news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1376/02/17

دیدار خانواده‌‌های شهدا و دست‌‌اندرکاران برگزاری مراسم گرامیداشت ۳۶هزار شهید استان تهران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار خانواده‌های معظم سرداران شهید استان تهران و دست‌اندرکاران برگزاری مراسم گرامیداشت ۳۶ هزار شهید این استان با ایشان طی سخنانی بر نترسیدن و هضم نشدن در مقابل دشمن و درک عظمت اتکاء به نفس و توکل به خدا در همه امور زندگی به عنوان پیام شهدا به امت اسلام تأکید کردند و پیروزی کلمه الله و تحقق اهداف عالی ربوبی در قبال عالم آفرینش را ثمره ایثار و گذشت انسانهای مؤمن و نادیده گرفتن خود در برابر اراده الهی دانستند.

مقام معظم رهبری در این دیدار که در فضایی آکنده از عطر شهادت و معنویت انجام شد؛ از خانواده‌های معظم شهدا به عنوان مرزداران فضیلت در طول دفاع مقدس نام بردند و فرمودند: فضیلت خانواده‌های مکرم شهدا از لحاظ عظمت، بلافاصله پشت سر شهداست زیرا آنان و بویژه مادران و فرزندان شهدا توانسته‌اند روحیه والای ملت بزرگ ایران را حفظ و روحیه دشمنان را تضعیف کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گرامیداشت مقام شهدا تقدیر و تشکر کردند و فرمودند: علاوه بر سپاه پاسداران، ارتش، بسیج و دستگاههای دولتی باید یاد شهدا را زنده نگهدارند و مفهوم با عظمت، پرارزش و بسیار مؤثر شهادت را در میان ملت مبارز ایران احیا و حفظ کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهادت را حقیقتی شگفت‌آور توصیف کردند و فرمودند: شهدا، ستارگان درخشانی هستند که هر یک میتوانند عالمی را روشن کنند و اگر این حقیقت زنده بماند، تقدیس شود و مورد تکریم قرار گیرد، تاریخ برای همیشه از آن بهره خواهد برد، همچنانکه تاریخ بشریت همچنان از خون به ناحق ریخته شده حضرت اباعبدالله الحسین(ع) استفاده میکند.

مقام معظم رهبری در تبیین پیام شهیدان فرمودند: شهید در مقابل ذات مقدس، ربوبی و اراده الهی و در قبال دین خدا، از جان خود گذشت کرد و خود را به حساب نیاورد؛ بنا بر این برای جلب رضای خداوند و تحقق مقاصد عالی الهی در قبال عالم آفرینش، انسانهای مؤمن باید خود را نادیده بگیرند و در ایران اسلامی نیز با ایثار و گذشت بندگان مؤمن خدا، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و حکومت اسلامی در این نقطه از جهان اقامه شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از استقامت، ایستادگی مطلق، نترسیدن و منفعل نشدن در مقابل دشمن به عنوان پیام دوم شهیدان یاد کردند و فرمودند: دولتهای استکباری تمامی همت خود را به کار بسته‌اند تا هر مقاومتی را از طریق منفعل کردن آن در هم بکوبند. انفعال در مقابل دشمن بزرگترین اشتباه است و نباید تحت تأثیر دشمن قرار گرفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به جنجال‌آفرینی دولتهای استکباری در مورد حقوق زن، دمکراسی، حقوق بشر و حمایت ایران از نهضتهای آزادیبخش اشاره کردند و فرمودند: سردمداران استکبار و در راس آنها آمریکا، هیچ ارزشی برای حقوق بشر قائل نیستند و آن را به عنوان چماقی برای کوبیدن ملتها و دولتهایی که در برابر آنها مقاومت میکنند، مورد استفاده قرار میدهند. در شرایطی که دولت بعثی عراق از سلاحهای شیمیایی و کشتار جمعی در جنگ تحمیلی استفاده میکرد، آمریکا نام دولت عراق را از فهرست دولتهای حامی تروریست خارج کرد تا او بتواند نقش خیانت‌آمیز خود را در قبال جمهوری اسلامی ایران به انجام برساند.

مقام معظم رهبری دولتهای مستکبر نظیر آمریکا را بزرگترین پشتوانه نقض حقوق بشر در هر نقطه‌ای از جهان توصیف کردند و فرمودند: پس از اقامه حکومت حق در ایران اسلامی، زنان مسلمان ایران توانستند تا حدود زیادی شخصیت حقیقی خویش را پیدا کنند و عظمت روحیه خود را در میدانهای سیاسی و فرهنگی نشان دهند؛ ولی با این همه غربیها درباره تضییع حقوق زن در جمهوری اسلامی ایران قلم فرسایی و جوسازی کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هرگونه اظهار نظر برای جلب رضایت غربیها را یک سیاست و فعل غلط برشمردند و فرمودند: چرا باید کسانی در مورد حقوق بشر و یا درباره زن بگونه‌ای حرف بزنند که با نظر اسلام مخالف باشد و به ترتیبی سخن بگویند که گویی ما باید خود را به نقطه نظر غربیها نزدیک کنیم. این غربیها هستند که باید نقطه نظرات خود را به ما نزدیک کنند. آنها باید دیدگاه غلط و باطل خود را در قبال مسئله زن و حقوق بشر و مسئله آزادی و دموکراسی تصحیح و اصلاح کنند و بانظرات اسلامی تطبیق دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت پرهیز از هرگونه برخورد انفعالی در برابر دشمن تأکید کردند و فرمودند: ملت ایران نشان داده است که در مقابل پرروییها و افزون‌طلبیهای دشمن، حتی یک قدم عقب نشینی نمیکند و حاضر نیست به خاطر دیدگاههای دشمن و راضی کردن او مبانی اسلام را کنار بگذارد.

مقام معظم رهبری به تلاش دشمنان اسلام برای باز کردن جای پا در مسائل سیاسی و فرهنگی اشاره کردند و فرمودند:ملت ایران در تمامی عرصه‌ها بر اصول اسلامی پای خود فشرد و دنیا باید بداند که ملت ایران با دقت تلاشهای دشمن را زیر نظر دارد و در مقابل استکبار و روحیه استکباری قدرتها و دولتهای مداخله‌گر خواهد ایستاد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف غربیها از اظهار نظر در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری را، دخالت در امور ایران دانستند و فرمودند: دنیا بداند هر یک از افرادی که در عرصه ریاست جمهوری وارد شده‌اند اگر کمترین نشانه نرمشی را در مقابل آمریکا، دخالتهای غربی و تجاوزهای فرهنگی و سیاسی بیگانگان از خود نشان دهند، ملت به چنین کسی قطعا رأی نخواهند داد. مردم به کسی رأی میدهند که بدانند در مقابل آمریکا و افزون‌طلبی دولتهای متجاوز وتوقع و خود کامه و تهاجم فرهنگ بیگانه خواهد ایستاد و مردم این مواضع را از هر کس که بیشتر ملاحظه کنند، گرایش بیشتری به او پیدا خواهند کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان ابراز اطمینان کردند که خداوند متعال در تجربه انتخابات ریاست جمهوری آنچه را که به صلاح دین و دنیای ملت ایران است پیش خواهد برد.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری سردار سرلشکر محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارشی از برگزاری کنگره بزرگداشت ۳۶ هزار شهید استان تهران ارائه کرد. همچنین مادر شهیدان طالقانی که سه فرزند خود را تقدیم اسلام کرده است و همچنین فرزند سردار شهید ناصر کاظمی طی سخنانی بر پیوند پایدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی و تعهد خویش به ادامه راه شهیدان تأکید کردند.
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی