newspart/index
روزه / رمضان/عبادت / صیام/صوم
1397/11/14
1390/06/09
1390/05/16
1390/05/16
1387/07/10
1387/07/10
1387/03/14
1386/07/21
1386/06/23
1385/07/18
1385/07/18
1385/06/25
1384/07/29
1383/08/24
1383/08/06
1382/09/05
1381/09/15
1379/06/19
1378/09/26
1378/09/26
1377/10/28
1376/10/12
1376/10/12
1375/10/19
1373/11/14
1373/11/14
1373/06/20
1372/01/04
1371/12/04
1371/12/04
1369/02/06
1369/01/30
1369/01/22
1369/01/18
1369/01/10
1366/02/18
مربوط به : بیانات در ابتدای درس خارج فقه درباره آثار سه واجب الهی در جامعه
تاریخ : 1397/11/14
نوع(ها) : فیش موضوعی
کلیدواژه(ها) : روزه
متن فیش :
وَ الصِّیامُ وَ الحَجُّ تَسکینُ القُلوب....هم روزه و هم حج مایه‌ی سکونتِ دل هستند. سکونت دل یکی از آن نعمتهای بزرگ خدا است: اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنین؛ «ثُمَّ اَنزَلَ اللهُ سَکینَتَه عَلی رَسولِه وَعَلَی المُؤمِنین»؛ سکینه، یعنی آرامش دل. آرامش دل به معنای بی‌خیالی نیست، به معنای بی‌دغدغه‌ای نیست؛ به معنای این است که دل تلاطم ندارد. گاهی اوقات قلب انسان در یک امری متلاطم است، همین ‌طور دائم به این طرف، به آن طرف [میرود]، حیرت [میکند] و نمیداند چه کار بکند! این آرامش، همان چیزی است که اولیای خدا داشتند و در سختی‌ها، در مشکلات فراوان، روحشان آرامش داشته است، تلاطم نداشته است؛ این سکینه خیلی چیز مهمی است. در قرآن، چند بار در سوره‌ی مبارکه‌ی انّا فتحنا و جاهای دیگر تعبیر سکینه تکرار شده است. حالا [حضرت] میفرماید که روزه به انسان آرامش میدهد؛ طبیعتِ کارِ روزه این است. وقتی که انسان، خود را از طعام و مُشتهَیات نفسانی خارج کرد، به طور طبیعی یک آرامشی در روح انسان به وجود می‌آید و آن تلاطمها از بین میرود
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
ایران همدل

شرکت در پویش ایران همدل

ورود به صفحه پرداخت