اللَّهِ في أَيّامٍ مَعلوماتٍ عَلىٰ ما رَزَقَهُم مِن بَهيمَةِ الأَنعامِ ۖ فَكُلوا مِنها وَأَطعِمُوا البائِسَ الفَقيرَ
ترجمه:
تا شاهد منافع گوناگون خویش (در این برنامه حیاتبخش) باشند؛ و در ایّام معیّنی نام خدا را، بر چهارپایانی که به آنان داده است، (به هنگام قربانیکردن) ببرند؛ پس از گوشت آنها بخورید؛ و بینوای فقیر را نیز اطعام نمایید!
لینک ثابت
امام خمینی(ره) منادی حج ابراهیمی
در دوران ما بزرگترین کسی که حج را از پردهی اوهام بیرون کشید و رازهای آن را در ذهن و نیز در عمل جمع عظیمی از مسلمانان، نمایان ساخت امام راحل کبیر ما بود. او حجّ ابراهیمی را ندا کرد و خلایق را بدان فرا خواند. یکبار دیگر صلای: اذّن فی النّاس بالحجّ(1) را به گوش جهانیان رسانید.1372/02/28
1 )
سوره مبارکه الحج آیه 27
وَأَذِّن فِي النّاسِ بِالحَجِّ يَأتوكَ رِجالًا وَعَلىٰ كُلِّ ضامِرٍ يَأتينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَميقٍ
ترجمه:
و مردم را دعوت عمومی به حج کن؛ تا پیاده و سواره بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری بسوی تو بیایند...
لینک ثابت
زندگی در آیینهی حجّ یک سیر دائمی بلکه یک صیرورت دائمی به سوی خدا است.1372/02/28
لینک ثابت
حجّ، آن درس همیشه زندهی عملی و سازنده است که اگر به هوش باشیم راه و رسم زندگی ما را در صحنهیی عملی و روشن ترسیم میکند.1372/02/28
لینک ثابت
توحید روح اساسی حج و مضمون بسیاری از اعمال و مناسك آن است.1372/02/28
لینک ثابت
زندگی در آیینهی حجّ یک سیر دائمی بلکه یک صیرورت دائمی به سوی خدا است.1372/02/28
لینک ثابت
حجّ، آن درس همیشه زندهی عملی و سازنده است که اگر به هوش باشیم راه و رسم زندگی ما را در صحنهیی عملی و روشن ترسیم میکند.1372/02/28
لینک ثابت
روح اساسی حجّ و مضمون بسیاری از اعمال و مناسک آن توحید است.1372/02/28
لینک ثابت
اگر چه رازها و رمزهای حج بیش از آن است که در گفتاری بتوان آن را گزارش کرد ولی در آن میان، هر چشم رازشناسی، سه ویژگی برجسته را در نگاه اوّل، در آن باز میشناسد: نخست آنکه حج، یگانه فریضهیی است که خداوند برای ادای آن همهی آحاد مسلمین هر آنکس از آنان را، که دارای استطاعت باشد از سراسر عالم و از خلوت خانهها و عبادتگاهها، به یک نقطه فرا میخواند و در ایّام معلومات، در گونه گون تلاش و حرکت و سکون و قیام و قعود، آنان را به یکدیگر پیوند میزند: ثمّ أفیضوامن حیث أفاض الناس و استغفروااللَّه انّ اللَّه غفورٌ رّحیم. دوم آنکه در همین کار دستجمعی و علنی، برترین منزل مقصود را ذکر خدا، یعنی کاری قلبی و نفسانی، معرفی میکند: و یذکروا اسم اللَّه فی ایّام معّلوماتٍ علی ما رزقهم من بهیمة الأنعام. سوّم آنکه در صفحهی روشن و همه کس شناس آن، تصویری از نمای کلّی زندگی انسان موحّد را عرضه میکند و در عملی رمزی، به مسلمان درس زندگی هدفدار و جهتدار میدهد. از ورود در میقات و حضور در ساحت احرام و تلبیه و تروک تا طواف، گرد مرکز کعبه و سعی میان صفا و مروه و وقوف در محشر عرفات و مشعروذکر و تضّرع و تعارفی که در آن است، و تا رسیدن به منا و قربانیاش و رمی جمرهاش و حلقش و سپس دوباره برگشتن به طواف و سعی. همه و همه درسهای رسا و روشن حرکت جهتدار و دستجمعی و معرفتآمیز مسلمان، در عرصهی توحید و در مسعای حیات و برگرد محور «اللَّه»است. زندگی در آیینهی حجّ یک سیر دائمی بلکه یک صیرورت دائمی به سوی خدا است، و حجّ، آن درس همیشه زندهی عملی و سازنده است که اگر به هوش باشیم راه و رسم زندگی ما را در صحنهیی عملی و روشن ترسیم میکند.1372/02/28
لینک ثابت
در دوران ما بزرگترین کسی که حج را از پردهی اوهام بیرون کشید و رازهای آن را در ذهن و نیز در عمل جمع عظیمی از مسلمانان، نمایان ساخت امام راحل کبیر ما بود. او حجّ ابراهیمی را ندا کرد و خلایق را بدان فرا خواند. یکبار دیگر صلای: اذّن فی النّاس بالحجّ را به گوش جهانیان رسانید. حجّ ابراهیمی همان حجّ محمّدی است که در آن، حرکت به سمت توحید و اتحاد، روح و سرلوحهی همهی مراسم و شعائر است، حجّی مایهی برکت و هدایت و ستون اصلی در حیات و قیام امّت واحده، حجّی سرشار از منافع و پربار از ذکر خدا، حجّی که در آن ملتهای مسلمان، وجود امّت فراگیر محمّدی (صلّیاللَّهعلیهواله) و حضور خود در آن را لمس میکنند و با احساس برادری و نزدیکی ملتها، از احساس ضعف و عجز و خود باختگی رها میشوند. حجّ ابراهیمی، آن است که در آن مسلمین، از تفرقه به جمعیّت حرکت کنند و کعبه را که بنای یاد بود توحید و رمز برائت و نفرت از شرک و بتپرستی است با معرفت به معنای رمزی آن طواف کنند و از ظاهر و پیکرهی مناسک به باطن و روح آن برسند و از آن برسند و از آن برای زندگی خود و زندگی امت اسلام، توشه برگیرند.1372/02/28
لینک ثابت
روح اساسی حجّ و مضمون بسیاری از اعمال و مناسک آن ]توحید[است. توحید با مفهوم عمیق قرآنی آن، به معنای توجّه و حرکت به سوی اللَّه و ردّ و نفی بتها و قدرتهای شیطانی است. خطرناکترین این قدرتها در درون وجود آدمی، نفس امّاره و هواها و هوسهای گمراه کننده و پست کننده است، و در سطح جامعه و جهان، همان قدرتهای استکباری و فتنه انگیز و فساد انگیزند که امروزه بر زندگی مسلمانان چنگ انداخته و با روشهای شیطانی، جسم و روح بسیاری از ملتهای مسلمان را دستخوش سیاستهای خود ساختهاند. مراسم برائت در حجّ، اعلان بیزاری از این قدرتها است. هر چشم روشن و نگاه عبرتآمیزی میتواند در زندگی جوامع مسلمان، نشانهی سلطهی قدرتها یا تلاش آنان برای تسلّط بر کشورهای اسلامی را مشاهده کند. در برخی از این کشورها، سیاست و اقتصاد و روابط بینالمللی و موضعگیری در برابر حوادث عالم، همسو و تحت تأثیر قدرتهای سلطهگر و در رأس آن امریکا است. رواج فساد و رسمی بودن فحشاء و محرمات شرعی در بسیاری از این کشورها، متأثر از سیاستهای شیطانی آن قدرتها است. وظیفهیی که حج و اعمال و شعائر توحیدی آن بر مسلمان حجگزار لازم میسازد، ابراز برائت و بیزاری از این همه است، و این اوّلین قدم، در راه تجسّم ارادهی اسلامی در نفی این پدیدههای شیطانی و استقرار حاکمیت اسلام و توحید، بر همهی جوامع اسلامی است.1372/02/28
لینک ثابت