![]()
عملکرد استعمار انگلیس در هند / عملکرد استعمار انگلیس در هندوستان/عملکرد استعمار انگلیس در هند/استعمار انگلیس در هند/استعمار انگلیس در هندوستان
![]()
مجسمه سردار انگلیسی در هند
نشرفساد و فتنه در جهان توسط شیاطین جن و انس
تاریخچه زبان فارسی
پيشرفت غرب با ظلم و غارت كشورهای ديگر
مصادیق تهاجم فرهنگ غرب بر دیگر فرهنگ ها
استعمار هندو برمه ؛ عامل پیشرفت انگلیسیها
استعمار شبهقاره توسط انگلستان با سوء استفاده از قدرت علمی
استعمار شبهقاره توسط انگلستان با سوء استفاده از قدرت علمی
استعمار شبهقاره توسط انگلستان با سوء استفاده از قدرت علمی
استعمارگری غرب در هند و آفریقا با سوء استفاده از قدرت علمی خود
ریشههای تاریخی و جامعهشناسانه اصالت ثروت و مالکیت خصوصی در آمریکا
ریشههای تاریخی و جامعهشناسانه اصالت ثروت و مالکیت خصوصی در آمریکا
سوء استفاده انگلیسیها از مهارت دریانوردی برای تسلط بر هندوستان
سیر نفوذ و دخالت انگلیس در نهضت مشروطه و تبدیل آن به استبداد رضاخان
مصادیق ایستادگی مردم مختلف جهان مقابل اشغالگران در تاریخ
سلطه فرهنگی، اقتصادی و علمی؛ عناصر حفظ رابطه سلطهگر و سلطهپذیر
استفاده انگلیس از کشتیهای بخار برای استعمار هند
تفاوت حضور استعماری انگلیس در هند و ایران
نابودی فرهنگها و غارت ثروتها؛ نتایج تسلط بیگانگان در هندوستان، الجزایر و پرو
نابودی فرهنگها و غارت ثروتها؛ نتایج تسلط بیگانگان در هندوستان، الجزایر و پرو
فعالیتهای استعماری کشیشان اروپایی در ایرانِ اواخر قاجار
حساسیت بیشتر انگلیسی ها به گروههای استقلالطلب مسلمان در هند
تلاش انگلیس برای کنار زدن زبان فارسی در هند از اوایل قرن نوزدهم
حساسیت خاص استعمار انگلیس نسبت به مسلمین و قرآن
![]() مربوط به : بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
تاریخ : 1396/03/17 نوع(ها) : روایت تاریخی کلیدواژه(ها) : عملکرد استعمار انگلیس در هند, تاریخ آسیا و آفریقا, تاریخ فعالیتها و مسئولیتهای آیت الله خامنه ای بعد, نظام سلطه, انگلیس عنوان فیش :[با کلیک روی عنوان زیر، عنوان جدیدی پیشنهاد دهید] مجسمه سردار انگلیسی در هند متن فیش : یکی از بهاصطلاح لوازم و تبعات این نظام سلطه، این است که آن کشورهایی که ابتکار دارند، پیشرفت دارند، اعتماد به نفس دارند؛ عادات خودشان و رسوم خودشان و جهانبینی خودشان را منتقل میکنند به کشورهای زیر سلطه؛ اینها هم از آنها قبول میکنند؛ بهصورت کتاب، بهصورت تحقیقات و انواع و اقسام [دیگر] که اینها هرکدام شواهد تاریخی واضح و روشنی دارد که [اگر] اهل مطالعه باشید و اینها را دنبال کنید، کاملاً پیدا میکنید. آنوقت علاوهی بر همهی اینها، برنامهریزی برای ادامهی همین حالت. یعنی آن کشورهایی که مسلّط بودند، برنامهریزی علمی دقیقی کردند برای اینکه این حالت ادامه پیدا کند؛ یعنی ابدی بشود؛ تغییرپذیر نباشد. یک همچنین حالتی در دنیا به وجود آمد. این وضعیّت دنیا در این دو سه قرن اخیر بوده. البتّه در این میان، حوادثی اتّفاق افتاده و بعضی از کشورها توانستند خودشان را از این منجلاب نجات بدهند؛ البتّه نه بهطور کامل، لکن در بخشی؛ مثلاً فرض کنید کشور ایالات متّحدهی آمریکا که تحت سلطهی انگلیس و تحت استعمار انگلیس بود، توانست ازلحاظ سیاسی و اقتصادی، خودش را نجات بدهد امّا ازلحاظ فرهنگی، نه؛ ازلحاظ فرهنگی کاملاً تحت تأثیر و منفعلِ در مقابل اروپا بود و همانطور هم ادامه پیدا کرد و تا امروز هم ادامه پیدا کرده. یا مثلاً کشوری مثل هند، ازلحاظ سیاسی توانست خودش را نجات بدهد یا ازلحاظ اقتصادی توانست تا حدود زیادی خودش را بیرون بکشد امّا ازلحاظ فرهنگی، نه؛ ازلحاظ فرهنگی نتوانست خودش را نجات بدهد؛ که حالا چیزهایی وجود دارد. بنده در یکی از شهرهای هند، وسط میدان دیدم یک مجسّمهای است. پرسیدم این مجسّمهی چه کسی است؟ گفتند این مجسّمهی سردار انگلیسی است که بر این شهر حکومت میکرده. پناه بر خدا! چرا مجسّمهی یک ظالمی را که شما سالها مبارزه کردید و اینها را بیرون کردید، حالا اینجا نصب کردهاید؟ مجسّمهاش آنجا بود؛ شاید الان هم هست؛ در یکی از استانهای جنوبی هند. در آفریقا هم شبیه همین را من دیدم. در یکی از کشورهای آفریقایی، وسط یک جنگل خیلی توریستی -از جنگلهایی بود که ما را برای بازدید به آنجا بردند- آنجا هم دیدم یک مجسّمهای است؛ گفتم چه کسی است این؟ گفتند این کسی است که حاکم مثلاً انگلیسی بر این کشور بوده؛ اسمش هم آنجا هست، جنگل هم به اسم او است! [یعنی] ازلحاظ فرهنگی نتوانستند خودشان را نجات بدهند. این وضع دنیا است. آخرین ها
پیشنهاد ما
|