![]()
معلمان
![]()
1403/02/12
1403/02/12
1403/02/12
1403/02/12
1403/02/12
1403/02/12
1403/02/12
1403/02/12
1402/10/06
1402/02/12
1402/02/12
1402/02/12
1402/02/12
1402/02/12
1402/02/12
1401/02/21
1401/02/21
1401/02/21
1401/02/21
1401/02/21
1401/02/21
1401/02/21
1401/02/21
1401/02/21
1400/02/12
1400/02/12
1400/02/12
1400/02/12
1400/02/12
1400/02/12
1399/06/11
1399/06/11
1399/06/11
1399/06/11
1399/06/11
1399/06/11
1399/02/12
1399/02/12
1398/02/11
1398/02/11
1398/02/11
1398/02/11
1398/02/11
1397/02/19
1397/02/19
1397/02/19
1396/02/17
1396/02/17
1396/02/17
1396/02/17
1396/02/17
1395/02/13
1395/02/13
1395/02/13
1395/02/13
1395/02/13
1395/02/13
1394/02/16
1394/02/16
1394/02/16
1394/02/16
1394/02/16
1394/02/16
1393/02/17
1393/02/17
1393/02/17
1393/02/17
1393/02/17
1392/02/18
1392/02/18
1392/02/18
1392/02/18
1392/02/18
1391/07/20
1391/07/20
1391/02/13
1391/02/13
1391/02/13
1391/02/13
1391/02/13
1390/02/14
1390/02/14
1390/02/14
1390/02/14
1390/02/14
1389/02/15
1389/02/15
1389/02/15
1389/02/15
1389/02/15
1389/02/15
1389/02/15
1388/02/09
1387/02/12
1387/02/12
1387/02/12
1387/02/12
1387/02/12
1387/02/12
1387/02/12
1387/02/12
1387/02/12
1387/02/12
1386/02/12
1386/02/12
1386/02/12
1386/02/12
1386/02/12
1386/02/12
1386/02/12
1386/02/12
1386/02/12
1386/02/12
1386/02/12
1386/02/12
1385/02/12
1385/02/12
1384/02/12
1384/02/12
1384/02/12
1384/02/12
1384/02/12
1384/02/12
1384/02/12
1383/02/12
1383/02/12
1383/02/12
1383/02/12
1383/02/12
1382/02/10
1382/02/10
1382/02/10
1381/04/26
1381/04/26
1381/02/11
1380/02/12
1379/02/14
1379/02/14
1379/02/14
1379/02/14
1379/02/14
1378/02/15
1378/02/15
1378/02/15
1378/02/15
1378/02/15
1377/02/09
1377/02/09
1377/02/09
1376/11/14
1376/02/10
1376/02/10
1375/02/12
1375/02/12
1374/02/13
1374/02/13
1373/02/13
1373/02/13
1373/02/13
1373/02/13
1372/02/15
1371/02/09
1371/02/09
1371/02/09
1371/02/09
1370/10/25
1370/02/12
1370/02/12
1370/02/12
1370/02/12
1370/02/11
1370/02/11
1370/02/11
1369/02/12
1368/10/12
![]() مربوط به : بیانات در دیدار معلمان
تاریخ : 1403/02/12 نوع(ها) : فیش موضوعی کلیدواژه(ها) : معلمان متن فیش : از شما معلّمین ما توقّعاتی داریم: یکی از انتظارات که شاید از همه مهمتر باشد... [اینکه] معلّم فقط آموزندهی علم نیست بلکه پرورندهی هویّت دانشآموز است؛ به این توجّه کنید. توجّه کنید که شما دارید شخصیّت این جوان و نوجوان را میسازید. اگر عمیق کار کنید، اگر دانشگاه رفت، فرض کنیم در دانشگاه یک مشکلی هم وجود داشت، این مشکل دامن او را نخواهد گرفت؛ هویّت او ساخته میشود. شما در واقع دارید تواناییها و استعدادهای باطنی این جوان و نوجوانی را که سر کلاس شما نشسته، استخراج میکنید. او قدرت بالقوّهی نوشتن دارد امّا نمیتواند بنویسد؛ شما این قوّه را به فعلیّت درمیآورید. او قوّت بالقوّهی حلّ مسئله را دارد امّا نمیتواند مسئله حل کند، استعداد بالقوّهی تولید مسئله دارد امّا نمیتواند مسئله تولید کند؛ شما اینها را به او یاد میدهید؛ یعنی این استعداد را در واقع شما استخراج میکنید؛ مثل معدن طلا و نقره که در آن طلا و نقره هست و استخراج میشود. شماها دارید استخراج میکنید؛ بنابراین شما هویّتساز هستید. باید به او، هم علم بیاموزید که خب در درجهی اوّل است، هم اعتماد به نفْس بدهید، هم همّت و انگیزه بدهید، هم شوق به کار و به درس بدهید تا بتواند این ظرفیّتهایی را که در او هست، استخراج کند. این مطلب اوّل. مطلب دوّم مترتّب بر این است: کشف استعدادهای دانشآموز. شما بیش از همه با این جوان و نوجوان ارتباط دارید؛ پدر و مادر این اندازه ارتباط ندارند، بخصوص با گرفتاریهایی که در این دورههای اخیر، در این مثلاً دورههای ماشینی و امثال اینها وجود دارد. شما میتوانید استعدادهای او را کشف کنید. معلّم اگر دقّت کند در مورد دانشآموزان، این استعدادها را میتواند کشف کند؛ و این را، یا شکوفا کنید یا به پدر و مادرش بگویید یا به مراکز لازم ارجاع بدهید که این استعداد شکوفا بشود. این هم مطلب دوّم. مسئلهی سوّم ــ که این هم به نظر بنده بسیار مهم است ــ [این است که] شما به این دانشآموزتان نگاه ملّی بدهید؛ یعنی چه؟ یعنی ما یک نقشهی گستردهای داریم برای ادارهی کشور، برای پیشرفت کشور؛ یک جدول است. اگر خانههای این جدول درست پُر شد، نتیجه[اش] میشود پیشرفت کشور. کلاس شما یکی از خانههای این جدول است. این دانشآموز خودش را جزئی از یک مجموعه، از یک کل احساس کند؛ بداند اینکه دارد حالا درس میخواند، این جزئی از یک حرکت جمعی و عمومی است، قطعهای از مجموعهی پیشرفت کشور است؛ این را به دانشآموز باید القاء کرد... انتظار بعدی مسئلهی امیدآفرینی است... امیدآفرینی این است که پیشرفتها را برایشان توضیح بدهید، نقاط مثبت را توضیح بدهید، چشماندازهای شوقانگیز را توضیح بدهید. ممکن است خود شما یک نقطهضعفی را در کشور، در نظام، در کار دولت در ذهنتان داشته باشید، لزومی ندارد منتقل کنید و این کار را موجب ناامیدی کنید و جوان را ناامید کنید. شما سعی کنید او را به آینده امیدوار کنید. این امید است که او را به حرکت در خواهد آورد و در راه درست پیش خواهد برد. القاء امید، خدمت به آیندهی کشور است. این هم یک نکته. نکتهی بعد در کنار علم و تربیت ــ که این دو را عرض کردیم ــ دانشآموز را تشویق کنید به فعّالیّتهای اجتماعی. ما کارهای اجتماعیِ زیادی الان داریم: همین فعّالیّتهایی که در مساجد هست، همین کمکهای مؤمنانه، همین جشنهای خیابانی نیمهی شعبان، عید غدیر و امثال اینها، این فعّالیّتهای اجتماعیِ مربوط به سازندگی، راهیان نور، راهیان پیشرفت، یا همین جوانانی که میروند روستاهای دوردست فعّالیّت میکنند؛ جوان را تشویق کنید به اینجور فعّالیّتها؛ این او را کارآزموده میکند. بعلاوه گرههای زیادی را هم در کشور باز میکند. ما الان نزدیک به هفده میلیون دانشآموز داریم؛ از این هفده میلیون، اقلّاً هفت میلیونشان جوان و نوجوانی هستند که میتوانند در میدانهای مختلف نقشآفرینی کنند؛ از این نیرو حدّاکثر استفاده را باید بکنید تا کشور را پیش ببرید و کار را جلو ببرید. این هم یک مسئله. و مسئلهی آخر هم، مسئلهی مهارتآموزی است... من چند روز قبل از این با کارگران عزیز که اینجا در حسینیه ملاقات داشتم، گفتم که این سطح مهارت کارگر، پایهاش داخل مدرسه ریخته میشود؛ یعنی اگر در مدرسه یک مهارتآموزیای انجام بگیرد ــ حالا غیر از مؤسّسههایی که مربوط به [آموزش] فنّی و مانند این چیزها هستند؛ اگر چنانچه این کار در خود مدارس عادّی کشور انجام بگیرد ــ به نظرم میرسد که این، پیشرفت خیلی بزرگی پیدا خواهد کرد. این انتظارات ما است؛ البتّه معلّمین عزیزمان خوب کار میکنند، بسیاری از آنها هم به این انتظارات بدون اینکه ما بگوییم پاسخ میدهند امّا [اینها] باید در جامعهی معلّمین عمومیّت پیدا کند. آخرین ها
پیشنهاد ما
|