news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1376/09/07

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار کارگزاران و مقامات کشوری و لشکری با ایشان، طی سخنانی از بعثت نبی مکرم اسلام (ص) به عنوان بزرگترین، مهم‌ترین و برجسته‌ترین حادثه تاریخ بشر یاد کردند و علم، تمدن بشری و خلقیات و عادات نیکو در میان انسانها را ریشه در ادیان و معارف الهی و در راس آنها بعثت رسول گرامی اسلام دانستند.

در این دیدار که به مناسبت سالروز بعثت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام انجام شد و سران سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور داشتند، مقام معظم رهبری عید سعید و عظیم مبعث را به امت اسلام، ملت بزرگ ایران و همه انسانهای آزاده در سراسر جهان تبریک گفتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعثت انبیاء الهی را مؤثرترین حادثه در جهت دهی به سرنوشت بشر توصیف کردند و فرمودند: هیچ حادثه‌ای نظیر انقلابهای بزرگ و ظهور مکتبهای گوناگون با اهمیت‌تر از بعثت انبیاء الهی برای بشریت نیست و ماندگارترین شکلهای فکری و ذهنی آحاد بشر همان است که ادیان الهی برای انسانها به ارمغان آورده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه آحاد امت اسلام را به ضرورت تفکر درباره حادثه عظیم بعثت نبی مکرم اسلام جلب کردند و فرمودند: حاکمیت کامل اسلام بر زندگی انسانها در زمان وجود مقدس نبی اکرم (ص) تجربه بزرگی است که امت اسلام به برکت آن، بزرگترین ملتها را در برهه‌ای از زمان به وجود آورد و آنچنان مشعلی از علم، تمدن، فرهنگ، اخلاق ، پیشرفت و درسهای ماندگار برافروخت که بشریت همچنان از پرتو و اشعه آن استفاده می‌برد.

مقام معظم رهبری خروج از ظلمت و ورود به نور را یک بخش مهم از پیام عظیم بعثت دانستند و فرمودند: جهل، عادات زشت، خلقیات بد، فتنه‌های میان جوامع مختلف، ظلم و طغیان و نیز خرافات حاکم بر اذهان بشر که موجب انحراف انسانها از راه مستقیم می‌شود، ظلماتی هستند که اسلام و پیام بعثت انسانها را از همه این ظلمات خارج و به نوری که در مقابل آن است، هدایت و دلالت می‌کند و این همان مفهومی است که در آیات متعدد قرآن کریم به عنوان تحول در زندگی انسانها از لحاظ فردی و اجتماعی و هدف گیری مورد تأکید قرار گرفته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مسأله اخلاقیات و تزکیه نفوس به عنوان یک نقطه برجسته در بعثت نبی مکرم اسلام یاد کردند و فرمودند: گرفتاریهای امروز بشر و طغیانهای سیاسی جهان به ریشه‌های اخلاقی و نیز جهالت توده‌های مردم مربوط می‌شود و این چیزی است که تنها اسلام قادر به برطرف کردن آن است.

ملت ایران این توفیق بزرگ و کم‌نظیر را یافته است که یکبار دیگر در تاریخ بشر، جامعه را بر اساس احکام، معارف و دستورالعمل اسلامی به وجود آورد و آن را ساماندهی و هدایت کند و از همین رو امروز فاصله نظام اسلامی ایران با نظامهای اجتماعی رایج بشری که از دین خدا دور افتاده‌اند، بسیار زیاد است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی موفقیتهای به دست آمده از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را برشمردند و فرمودند: انقلاب توانسته است در راه و در جهت اسلام حرکت کند، قوانین اسلام را در جامعه به وجود آورد و در حد وسع و توان خود، آنها را در زندگی مردم پیاده کند، ارزشهای اسلامی را به عنوان ارزشهای برتر معرفی و مطرح نماید و دلها را به سمت کلام رایج شده خدا در جامعه متوجه کند و این راهی است که ملت ایران باید آن را با جدیت ادامه دهد.

مقام معظم رهبری شرایط سخت و رنج‌آور ملت ایران در دوران حکومت طواغیت را تبیین کردند و فرمودند: خداوند متعال به برکت معنویت اسلام و پیام بعثت، ملت ایران را از رنجهایی که حکومت طواغیت، طی سالیان متمادی بر او تحمیل کرده بود، نجات داد و مردم ثمرات شیرین حاکمیت اسلام را در زندگی خود چشیدند و امروز ملت ایران باید به سمت الگوهایی که اسلام معین کرده است پیش برود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خودسازی، اصلاح اخلاقی و نزدیکی باطنی به خدا را برای مسؤولان کشور به عنوان یک مجاهدت شخصی ضروری خواندند و فرمودند: کسانی که در جامعه اسلامی مسؤولیتی را بر عهده گرفته‌اند باید از خود شروع کنند و با نوسازی معنوی و نزدیکی هر چه بیشتر به خدا، شرایط لازم را برای انجام وظایف خود در قبال مردم و جامعه به بهترین وجه ممکن فراهم آورند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ملت مسلمان ایران را نیازمند مجاهدتی بزرگ در جهت نوسازی معنوی و تهذیب بر روی نفوس خود دانستند و در پایان سخنانشان اظهار امیدواری کردند که نظام اسلامی بتواند با برنامه‌ریزیهای دقیق، فضای زندگی جامعه را از لحاظ انسان‌سازی، بگونه‌ای آماده کند که آحاد کشور و بویژه جوانان ایران اسلامی موفقیتهای هر چه افزونتری را برای دین خدا تضمین کنند.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رئیس جمهور در سخنان کوتاهی عید سعید مبعث نبی مکرم اسلام (ص) را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تبریک گفت و پیام بعثت رسول خدا را رمز سربلندی دنیا و آخرت مسلمانان خواند.

رئیس جمهور گفت: انقلاب کبیر اسلامی برآمده از پیام الهی و جمهوری اسلامی حاصل این پیام مبارک است و امروز انقلاب ما دوران تازه‌ای از قانونمندی، نظم، استقلال و پیشرفت معنوی و مادی را تجربه می‌کند.

آقای خاتمی در سخنان خود همچنین نشست سران کشورهای اسلامی در تهران را یکی از رویدادهای مهم سیاسی جهان اسلام دانست و گفت: امیدواریم که این نشست گام بلندی در جهت نزدیکی هر چه بیشتر دولتهای مسلمان، تأمین منافع ملتهای اسلامی، رسیدن به هدفهای مشترک و شناخت دشمنان و تهدیدهای مشترک باشد و کشورهای اسلامی با همدلی و تفاهم، یکدیگر را در جهت حل مشکلات و نیل به آینده بهتر یاری دهند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی